شنبه 6 مرداد 1403
40.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانارسایی مزمن کلیوی خاموش و بی‌صدا آغاز می‌شود

نارسایی مزمن کلیوی خاموش و بی‌صدا آغاز می‌شود

نارسایی مزمن کلیوی خاموش و بی‌صدا آغاز می‌شود

یک فوق تخصص نفرولوژی بیمارستان مسیح دانشوری، نارسایی مزمن را شایع‌ترین بیماری‌ کلیه برشمرد که بسیار خاموش و بی‌صدا آغاز و پیشرفت می‌کند.

 دکتر فاطمه یساری گفت: این بیماری در مراحل اولیه بدون نشانه بوده و اغلب به‌صورت تصادفی و با آزمایشی که به دلایل دیگری انجام شده تشخیص داده می‌شود که متاسفانه معمولا دیرهنگام است و نارسایی مزمن کلیه اتفاق افتاده است.

برخی از اختلالات عملکرد کلیه نیز در اثر مصرف بی‌رویه داروهای مسکن، نمک زیاد و غذاهای فراوری‌شده ایجاد می‌شوند.

گاهی بیماری‌های مزمن کلیه در اثر بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت و پرفشاری خون بروز می‌کند. ۵۰ درصد از بیماران دیابتی، نارسایی مزمن کلیه را تجربه می‌کنند. پرفشاری خون نیز باعث آسیب به کلیه‌ها می‌شود.

دیابت و پرفشاری خون (شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک جهان) از علل مهم نارسایی مزمن کلیه است و چربی خون بالا، چاقی، استعمال دخانیات، سبک نادرست زندگی، مصرف بی‌رویه نمک، عدم تحرک، مصرف خودسرانه داروها مانند مسکن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌های بدنسازی از دیگر فاکتورهای خطر بیماری‌های کلیه است.

بسیاری از مکمل‌هایی که جوانان برای بدنسازی استفاده می‌کنند متاسفانه منجر به آسیب‌های کلیوی می‌شود که حتما باید تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه تجویز شود.

ورم یا ادم پا، پف زیر چشم، فشارخون غیرعادی از نشانه‌های بیماری‌ کلیه هستند و کمرنگی و پریدگی رنگ پوست، کاهش حجم ادرار و تکرر شبانه ادرار (اخیرا ایجاد شده) از علائم بیماری‌های کلیه در مراحل پیشرفته هستند.

در مراحل پیشرفته‌تر بیماری‌های کلیوی فرد دچار تنگی نفس، ورم عمومی بدن، بی‌اشتهایی و تهوع صبحگاهی می‌شود.

دکتر یساری با تاکید بر ضرورت انجام سالانه آزمایش‌های کلیوی در بیماران دارای سابقه سنگ کلیه یا کیست افزود: در این بیماران به خصوص افرادی که سنگ کلیه را دفع نمی‌کنند به تدریج بافت نرمال کلیه از بین رفته و اختلال عملکرد کلیه بروز می‌کند که ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. بنابراین سالانه باید آزمایش عملکرد کلیه را انجام دهند.

مبتلایان به دیابت نیز باید از نظر عملکرد کلیه هر شش ماه مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند تا رد پای اختلالات کلیوی در آن‌ها سریع‌تر تشخیص داده شود.

کنترل دیابت، کنترل پرفشاری خون، کنترل چربی خون بالا، تنظیم وزن، ورزش مناسب، رژیم غذای مناسب (کم‌نمک، کم‌چرب)، عدم‌مصرف خودسرانه داروها در جلوگیری از بیماری کلیه بسیار کمک‌کننده هستند و پیشرفت بیماری در مبتلایان را نیز کاهش می‌دهد.

بسته به مرحله و نوع بیماری، درمان بیماران متفاوت است. با توجه به علت بیماری، درمان‌ها به روش‌های جراحی، سنگ‌شکن، درمان‌های دارویی، دیالیز و پیوند صورت می‌گیرد.

رعایت منظم و دقیق رژیم غذایی و داروهای تجویز شده توسط بیمار عامل بسیار مهمی در فرایند درمان یا کنترل بیماری است. توصیه‌ها، داروهای تجویز شده، پرهیزهای غذایی و رعایت رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد و بیماران باید آن‌ها را جدی بگیرند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر