شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاعوارض خطرناک جراحی زیبایی تغییر رنگ چشم

عوارض خطرناک جراحی زیبایی تغییر رنگ چشم

عوارض خطرناک جراحی زیبایی تغییر رنگ چشم

دکتر هرمز شمس، متخصص چشم‌پزشکی و استاد دانشگاه تهران با هشدار نسبت به تبلیغات شبکه‌های مجازی درباره تغییر رنگ چشم به‌ویژه از سوی غیرمتخصصان گفت:

نکته مهم و قابل‌توجه آن است که این عمل به‌صورت قرار دادن لنز ثابت روی قرنیه چشم انجام می‌شود که به‌هیچ وجه عملی ساده و بی‌خطر نیست و از طرفی هم به‌دلیل برخورد این لنزها با عنبیه می‌تواند موجب آب مروارید و تورم در چشم شود.

این لنزها یک لایه اضافی است که به چشم‌ها وارد می‌شود و با عنبیه چشم که یک لایه شفاف است و سلول‌های آن آندوتلیال و بسیار حساس هستند، برخورد دارد و می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد و دیگر هم تولید نشوند. در این صورت این خطر وجود دارد که این لنزها موجب کدورت قرنیه چشم و کوری شوند و در چنین شرایطی تنها راه چاره پیوند قرنیه است.

این عمل‌ها به زاویه و درون چشم که بین عنبیه و قرنیه است نیز فشار وارد می‌کند و می‌تواند موجب آب سیاه شود. همچنین این عمل می‌تواند به‌دلیل تماس با عدسی چشم موجب بروز آب مروارید شود؛ به‌طور کلی این عمل اگر جنبه درمانی نداشته باشد و به‌غیر از افرادی که عنبیه آن‌ها به طور کامل ایجاد نشده، به‌هیچ وجه برای سایرین توصیه نمی‌شود.

برخی از افراد عنبیه چشم بسیار شفافی دارند که بازتاب نور، آن‌ها را اذیت کرده و بینایی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین می‌توان برای بهبود شرایط آن‌ها یک عنبیه مصنوعی رنگی فراهم کرد تا اذیت نشوند و در این صورت این عمل جنبه درمانی دارد اما این جراحی برای یک فرد سالم ریسک بالایی دارد و این در حالی است که برخی افراد متاثر از تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی انجام می‌شود به انجام این عمل اصرار دارند.

با توجه به پرریسک بودن این عمل، اگر افراد مشکل قرنیه ندارند و این عمل برای آن‌ها جنبه درمانی ندارد اقدام به این کار نکنند. مهم‌ترین نعمتی که هر انسان دارد سلامتی است و چه بهتر که اقداماتی در راستای به دست آوردن سلامتی بیشتر انجام دهیم نه کارهایی که این مهم را دچار مخاطره می‌کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر