شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانیمی از مردم جهان از بیماری‌های دهان رنج می‌برند

نیمی از مردم جهان از بیماری‌های دهان رنج می‌برند

نیمی از مردم جهان از بیماری‌های دهان رنج می‌برند

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد نزدیک به نیمی از جمعیت جهان یا ۳.۵ میلیارد نفر از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برند که اکثریت آن‌ها در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط هستند.

شایع‌ترین بیماری‌های دهانی شامل پوسیدگی دندان، بیماری شدید لثه، از دست‌دادن دندان، و سرطان‌های دهان است. پوسیدگی دندان نزدیک به ۲.۵ میایارد نفر را در جهان تحت تأثیر قرار داده است. طبق این گزارش سالانه حدود ۳۸۰ هزار مورد جدید ابتلا به  سرطان دهان تشخیص داده می‌شود.

هزینه‌های سنگین و در دسترس‌نبودن تجهیزات پزشکی بسیار تخصصی در مراکز مراقبت‌های بهداشتی اولیه دو دلیل شیوع بالای بیماری‌های دندان در کشورهای فقیر است.

تدروس آدهانوم، مدیرکل WHO گفت: بهداشت دهان و دندان مدت‌ها است که در حوزه سلامت جهانی نادیده گرفته شده و این درحالی است که بسیاری از بیماری‌های مربوط به دهان قابل‌پیشگیری است.

این سازمان به کشورها پیشنهاد داده که خدمات عادلانه بهداشت دهان و دندان را در بخشی از برنامه‌ریزی‌های ملی خود بگنجانند و این خدمات را در مدل‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه‌‌شان ادغام کنند. هم‌چنین دسترسی به خمیردندان فلورایددار مقرون به صرفه را در میان سایر اقدامات نامبرده بهبود بخشند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر