شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتسرطان‌زایی نمک دریا و سنگ نمک

سرطان‌زایی نمک دریا و سنگ نمک

سرطان‌زایی نمک دریا و سنگ نمک

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار نسبت به مصرف زیاد نمک در ایرانی‌ها گفت:

مردم باید بدانند نمک‌های بازار تحت عنوان نمک دریا، سنگ نمک، نمک صورتی و… مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد. این نمک‌ها حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین هستند که سرطان‌زا هستند و سنگ کلیه ایجاد می‌کنند و اگر افراد از این نمک‌ها استفاده کنند دچار کمبود ید شده و در نتیجه عوارضی مثل سقط جنین، عقب ماندگی و اختلالات ذهنی رخ می‌دهد.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده افزود: جایگزین‌های متعددی برای نمک مانند سرکه، آبغوره، آبلیمو و… وجود دارد تا غذا طعم بگیرد و لزومی ندارد به همه غذاها نمک اضافه کنیم. اگر می‌خواهیم نمک یددار تصفیه شده به غذاها اضافه کنیم برای اینکه ید به بدن برسد باید نمک را اواخر پخت اضافه کرد چون حرارت زیاد و مداوم ید را از بین می‌برد.

منشاء ید آب دریا است و برخی که به مردم اطلاعات غلط می‌دهند همین موضوع را پررنگ‌ می‌کنند که نمک دریا بهتر است؛ درحالی که موقع گرقتن نمک‌ دریا مدت زیادی در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد و ید آن از بین می‌رود پس نمک دریا ید خیلی کمی دارد.

از طرفی روی جلد نمک‌های دریا عناوینی مانند «غنی از کلسیم» ، «غنی از منیزیم» و… می‌نویسند؛ درحالی که ما هیچ وقت نمک را برای تامین کلسیم و منیزیم مورد نیاز بدن نمی‌خوریم؛ چون نیاز بدن ما فراتر از این است پس نمک وظیفه تامین املاح مورد نیاز ما را ندارد.  نمک باید در بسته‌های رنگ تیره در جای خشک و خنک نگهداری شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر