شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک آزمایش خون ۳ دلاری قادر به تشخیص زودهنگام چندین سرطان است

یک آزمایش خون ۳ دلاری قادر به تشخیص زودهنگام چندین سرطان است

یک آزمایش خون ۳ دلاری قادر به تشخیص زودهنگام چندین سرطان است

سرطان اغلب بی‌صدا در کمین است و تا زمانی‌که به مرحله پیشرفته و سخت‌درمان نرسد، علامتی از خود نشان نمی‌دهد. سرطان‌های تخمدان و مری به‌ویژه به‌دلیل پیشرفت بی‌صدای خود مشهور هستند و اغلب منجر به تشخیص‌های دیررس می‌شوند. برای مبارزه با این موضوع، یک تیم بین‌المللی از محققان دانشگاه هاروارد آزمایش خون بسیار حساسی را ساخته‌اند که نویدبخش تشخیص زودهنگام سرطان است.

این آزمایش می‌تواند پروتئین کلیدی تولیدشده توسط سلول‌های سرطانی را شناسایی کند و قادر به تشخیص انواع مختلف بیماری است.

برخلاف بسیاری از آزمایش‌های سرطان موجود که ممکن است محدودیت‌ها، هزینه‌های بالا یا نیاز به نمونه‌برداری تهاجمی بافت داشته باشند، این روش ابتکاریِ مقرون‌ به‌صرفه، کشف‌کننده‌ی چند سرطان است که ‌می‌تواند وجود پروتئین خاصی به نام LINE-۱ ORF۱p را در مقدار کمی خون در کمتر از دو ساعت شناسایی کند.

مایکل پی روت، رئیس آزمایشگاه دانشگاه راکفلر می‌گوید: این سنجش به‌عنوان یک آزمایش تشخیصی اولیه برای سرطان‌های کشنده پتانسیل مهمی دارد. این نوع از ابزارهای تشخیص فوق‌حساس نتایج بیماری را به روش‌های متحول‌کننده تغییر خواهند داد.

این سنجش بر یک فناوری تشخیصی مبتنی بر تک‌مولکول به نام Simoa  تکیه دارد. در این فناوری نانو بادی‌های سفارشی، مشتق‌شده و مهندسی‌شده از لاماها (نوعی شترسان اهلی بومی آمریکای جنوبی)، برای ضبط و تشخیص دقیق پروتئین ORF۱p استفاده شدند. این آزمایش که هزینه آن کمتر از ۳ دلار است نتایجی سریع ارائه می‌دهد.

نتایج این تحقیق در نشریه Cancer Discovery منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر