شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاسازمان ملل متحد: میزان مرگ‌و‌میر کودکان در جهان در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته...

سازمان ملل متحد: میزان مرگ‌و‌میر کودکان در جهان در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته اما پیشرفت کندی دارد

سازمان ملل متحد: میزان مرگ‌و‌میر کودکان در جهان در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته اما پیشرفت کندی دارد

بر اساس برآوردهای جدید سازمان ملل متحد، تعداد کودکانی که در سراسر جهان قبل از پنج سالگی خود جان خود را از دست داده‌اند، در سال ۲۰۲۲ به ۴.۹ میلیون نفر کاهش یافته، اما هم‌چنان نشان‌دهنده یک مرگ در هر شش ثانیه است.

این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد در حالی‌که میزان مرگ‌و‌میر کودکان زیر ۵ سال از سال ۲۰۰۰ تقریباً به نصف کاهش یافته، جهان هم‌چنان از هدف کاهش مرگ‌های قابل‌پیشگیری در آن گروه سنی تا سال ۲۰۳۰ عقب بوده، و پیشرفت از سال ۲۰۱۵ کند شده است.

آمار متنوع است؛ در برخی کشورها مانند کامبوج، مالاوی و مغولستان از سال ۲۰۰۰ میزان مرگ‌و‌میر کودکان زیر ۵ سال  بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به‌طور کلی، مرگ‌و‌میر در نوزادان و کودکان زیر ۵ سال در سال ۲۰۲۲ در جنوب صحرای آفریقا متمرکز بود که ۵۷ درصد از آمار مرگ و میر کودکان کل جهان اما تنها ۳۰ درصد از تولدهای زنده در آن سال را تشکیل می‌داد. جنوب آسیا حدود یک چهارم آمار هم مرگ‌و‌میر و هم تولد زنده را تشکیل می‌داد. در این گزارش آمده است که حدود نیمی از مرگ‌و‌میرهای جهانی در میان نوزادان است.

این مرگ‌ها عمدتاً به دلایل قابل‌پیشگیری یا قابل‌درمان مانند زایمان زودرس، ذات‌الریه یا اسهال ایجاد شده‌اند. به گفته سازمان ملل، دسترسی بهتر به مراقبت‌های اولیه بهداشتی و کارکنان بهداشتی محلی می‌تواند چشم‌انداز را بسیار بهبود بخشد، اگرچه تغییرات آب‌وهوایی، افزایش نابرابری، درگیری‌ها و تبعات طولانی‌مدت کووید۱۹ همگی می‌توانند پیشرفت در این زمینه را تهدید کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر