شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاکشف چند پروتئین‌ در یک آزمایش خون ساده، پیش‌بینی‌کننده زوال عقل است

کشف چند پروتئین‌ در یک آزمایش خون ساده، پیش‌بینی‌کننده زوال عقل است

کشف چند پروتئین‌ در یک آزمایش خون ساده، پیش‌بینی‌کننده زوال عقل است

محققان بریتانیایی و چینی با مطالعه بر روی نمونه‌های خون منجمد شده، مجموعه‌ای از پروتئین‌ها را کشف کرده‌اند که ممکن است چندین نوع زوال عقل را بیش از ۱۰ سال قبل از تشخیص این بیماری پیش‌بینی کند.

این مطالعه که در نشریه  Nature Aging منتشر شده است، بخشی از تحقیقات در حالِ انجام چندین تیم برای شناسایی بیماران در معرض خطر زوال عقل با استفاده از یک آزمایش خون ساده است. پیشرفتی که بسیاری از دانشمندان معتقدند منجر به تسریع در ساخت داروهای جدید خواهد شد.

در حال حاضر، اسکن‌های مغزی می‌توانند سطوح غیرطبیعی پروتئینی به نام آمیلوئید بتا را سال‌ها قبل از ایجاد زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر را تشخیص دهند اما این آزمایش‌ها پرهزینه هستند و اغلب تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه واریک (Warwick) واقع در انگلستان و دانشگاه فودان (Fudan) در شانگهای چین،  ۵۲۶۴۵ نمونه خون را از مخزن تحقیقاتی بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا (Biobank) که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ جمع‌آوری شده بود را مورد مطالعه قرار دادند؛ افرادی که در آن زمان هیچ نشانه‌ای از آلزیمر نداشتند.

نتایج این تحقیق نشان داد  افرادی که خون‌شان دارای سطوح بالاتری از پروتئین‌های GFAP، NEFL، GDF۱۵، و LTBP۲ است احتمال بیشتری دارد که به بیماری آلزایمر، زوال عقل عروقی، یا زوال عقل به هر دلیلی مبتلا شوند. هم‌چنین ابتلا به آلزایمر در افرادی که سطوح GFAP بالایی داشتند ۲.۳۲ برابر بیشتر بود که این امر تاییدکننده یافته‌های مطالعات کوچک‌تری است که به نقش این پروتئین اشاره کرده‌اند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر