شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاوزیر بهداشت: ذخیره کافی دارو برای نوروز

وزیر بهداشت: ذخیره کافی دارو برای نوروز

وزیر بهداشت: ذخیره کافی دارو برای نوروز

دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:

طی سال جاری در حوزه دارو و تجهیزات با تلاش بانک مرکزی وضعیت ما نسبت به سال قبل بهتر بوده و برای تعطیلات نوروز نیز ذخایر کافی فراهم شده است. قبل از تعطیلات نیز تجهیزات و تاسیساتی که نیاز است تا به کار گرفته شود، نواقص آن‌ها به‌طور کامل برطرف خواهد شد تا خدمات به‌صورت کامل و بدون نقص ارائه شود.

در خصوص کلینیک‌های ویژه برای خدمات اورژانسی، توسط رئیس بیمارستان‌ها دستورالعمل‌هایی تنظیم و به سطوح مختلف ارسال شده و هر بیمارستانی موظف است که این خدمات را ارائه کند. در همه زمینه‌هایی که لازم است از جمله اطفال، زنان، داخلی، جراحی، ارتوپدی، روانشناسی و به‌ویژه در دندان‌پزشکی حتما باید دانشگاه‌هایی که مراکز که دندان‌پزشکی دارند در تعطیلات نوروز خدمات مورد نیاز را ارائه دهند.

دانشگاه‌ها موظف هستند که در هر استانی اعلام کنند که ارائه خدمات به چه صورت خواهد بود. قطعا نظارت‌های بعدی را در مراکز خصوصی در نظر خواهیم گرفت که این مراکز فعال‌تر باشند و خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهند و این مسئله در درجه‌بندی و اعتبار سنجی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود و فعالیت‌ آن‌ها رصد خواهد شد.

برخی از بخش‌ها هم‌چون بخش دیالیز، اورژانس، مراقبت‌های ویژه اصلا تعطیل نمی‌شوند. نکته مهم دیگر این است که هر روزه بیمارانی را که در بیمارستان در هر رشته تخصصی که هستند باید متخصص مربوطه ویزیت روزانه آن‌ها را انجام دهد. در ایام تعطیل بسته به تعداد بیمارانی که هستند باید متخصص مربوطه حضور یابد. دستیارانی که از آن‌ها کمک می‌گیریم همگی پزشک هستند و مدرک عمومی خود را گرفته و در حال گذران دوره‌های تخصصی خود هستند. مسئولیت درمان در بخش‌های تخصصی بر عهده استاد مربوطه است و هرگونه شکایتی که شود استاد باید پاسخگو باشد.

البته که استاد می‌تواند از دستیارانی که پزشک هستند و دوره تخصص خود را می‌گذرانند کمک بگیرد ولی ویزیت روزانه اساتید مربوطه باید میان پزشکان تقسیم شود تا حضور یابند.

بخش‌های تصویربرداری در این ایام باید به‌صورت ۲۴ ساعته فعال باشند. آزمایشگاه‌ها نیز باید برای بیماران اورژانس و بیماران بستری خدمات پایداری داشته باشند. در زمینه انتقال بیماران از بیمارستانی به یک بیمارستان دیگر با کمک آمبولانس‌هایی که در خود بیمارستان موجود است و یا آمبولانس‌های خصوصی انجام می‌شود که در ایام تعطیل نیز باید فعالیت خود را انجام دهند و آمبولانس‌های خصوصی نیز تعطیل نیستند.

خدمات زایمانی نیز جزو خدماتی است که به‌ صورت دائمی در بخش زایمان وجود دارد و ان‌شاءالله که به‌صورت منظم انجام شود. در زمینه بیماری‌های خاص هم‌چون تالاسمی نیز خدمات خود را دریافت می‌کنند. برخی از این افراد ممکن است به تزریق خون یا فاکتورهای انعقادی نیاز داشته باشند که این افراد باید با توجه به بیماری که دارند امکانات لازم را دریافت کنند.

افرادی که پیوند اعضا انجام داده‌اند در ایام تعطیل نیز مراقبت‌ها و درمان‌های لازم را خواهند داشت. افرادی که درگیر بیماری‌های سرطانی هستند و تحت شیمی‌درمانی و پرتو درمانی و … هستند، ممکن است در ایام عید نیاز به درمان و مراجه به مراکز سرطان داشته باشند. بنابراین توصیه می‌شود این مراکز نیز در ایام عید فعال باشند.

مراکز دندان پزشکی شبانه‌روزی دولتی در همه دانشگاه‌ها و در تمام کشور که ۶۰ مرکز هستند موظف‌اند به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های خود را انجام دهند و اگر مردم با شرایطی غیر از این مواجه بودند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند تا مشکل حل شود.

وزیر بهداشت هم‌چنین درباره چگونگی ارائه خدمات به بیماران خاص همچون بیماران تالاسمی و دیالیزی در صورت مسافرت در ایام نوروز اظهار کرد: این بیماران شناسایی شده‌اند و به کلیه مراکز درمانی که خدمات به بیماران خاص ارائه می‌دهند، ابلاغ شده است که بیماران مسافر در صورت نیاز به این مراکز مشخص شده مراجعه کنند و بتوانند خدمات را دریافت کنند.

۳۰۰ ایستگاه جامع سلامت در شهرهای پرمسافر و مراکز استان‌ها با حضور تیم کامل بهداشت و درمان آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند که معاونین با تجهیزاتی که در ستاد دارند آن را رصد می‌کنند. آمادگی‌های مربوط به اورژانس هوایی و پوشش جاده‌های روستایی و جاده‌ها به‌طور کامل وجود دارد و از جمله امکانات آن‌ها می‌توان به انواع آمبولانس، اتوبوس آمبولانس‌ها و پایگاه‌های موقت در اماکن پرتردد در ایام نوروز علاوه بر پایگاه‌های موجود با امکانات مورد نیاز ایجاد خواهد شد.

در مسائل مربوط به حوادث ترافیکی و مشکلاتی که ممکن است با توجه به افزایش وسایل نقلیه اتفاق افتد، هماهنگی برای انتقال مصدومین احتمالی انجام شده است. نکته مهم دیگر این است که در تعطیلات نوروزی تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی باید فعال باشند و به‌هیچ وجه نباید تعطیل باشند و دارو و تجهیزات مورد نیاز به مقدار کافی برای آن‌ها تامین شده است. داروخانه‌های بیمارستانی نیز به‌صورت شبانه‌روزی مسئول تامین داروهای مورد نیاز هستند.

سازمان انتقال خون نیز خون مورد نیاز مراکز درمانی را تامین کرده است و هم در استان‌ها و هم در مرکز مشکل تامین خون وجود ندارد.

مردم هرگونه مشکل یا شکایتی که در ایام عید داشتند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند که یک شماره کشوری است و می‌توانند شکایات و مسائلی که می‌خواهند را مطرح کنند. این مشکلات از طریق همکارانی که در ستاد هستند به مسئولین مربوطه منتقل خواهد شد و اقدامات مورد نیاز انجام خواهد شد.

آزمایشگاه‌های مواد غذایی در ایام تعطیل و ساعات غیر اداری با هماهنگی معاونت غذا و داروی دانشگاه‌ها فعالیت خواهند داشت و طبیعتا در ایام نوروز، در مسافرت‌ها و ترددهایی که وجود دارد در رستوران‌ها و … ممکن است مشکلاتی به وجود آید که نیاز است این موارد به دانشگاه‌ها اعلام شود تا نظارت صورت گیرد. به هرحال بیماری تعطیلی نمی‌شناسد و ممکن است در هر زمانی رخ دهند.

یکی از اقدامات جدیدی که در حوزه بهداشت در دوره جدید آغاز شده، مراکز کنترل رفتارها و مسائل درون‌شناسی است که توضیحات کامل ارائه خواهد شد. اما این مراکز نیز در ایام نوروز فعال خواهند بود. حدود ۱۹۴ مرکز مشاوره رفتاری در کشور دایر شده و در تهران ۱۹ مرکز وجود دارد. امروزه این مراکز به عنوان یک اقدام جدید، در کنترل برخی مسائلی که در حوزه روانشناسی و درون فردی تاثیرگذار است، نقش مهمی دارند.

مسئله درمان برای ما اهمیت زیادی دارد. در این راستا تیم واکنش سریع و مدیریت بحران در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های جامع تشکیل شده و آماده خدمت و انجام وظیفه هستند.

تعطیلی بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی ممنوع است و تخلف تلقی می‌شود. تمامی مراکز درمانی بستری در بخش‌های دولتی و خصوصی موظف هستند در تعطیلات نوروزی خدمات لازم را ارائه دهند. در مراکز درمانی دو دسته خدمات انجام می‌شود که یکی خدمات انتخابی (الکتیو) است که چندان اورژانسی نیست و در مواقع عادی نیز انجام می‌شود و دیگری خدمات اورژانسی است که با جان بیماران در ارتباط است.

خدمات انتخابی در ایام نوروز انجام نمی‌شود و عمده خدمات مراکز درمانی، خدمات اورژانسی در تمامی تخصص‌ها است. برخی رشته‌ها ممکن است خدمات اورژانسی بیشتر و برخی هم خدمات اورژانسی کمتری داشته باشند، اما در هر صورت ارائه خدمات باید به‌صورت منظم انجام شود. این خدمات مورد رصد وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و دانشگاه‌ها خط تماس اضطراری خود را در ستادهای دانشگاه باید به مردم اطلاع‌رسانی کنند و به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی بیماران باشند. هر استانی باید تلفن خود را اعلام کند و در مرکز نیز مردم می‌توانند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند و خدمات دریافت کنند.

وزیر بهداشت درباره امکانات اقامتی و رفاهی برای همراهان بیماران در استان‌های مسافرپذیر نیز اظهار کرد: تاکید شده است که اقامت‌گاه‌هایی را برای همراه بیمار در استان‌های مسافرپذیر در نظر گیرند. در زمینه نیروی انسانی نیز با توجه به تقسیم‌بندی‌های انجام شده، میزان نیاز به نیروهای تخصصی، فوق تخصصی و کل کادر درمان با توجه به وظایفی که دارند مشخص شده که به‌صورت شیفت‌بندی و طبق ساعات منظمی در مراکز حضور داشته باشند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر