شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود خبر ندارند

نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود خبر ندارند

نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود خبر ندارند

دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در جهان است. این بیماری چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای با درآمد بالا (توسعه‌یافته) است. علاوه بر دیابت، اختلال تحمل گلوکز (IGT) نیز یکی از معضلات بزرگ در زمینه سلامت است. مبتلایان به اختلال تحمل گلوکز بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

نیمی از مبتلایان به دیابت (بیش از ۲۳۰ میلیون نفر) از بیماری خود اطلاع ندارند. دیابت سالانه عامل مستقیم ۶.۷ میلیون مرگ است. هزینه‌های بهداشتی درمانی ناشی از دیابت در سال ۲۰۲۱ حداقل ۹۶۶ میلیارد دلار بوده است.

دیابت و عوارض آن در اغلب کشورها یکی از علل اصلی مرگ زود هنگام است. یک سوم مرگ‌های ناشی از دیابت در سنین زیر ۶۰ سال رخ می‌دهد. عوارض قلبی – عروقی یکی از علل اصلی مرگ در مبتلایان به دیابت است و در برخی از کشورها مسئول بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ها می‌باشد. برآورد تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰ ) بیش از ۷ میلیون نفر بوده است.

مطالعات نشان داده‌اند که مداخلات روش زندگی (Life Style) می‌تواند بروز دیابت را حداقل ۱۱ سال به ‌تأخیر بیاندازد. مداخلات مؤثر در روش زندگی شامل کاهش وزن (حداقل تا ۷ درصد) از وزن اولیه فرد با استفاده از رژیم غذایی سالم (کم چربی و کم کالری) و فعالیت بدنی با شدت متوسط (حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته) می‌باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر