شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاغربالگری رایگان ۳ سرطان شایع در کشور 

غربالگری رایگان ۳ سرطان شایع در کشور 

غربالگری رایگان ۳ سرطان شایع در کشور 

رئیس اداره پیشگیری و کنترل سرطان وزارت بهداشت با اشاره به ابتلای سالانه ۱۵۰ هزار نفر به سرطان و شیوع ۵ ساله تقریبی ۴۰۰ هزار نفر به این بیماری گفت:

ایران در تمام زمینه‌های درمانی سرطان هم‌پای دنیا پیش‌ رفته است.

دکتر لیلا مودب‌شعار افزود: آمار ابتلا به سرطان در ایران نیز هم‌چون سایر نقاط جهان رو به افزایش بوده است؛ چراکه با توجه به افزایش سن امید به زندگی، سالمندی و مباحثی نظیر سبک زندگی، به‌طور کل ابتلا به سرطان در دنیا روند افزایشی دارد و این موضوع تنها مختص ایران نیست.

وزارت بهداشت برای اولین‌بار کارگروه درون بخشی ویژه کنترل عوامل محیطی سرطان را طی چند ماه اخیر ایجاد کرد و با همکاری و مشارکت بخش‌های مختلف مرتبط در وزارت بهداشت، بررسی عوامل خطر محیطی و نحوه کنترل عوامل خطر در استان‌های مختلف را بررسی می‌کند. هم‌چنین یکی از اقداماتی که در زمینه مدیریت سرطان انجام می‌شود، تشخیص زود هنگام سرطان است. در همین راستا تشخیص زودهنگام سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم طی سال‌های گذشته در مراکز و شبکه‌های بهداشت روستا و شهرها و پایگاه‌های سلامت در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور به‌صورت رایگان انجام می‌شود و افراد مشکوک به این سه سرطان به سطوح بالاتر ارائه خدمت در مراکز تشخیصی و درمانی معرفی می‌شوند.

با توجه به اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان و اقداماتی که در وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر صورت گرفته، به‌زودی سایر خدمات تشخیص زودهنگام سرطان‌های پستان و روده بزرگ در سطوح مختلف تشخیصی نیز، مشمول پوشش کامل بیمه‌های پایه و رایگان خواهد شد. غربالگری سرطان پستان با فراخوان زنان بالای ۳۰ سال در سطح مراکز و پایگاه‌ها و شبکه‌های بهداشتی نیز صورت می‌گیرد و پس از معاینه و بررسی‌های مختلف، افراد مشکوک برای اقدامات تشخیصی بیشتر از جمله ماموگرافی و ویزیت‌های تخصصی ارجاع می‌شوند.

در حال‌حاضر کلیه افراد بالای ۵۰ سال نیز می‌توانند با مراجعه به این مراکز از تست‌ها و کیت‌های تشخیصی غربالگری فیت برای سرطان روده بزرگ به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند و در صورت مثبت‌شدن این تست‌ها جهت انجام کولونوسکوپی به مراکز دولتی ارجاع گردند.

از اقدامات دیگری که برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده، آن است که برخی از دانشگاه‌ها که در جمعیت تحت پوشش آن‌ها برخی سرطان‌های قابل‌غربالگری با شیوع بالاتر از میانگین کشوری است، وارد برنامه‌های منطقه‌ای کنترل عوامل خطر محیطی و تشخیص زودهنگام سرطان شوند.

یکی از اقدامات مهم سال آینده نیز اجرای پایلوت برنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان در سطح برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی است تا از این طریق بیماران مبتلا به سرطان با مراجعه به این مراکز سرپایی بتوانند از بسیاری از خدمات تخصصی مورد نیاز کنترل درد و مدیریت بسیاری از علائم جسمی، روان‌شناسی، مددکاری، تزریقات، پانسمان و … استفاده کنند و با کاهش مراجعه به درمانگاه‌های عمومی و اورژانس بیمارستانی از سردرگمی آن‌ها و خانواده‌های‌شان کاسته شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر