شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاعلت بروز کمبود برخی اقلام دارویی

علت بروز کمبود برخی اقلام دارویی

علت بروز کمبود برخی اقلام دارویی

عضو هیأت رئیسه اتاق تهران، عدم قیمت‌‌‌گذاری به‌موقع پس از حذف ارز ترجیحی، کمبود جهانی مواد اولیه و تأخیر بیمه‌‌‌ها در پرداخت تعهدات و کمبود نقدینگی شرکت‌‌‌های دارویی را در بروز کمبود برخی اقلام دارویی مؤثر دانست و گفت:

در گذشته که نوسان قیمت به ۵ درصد می‌‌‌رسید، حتی تأخیر ۶ ماهه در اعلام نرخ‌‌‌های جدید مشکلی برای داروساز ایجاد نمی‌‌‌کرد اما اکنون که این نوسان قیمتی به ۶ برابر رسیده، تأخیر در اعلام نرخ‌‌‌های جدید برای تولیدکنندگان که عمدتا کوچک و متوسط هستند، قابل تحمل نیست و آن‌ها را که عمدتا کوچک و متوسط هستند، به ورطه نابودی می‌‌‌کشاند.

ناصر ریاحی افزود: در سازمان غذا و دارو، یک کمیسیون قیمت‌گذاری وجود دارد که جلسات آن در گذشته، هفته‌ای یک یا دو بار تشکیل می‌‌‌شد و این تعداد جلسات نیز برای شرکت‌‌‌های دارویی کافی بود. طبق آیین‌‌‌نامه این کمیسیون، چنان‌چه تغییرات قیمتی مواد اولیه، بیش از ۵ درصد بود و این تغییر به مدت ۶ ماه استمرار پیدا می‌‌‌کرد، کمیسیون مذکور قیمت را مورد بازنگری قرار می‌‌‌داد.

کمیسیون قیمت‌‌‌گذاری سازمان غذا و دارو، پیش از حذف ارز ترجیحی براساس موجودی مواد اولیه، نسبت به قیمت‌‌‌گذاری اقلام دارویی اقدام کرد اما این قیمت‌‌‌گذاری در بسیاری از موارد دارای اِشکال بود و بسیاری از شرکت‌‌‌ها به این نوع قیمت‌‌‌گذاری معترض بودند؛ به این دلیل که تغییرات نرخ تورم در آن دیده نشده بود.

پیش از حذف ارز ترجیحی بسیاری از شرکت‌‌‌ها متقاضی افزایش قیمت بودند و این تغییر قیمتی مدام به تأخیر افتاد تا قیمت ارز هم تغییر کند. اکنون که قیمت ارز نیز تغییر کرده، کمیسیون مربوطه زمان کافی برای رسیدگی به همه پرونده‌‌‌ها را ندارد. به‌همین دلیل این کمیسیون باید هر روز تشکیل جلسه می‌‌‌داد و این یک نکته ظریف بود که دولت باید به آن توجه می‌‌‌کرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر