شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییموفقیتی که راه را برای درمان جدید سرطان روده هموار می‌کند

موفقیتی که راه را برای درمان جدید سرطان روده هموار می‌کند

موفقیتی که راه را برای درمان جدید سرطان روده هموار می‌کند

دانشمندان کارکرد درونی یک پروتئین کلیدی درگیر در سرطان روده را آشکار کرده‌اند که مسیری را برای یافتن داروهای جدید به‌منظور درمان این بیماری هموار می‌کند. به گفته آن‌ها، پروتئین تانکیراز در طیف وسیعی از فرآیندها در سلول نقش دارد، و بدین‌ترتیب می‌تواند منجر به داروهای سرطانی بهتر و کمتر سمی شود.

محققان با استفاده از تکنیک‌های برندگان جایزه نوبل دریافتند که چگونه این پروتئین با مونتاژ خود در ساختارهای سه‌ بعدی زنجیر‌مانند روشن و خاموش می‌شود.

این پروتئین گریزپا اما مهم، نقش به‌ویژه مؤثری در کمک به ایجاد سرطان روده دارد. دانشمندان مؤسسه تحقیقات سرطان لندن (ICR) معتقدند که تحقیقات آن‌ها دری را به روی (درمان) انواع جدیدی از سرطان‌ها باز می‌کند که تانکیراز را با دقت بیشتری نسبت به آن‌چه درحال حاضر ممکن است و با عوارض جانبی کمتر کنترل کند.

تانکیراز مسئول طیف گسترده‌ای از فرآیندهای مربوط به انواع بیماری‌ها، نه فقط سرطان است و از این‌رو این تحقیق می‌تواند پیامدهای وسیعی داشته باشد.

برای درک واقعی نحوه عملکرد مهارکننده‌های تانکیراز و چگونگی ایجاد درمان‌های کمتر سمی، دانشمندان در ICR به دنبال کشف اطلاعات ساختاری جدید با استفاده از میکروسکوپ کرایو الکترونی پیشرفته هستند. این نوع بسیار قدرتمند میکروسکوپ، نمونه‌ها را در دمای 180- درجه سانتی‌گراد منجمد می‌کند تا امکان تصویربرداری از جزئیات دقیق شکل پروتئین را فراهم کند.

در ۱۰ سال گذشته دانشمندان داروهایی را برای جلوگیری از تأثیر تانکیراز در تلاش برای درمان سرطان روده ساخته‌اند – اما به‌دلیل پیچیدگی فرآیندهای دخیل در آن، این داروها منجر به عوارض جانبی بسیار زیادی شدند که مانع از استفاده‌شان در آزمایشات بالینی شدند.

این یافته‌ها می‌تواند برای درمان سرطان‌های مختلف و هم‌چنین دیابت، بیماری‌های التهابی، قلبی و زوال عصبی پیامدهایی داشته باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر