شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاپلتفرم‌های فروش آنلاین دارو مجوز ندارند/ دارو را فقط از داروخانه‌ها تهیه...

پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو مجوز ندارند/ دارو را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنید

پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو مجوز ندارند/

دارو را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنید

دکتر مینا آژوغ، رئیس اداره‌ داروخانه‌های سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به این‌که عرضه، فروش و تبلیغات فراورده‌های دارویی در سایت‌ها و سکوهای اینترنتی غیرمجاز است، گفت:

تنها مرجع رسمی برای عرضه دارو، داروخانه‌ها هستند. سازمان غذا و دارو برای هیچ سایت و پلتفرمی مجوز فروش دارو صادر نکرده است. مردم برای تامین دارو باید داروخانه‌های دارای مجوز (پروانه تاسیس از سازمان) به‌عنوان تنها  مرجع رسمی عرضه و فروش دارو مراجعه کنند.

داروها باید شرایط تامین، توزیع و عرضه مناسب داشته باشند؛ این شرایط مستلزم این است که سازمان غذا و دارو به‌عنوان دستگاه تنظیم‌گر چهارچوبی برای تامین‌کننده، توزیع‌کننده و عرضه‌کننده در کل فرایند زنجیره تامین ایجاد کرده باشد. تمام تامین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان مجاز زنجیره تامین ملزم به رعایت این چارچوب هستند.

بستر فروش اینترنتی فعلا مورد تایید نیست، سازمان غذا و دارو با فروش اینترنتی دارو و عرضه آن درب منزل در راستای چهارچوب قوانین بالادستی و حاکمیتی موافق بوده و باید براساس آیین‌نامه مشخص از سوی این سازمان باشد.

آیین‌نامه فروش اینترنتی دارو توسط سازمان غذا و دارو در حال تدوین است، این آیین‌نامه تا پایان سال ابلاغ می‌شود و از طریق سایت سازمان و بسترهایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند به اطلاع مردم می‌رسد.

فعالیت پلتفرم‌های آنلاین فعال در حوزه فروش و عرضه داروها، چهارچوب و مجوزهای مورد نیاز را ندارند، به همین جهت موارد تخلفات و گزارش‌ها ارسالی به سازمان غذا و دارو به دستگاه قضایی ارجاع شده است و اقدامات قانونی در چهارچوب قانون صورت خواهد گرفت.

با توجه به این‌که در حال حاضر پرتکل‌های زنجیره تأمین (تولید کننده به پخش به داروخانه به مصرف‌کننده نهایی) در پلتفرم‌ها ها رعایت نمی‌گردد لذا هیچ کس مسئولیت آسیب‌های ناشی از مشکلات ایجاد شده برای مردم را در پلتفرم مربوطه متقبل نبوده و هر گونه گزارشی را مردم باید برای پیگیری مناسب از مراجع قضایی به سازمان غذا و دارو گزارش کنند.

هنگامی‌که دارو از داروخانه تهیه شده باشد، مسئول فنی مسئول سلامت و اصالت دارو بود و پاسخگو مشکلات و چالش های دارویی مردم بوده به این ترتیب در مواردی که دارو از داروخانه‌ها تهیه شده باشد امکان پیگیری و ردیابی مشکلات در راستای رفع و صیانت از حقوق بیمار وجود دارد.

مواردی که پلتفرم‌های عرضه دارو را از مراجع قضایی پیگیری کرده‌ایم، شامل داروهای تاریخ انقضا گذشته، داروهای قاچاق، داروهای سقط جنین و داروهای مخدر است که برخی از پرونده‌‎های پیگیری‌شده هنوز باز هستند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر