شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییسلول‌درمانی جدید تزریقی می‌تواند آرتروز را برطرف کند

سلول‌درمانی جدید تزریقی می‌تواند آرتروز را برطرف کند

سلول‌درمانی جدید تزریقی می‌تواند آرتروز را برطرف کند

دانشمندان مؤسسه پزشکی ترمیمی ویک فارست (WFIRM) یک سلول‌درمانی تزریقی امیدوارکننده را برای درمان آرتروز ایجاد کرده‌اند که هم التهاب را کاهش می‌دهد و هم غضروف مفصلی را بازسازی می‌کند.

التهاب استخوانی مفصل (آرتروز) که اخیرا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به‌عنوان یک بحران بهداشت عمومی شناخته شده است بیش از ۵۲۰ میلیون نفر را در سراسر جهان که با درد و التهاب دست‌و‌پنجه نرم‌ می‌کنند، مبتلا کرده است. التهاب استخوانی مفصل معمولا در اثر فشار آسیب‌زای مکانیکی در مفصل ایجاد، و منجر به آسیب بافت غضروفی می‌شود که به‌طور طبیعی قابل‌ترمیم نیست.

این تیم پژوهشی سلول‌ها را از مایع مفصلی بیماران مبتلا به التهاب استخوانی مفصل جدا کردند و آن‌ها را به تنهایی و هم‌چنین در حضور مایع مفصل خودِ آن بیمار بررسی کردند. آن‌ها با جدا کردن سلول‌ها از مایع مشاهده کردند که سلو‌ل‌ها توانایی انجام فرآیندهای مورد نیاز برای ترمیم کارآمد بافت را دارند. هنگامی‌که درصد کمی از مایع را به کشت سلولی آزمایشی اضافه کردند، توانایی سلول‌ها مختل شد – آن‌ها نمی‌توانستند کار خود را انجام دهند – که نشان می‌داد محیط خاص آرتروزی آن‌ها را متوقف می‌کند.

بر اساس این یافته‌ها و آن‌چه در مورد ترمیم کارآمد بافت شناخته شده، یک سلول‌درمانی طراحی شد که می‌تواند بر محیط التهابی غلبه کرده و هم‌چنین غضروف را بازسازی کند.

دکتر آنتونی آتالا، نویسنده اصلی و مدیر WFIRM گفت: سلول‌های ایمنی فعال بافت غضروفی که التهاب را هدف قرار می‌دهند همراه با سلول‌های بنیادی به بازسازی بافت کمک می‌کنند. این واقعا یک ارتباط پویا بین این دو جمعیت سلولی است که برای اثربخشی درمان بسیار مهم است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر