سه‌شنبه 27 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابیشترین گروه خونی مورد نیاز در کشور

بیشترین گروه خونی مورد نیاز در کشور

بیشترین گروه خونی مورد نیاز در کشور

دکتر سید منتظر شبَّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت:

گروه خونی O مثبت بیشترین نسبت را در بُعد نیاز و اهداکنندگان دارد چنان‌چه در حال حاضر یک سوم ذخایر خونی ما در تهران گروه خونی O مثبت است. به‌طور کلی گروه‌های خونی مثبت فقط می‌توانند به گروه‌های مثبت خون اهدا کنند اما در مورد گروه‌های خونی منفی چنین نیست و این سبب می‌شود نیازمان به گروه‌های خونی منفی بیشتر باشد؛ اما این موضوع نباید سبب عدم اهدای خون در گروه خاصی شود و همواره از مردم می‌خواهیم فارغ از گروه خونی خود برای اهدای خون مراجعه کنند.

در مباحث علمی ما شانه‌به‌شانه کشورهای پیشرفته در حرکت، و در بحث اهدای خون نیز جزء بهترین کشورهای دنیا هستیم. خون در ایران کاملا داوطلبانه تأمین می‌شود و ذکر این نکته ضروری است که به‌هیچ عنوان خون دریافت‌شده از مردم قابل‌انتقال به خارج از کشور نیست و این شبهه‌ای که برخی افراد مغرض مطرح می‌کنند و می‌گویند ما خون را به سایر کشورها می‌فرستیم به‌هیچ عنوان امکان و صحت ندارد. شاخص‌هایی که برای سلامت اهدای خون در نظر گرفته می‌شود، کشور به کشور متفاوت است و این موضوع امکان‌پذیر نیست که ما به جایی خون بفرستیم.

آقایان در یک سال ۴ مرتبه و خانم‌ها در یک سال ۳ مرتبه می‌توانند خون اهدا کنند. در هر بار اهدای خون نیز ۴۵۰ سی‌سی خون گرفته می‌شود و بدن هم به‌راحتی توانایی جبران این میزان خون گرفته‌شده را دارد و بعد از ۴ هفته این مقدار خون در بدن بازسازی می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر