شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادها۵ استان رکورددار دیابت در کشور

۵ استان رکورددار دیابت در کشور

۵ استان رکورددار دیابت در کشور

دکتر افشین استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی، دیابت را سومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و گفت:

دیابت مشتمل بر چند نوع است که شایع‌ترین آنها دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری است. یکی از عوامل بروز دیابت نوع یک، ابتلا به انواعی از بیماری‌های ویروسی است. بر اساس یافته‌های بعضی از مطالعات، بروز دیابت نوع یک در مبتلایان به کرونا افزایش یافته است.

بیشترین شیوع دیابت در استان‌هایی است که در نوار مرکزی کشور از شمال تا جنوب واقع شده‌اند و شیوع دیابت در استان‌های شرقی و غربی کمتر است. به‌طور کلی ۵ استان اول از نظر ابتلا به دیابت به ترتیب شامل مازندران، گیلان، یزد، خوزستان و سمنان هستند.

بیش از نیمی از مردم حداقل تحرک لازم که ۱۵۰ دقیقه تحرک در هفته است را ندارند. چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت است و در عین حال مصرف میوه و سبزیجات هم خیلی پایین است و در کنار آن‌ها مصرف سیگار، قلیان و الکل هم وجود دارد که همه این‌ها در کنار هم علت افزایش دیابت در سال‌های اخیر بوده است. البته بخشی از این افزایش شیوع مربوط به تغییرات جمعیتی و افزایش جمعیت سالمندان و نیز بهبود روش‌های درمان دیابت و زنده‌ ماندن بیماران مبتلا به دیابت به‌مدت طولانی‌تر است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر