شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاضروری‌ترین آزمایش‌های پیش از بارداری

ضروری‌ترین آزمایش‌های پیش از بارداری

ضروری‌ترین آزمایش‌های پیش از بارداری

دکتر آزاده شعبانی، فلوشیپ طب مادر و جنین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ضروری‌ترین آزمایش‌ها پیش از اقدام به بارداری اشاره کرد و گفت:

حتی اگر آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضد آکنه و پوستی مصرف می‌کنید حتما پیش از بارداری این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان اولین اقدام برای بررسی‌های لازم پیش از بارداری است.

بررسی قد و وزن و اصطلاحا شاخص توده بدنی از ساده‌ترین و شاید مهم‌ترین مواردی است که باید پیش از بارداری ارزیابی شود. معاینه پستان‌ها برای اطمینان از سلامت آن، معاینات لگنی، تست پاپ‌اسمیر، بررسی سلامت عمومی از نظر سطح کم خونی یا بیماری‌هایی مثل تیروئید، دیابت و اطمینان از سلامت دندان‌ها ضرورت دارد.

مشورت با پزشک برای انجام آزمایش‌های پیش از بارداری در بارداری‌های سن بالا (بالای ۳۵ سال و خصوصا بیش از ۴۰ سال) و افرادی ‌که اولین بارداری را در سن بالا تجربه می‌کنند و هم‌چنین زنان کمتر از ۱۸ سالی که قصد بارداری دارند، ضروری است. زنانی که سابقه سقط‌های مکرر، زایمان زودرس و یا فشار خون و دیابت بارداری دارند نیز بهتر است قبل از اقدام برای بارداری از نظر وضعیت سلامت توسط پزشک متخصص بررسی شوند.

تمام افرادی ‌که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند و قصد بارداری دارند پیش از اقدام حتما با پزشک برای مصرف و یا عدم مصرف دارو مشورت کنند. استفاده از هر داروی گیاهی فقط با مشورت متخصص طب ایرانی و پزشک زنان مجوز مصرف دارد. قطع مصرف سیگار، الکل و هر نوع ماده مخدر چندین ماه پیش از اقدام به بارداری توسط هر دو زوج ضروری است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر