شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادها۴ ماده غذایی تراریخته در ایران

۴ ماده غذایی تراریخته در ایران

۴ ماده غذایی تراریخته در ایران

دکتر وحیده شایگان، رئیس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه و بسته‌بندی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اهمیت برچسب‌گذاری محصولات تراریخته گفت:

ما ایمنی محصولات تراریخته را هم تضمین می‌کنیم و از نظر ما هیچ فرقی بین نوع تراریخته و غیرتراریخته وجود ندارد. واقعیت این است که استفاده از واژه تراریخته اندکی ایجاد رعب و وحشت می‌کند اما باید تاکید کنیم که ما در سازمان غذا و دارو، ایمنی این‌گونه مواد غذایی را به مقدار ۱۰۰ درصد تضمین می‌کنیم.

در کشور ما تنها ۴ نوع ماده غذایی تراریخته وجود دارد، ‌در واقع تنها ۴ نوع دانه روغنی کُلزا، ذرت، سویا و پنبه دانه در کشور ما وجود دارد که البته در چند سال اخیر مصرف و تولید پنبه‌دانه در کشورمان به آن صورت زیاد نبوده است. از سه دانه روغنی دیگر نیز بیشتر سویا و ذرت را در سطح عرضه می‌بینیم.

از ۴ محصول ذکر شده، دانه روغنی کلزا و پنبه‌دانه صرفا مصارف روغنی دارند که اگر در روغنی این محصولات تراریخته استفاده شود باید برای رعایت حقوق مصرف کننده برچسب تراریخته برآن درج شود؛ اما با خیال راحت باید بگوییم که در آزمایشات مختلف مشاهده کردیم که مراحل مختلف فرایند تصفیه هیچ اثری از DNA تغییر ژنتیک یافته باقی نمی‌گذارد؛ ضمن اینکه این تغییرات ژنتیکی عمدتا برای منظورهایی مانند مقاوم کردن گیاه در برابر آفات و استفاده کمتر از آفت‌کش‌ها به کار گرفته می‌شود.

استفاده از این‌گونه محصولات غذایی، استفاده از آفت‌کش‌ها را کم می‌کند و با کاهش استفاده از سموم در این مواد غذایی همراه است. به‌طور کلی هر اتفاقی که در آن محصول غذایی رخ می‌دهد در کشور مبداء مورد رصد قرار می‌گیرد و شرط خرید ما این است که خود این محصولات تراریخته در کشور مبداء سابقه مصرف ایمن داشته و هیچ‌گونه عارضه ایجاد نکرده باشد.

در کشور ما این‌گونه محصولات غذایی را بادستورالعمل‌های خاص و سختگیرانه تحت‌نظر داریم و تاکنون هیچ‌گونه تولید داخل در این زمینه نداشتیم؛ همه وارداتی هستند که آزمایش می‌شوند و رخدادهای تراریخته آن‌ها را راستی‌آزمایی می‌کنیم تا با دستورالعمل‌های ما مطابقت داشته باشد.

شاید برخی از واحدهای تولیدی از فضای حاکم سوء استفاده کنند و برچسب غیرتراریخته را روی محصولات‌شان درج کنند؛ درحالی که این‌گونه محصولات غیرتراریخته هیچ گونه حسن یا مزیتی نسبت به نوع تراریخته ندارند؛ زیرا ما ایمنی محصولات تراریخته را هم تضمین می‌کنیم و از نظر ما هیچ فرقی بین نوع تراریخته و غیرتراریخته وجود ندارد.

بسیاری از روغن‌هایی که از برچسب عبارت غیر تراریخته استفاده می‌کنند نوعی سو ء استفاده است به‌عنوان مثال بر روی روغن آفتابگردان برچسب غیرتراریخته می‌زنند و این درحالی است که اصلا نوع تراریخته روغن آفتابگردان در دنیا وجود ندارد. مردم باید مطمئن باشند محصولات غذایی که ما به آن‌ها مجوز ورود می‌دهیم ایمنی قابل‌قبولی دارند و تاکنون هیچ عارضه‌ای نداشته‌اند.

علی‌رغم اینکه در روغن تصفیه‌شده اثری از  DNA تغییر ژنتیک یافته باقی نمی‌ماند اما باتوجه به بند ب ماده هفت قانون ایمنی زیستی کشور ما ملزم هستیم برچسب‌گذاری محصولات را رصد کنیم و این موضوع را در برنامه عملیاتی خود به شکل سالانه داریم تا مصرف کننده از این اطمینان برخوردار باشد که محصول ایمن استفاده می‌کند. در کل مردم باید بدانند محصولات تراریخته برچسب گذاری می‌شوند اما حتی اگر تراریخته باشند باز هم سالم هستند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر