شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک داروی بیماری نادر کلیوی برای تایید اتحادیه اروپا توصیه شد

یک داروی بیماری نادر کلیوی برای تایید اتحادیه اروپا توصیه شد

یک داروی بیماری نادر کلیوی برای تایید اتحادیه اروپا توصیه شد

وایفر فارما (Vifor Pharma) و شریک‌اش تراوِر تراپیوتیکس (Travere Therapeutics) روز جمعه اعلام کردند که نهاد ناظر بر داروی اروپا داروی فیلسپاری (Filspari) ساخت مشترک این شرکت‌ها را برای درمان یک بیماری نادر و جدی کلیوی به‌نام نفروپاتی ایمونوگلوبین آ (IgAN) تایید کرده است.

شرکت‌های داروسازی در حال رقابت با یک‌دیگر برای ساخت داروهای IgAN هستند؛ یک بیماری خودایمنی پیشرونده که بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار می‎‌‌دهد و می‌تواند منجر به نارسایی‌ای در کلیه شود که مستلزم دیالیز یا پیوند عضو است.

نوارتیس سال گذشته شرکت بیوتکنولوژی چینوک (Chinook) را به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار خریداری کرد تا کار خود را در زمینه داروهای درمانِ این بیماری تقویت کند.

تِراور اوایل سال ۲۰۲۳ تاییدیه تسریع‌شده داروی فیلسپاری یا اسپارسنتان (sparsentan) را برای IgAN از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دریافت کرد. این شرکت در دسامبر ۲۰۲۳ گفت که به دنبال دریافت تاییدیه کامل این دارو توسط FDA است.

شرکت کالیدیتاس تراپیوتیکس (Calliditas Therapeutic) نیز در دسامبر سال گذشته مجوز کامل داروی تارپی‌یو (Tarpeyo) را برای بیماری IgAN دریافت کرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر