شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییکووید۱۹: چرا حس بویایی برخی افراد برنمی‌گردد؟

کووید۱۹: چرا حس بویایی برخی افراد برنمی‌گردد؟

کووید۱۹: چرا حس بویایی برخی افراد برنمی‌گردد؟

در مطالعه جدیدی که هفته گذشته در نشریه Science Translational Medicine منتشر شد، دانشمندان دانشگاه دوک احتمالا کشف کرده‌اند که چرا برخی از افراد با وجود غلبه بر عفونت سارس-کوو-۲ قادر به بازیابی حس بویایی خود نیستند. اگرچه تحقیقات آن‌ها بر روی از دست‌دادن حس بویایی متمرکز بود اما این یافته‌ها ظاهرا در مورد سایر علائم کووید با مکانیسم‌های مشابه از جمله خستگی، تنگی نفس، و مه مغزی نیز اطلاعاتی به دست می‌دهد.

این تیم نمونه‌های سلول‌های بویایی جمع‌آوری شده از ۲۴ نمونه‌برداری را آنالیز کردند. ۹ نمونه مربوط به بیمارانی بود که پس از  ابتلا به کووید بویایی خود را به‌مدت طولانی از دست داده بودند. علی‌رغم عدم وجود RNA یا پروتئین قابل‌تشخیصِ سارس-کوو-۲ محققان متوجه شدند چه چیزی باعث ایجاد مشکلات طولانی‌مدت در سلول‌های بویایی می‌شود.

دانشمندان دریافتند به‌نظر می‌رسد یک حمله ایمنی به سلول‌های عصبی بویایی و کاهش تعداد آن سلول‌ها وجود دارد. علاوه‌بر این، التهاب ناشی از سلول‌های T نیز مدت‌ها پس از حذف ویروس از بافت، در سلول‌های بویایی وجود داشت.

محققان امیدوارند که تعدیل پاسخ ایمنی غیرطبیعی یا فرآیندهای ترمیم در بینی این بیماران بتواند دست‌کم تا حدی به بازیابی حس بویایی کمک کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر