شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییورزش‌کردن در بعد از ظهر یا غروب ممکن است برای کاهش قند...

ورزش‌کردن در بعد از ظهر یا غروب ممکن است برای کاهش قند خون بهتر باشد

ورزش‌کردن در بعد از ظهر یا غروب ممکن است برای کاهش قند خون بهتر باشد

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌کردن در بعد از ظهر یا غروب ممکن است زمان بهتری برای کنترل قند خون نسبت به ساعات دیگر روز باشد. یک مطالعه جدید که توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه لایدن واقع در هلند انجام، و در نشریه Diabetologia منتشر شد، معلوم کرد که انجام ورزش بین ظهر تا نیمه‌شب می‌تواند مقاومت به انسولین را تا یک چهارم کاهش دهد.

مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که سلول‌ها در ماهیچه‌ها، چربی، و کبد برای پاسخ به انسولین تلاش می‌کنند و نمی‌توانند به‌راحتی گلوکز خون را جذب کنند. این باعث می‌شود که لوزالمعده انسولین بیشتری تولید کرده تا به گلوکز برای ورود به سلول‌ها کمک کند.

تا زمانی‌که لوزالمعده بتواند انسولین کافی برای غلبه بر پاسخ ضعیف سلول‌ها ایجاد کند، گلوکز خون در محدوده سالم باقی می‌مانَد. اما گاهی اوقات سطح گلوکز خیلی بالا می‌رود و قند در جریان خون باقی می‌مانَد که می‌تواند منجر به پیش‌دیابت (مرحله قبل از تشخیص دیابت) یا دیابت شود.

مطالعات قبلی نشان داده که ورزش با عملکرد بهتر انسولین مرتبط است و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. تیم پژوهشی از داده‌های مطالعه همه‌گیرشناسی چاقی هلند (NEO) استفاده کرد که شامل مردان و زنان ۴۵ و ۶۵ ساله با شاخص توده بدنی (BMI) ۲۷ یا بیشتر بود که آن‌ها را در ردیف افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق قرار می‌داد.

یک گروه جداگانه از افراد به‌عنوان گروه کنترل استفاده شد، بدین‌ترتیب افراد این مطالعه در کل شامل ۶۶۷۱ نفر بودند. شرکت‌کنندگان تحت یک معاینه جسمی قرار گرفتند و طی آن نمونه خون برای اندازه‌گیری سطح گلوکز و انسولین خون در زمانی‌که افراد ناشتا بودند و بعد از صرف غذا از آن‌ها گرفته شد.

از افراد در مورد سبک زندگی‌شان سؤال شد و برخی به‌طور تصادفی انتخاب شدند تا میزان چربی کبد آن‌ها با اسکن MRI اندازه‌گیری شود. به یک گروه تصادفی متشکل از ۹۵۵ نفر نیز یک دستگاه ترکیبی شتاب‌سنج و مانیتور ضربان قلب داده شد تا به مدت چهار روز و شب استفاده و سطح حرکت و فعالیت‌شان را کنترل کنند.

نتایج معلوم کرد صَرف زمان برای فعالیت بدنی متوسط تا شدید باعث کاهش حجم چربی کبد و هم‌چنین کاهش مقاومت به انسولین می‌شود. انجام ورزش در بعد از ظهر یا عصر با کاهش مقاومت به انسولین به ترتیب ۱۸ و ۲۵ درصد در مقایسه با انجام یکنواخت آن در طول روز مرتبط بود. هم‌چنین زمان‌بندی فعالیت بدنی در طول روز با تأثیرات مفید فعالیت بدنی بر حساسیت به انسولین مرتبط است.

مطالعات بیشتر باید ارزیابی کنند که آیا زمان‌بندی فعالیت بدنی واقعا برای دیابت نوع ۲ حائز اهمیت است یا خیر.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر