شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهشدار سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد ۲ داروی ضدتشنج

هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد ۲ داروی ضدتشنج

هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد ۲ داروی ضدتشنج

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هشداری را در مورد دو داروی ضدتشنج صادر کرده است که در صورت عدم‌تشخیص و درمان سریع می‌توانند منجر به ایجاد واکنشی نادر اما به‌طور بالقوه تهدیدکننده زندگی شود.

این سازمان در یک اطلاعیه‌ی خبری گفت که داروهای ضدتشنج لوتیراستام (levetiracetam) که با نام‌های تجاری (Keppra, Keppra XR, Elepsia XR , Spritam) فروخته می‌شوند و داروی کلوبازام (clobazam) با نام‌های تجاری (Onfi  و Sympazan) می‌توانند باعث واکنش شدید بیش‌حساسیت به‌نام ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک (DRESS) شوند.

علاائم DRESS معمولاً در عرض دو تا هشت هفته پس از مصرف دارو ظاهر می‌شود و ممکن است حتی پس از قطع آن نیز ادامه یابد. این علائم شامل بثورات، تب، گلودرد، تورم صورت، لنفادنوپاتی (ورم غدد لنفاوی)، زخم دردناک در دهان، مشکل در بلع، زردی پوست، کبودی آسان، تنگی نفس، خستگی و درد عضلانی است.

در صورت عدم درمان، DRESS منجر به عوارضی می‌شود که می‌تواند به کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب و پانکراس آسیب برساند. هم‌چنین بیماران ممکن است به هپاتیت، پنومونیت، میوکاردیت، پریکاردیت، نفریت (التهاب کلیه‌ها) یا کولیت (التهاب روده بزرگ) مبتلا شوند. میزان مرگ‌و‌میر ناشی از DRESS نیز حدود ۱۰ درصد تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر