شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاسیاست ارز ترجیحی به «ارز یارانه‌ای» تغییر می‌یابد

سیاست ارز ترجیحی به «ارز یارانه‌ای» تغییر می‌یابد

سیاست ارز ترجیحی به «ارز یارانه‌ای» تغییر می‌یابد

رئیس سازمان غذا‌و‌دارو با بیان این‌که حذف کامل ارز ترجیحی به حمایت سازمان برنامه و بودجه نیاز دارد، گفت:

سازمان برنامه و بودجه به‌منظور حذف ارز ترجیحی باید نقدینگی لازم را تامین کند. اصلاح سیاست حذف ارزی نباید به‌نحوی باشد که پرداخت از جیب مردم افزایش یابد. در نظر داریم سیاست ارز ترجیحی را به «ارز یارانه‌ای» تغییر دهیم.

ما در سازمان غذا‌و‌دارو به دنبال حذف ارز حمایتی نیستیم؛ هدف از ارز ترجیحی کنترل قیمت مصرف‌کننده است و سیاست ما با ارائه ارز یارانه‌ای نیز کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است. ما با ارائه ارز ترجیحی توانسته‌ایم پرداخت از جیب مردم را از سال ۱۴۰۱ ثابت نگه داریم و با ارائه یارانه ارزی نیز در این مسیر هم‌چنان گام برمی‌داریم.

دکتر سیدحیدر محمدی با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی افزود: تامین‌کننده‌ها با مشکلات نقدینگی مواجه هستند؛ به‌طور مثال، سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت‌های خود را با تاخیر انجام می‌دهند. تاخیر در پرداخت سبب می‌شود دانشگاه‌های علوم پزشکی نتوانند اعتبار مورد نیاز شرکت‌های تامین‌کننده را در زمان مناسب پرداخت کنند.

سازمان غذا‌و‌دارو همواره تفاهم‌نامه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دارد. این تفاهم‌نامه برای سال جاری نیز منعقد شده است. ما از بانک مرکزی جمهوری اسلامی درخواست حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری کرده‌ایم.

میزان سقف پرداخت تسهیلات معادل ۸۰ درصد فروش سال قبل است. ما خواهان افزایش سقف تسهیلات به میزان ۲۰۰ درصد فروش سال قبل هستیم. هم‌چنین خواهان مدت زمان پرداخت تعهد هستیم. تامین‌کننده‌ها با مشکلی مواجه شده بودند به‌نحوی که تا پایان اردیبهشت‌ماه می‌بایست نسبت به رفع پرداخت تعهد خود اقدام می‌کردند. پس از درخواست وزارت بهداشت و موافقت بانک مرکزی مدت زمان پرداخت تعهد شرکت‌های تامین‌کننده تا پایان تیر ماه سال جاری تمدید شد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر