پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
19.8 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییکمبود آهن می‌تواند اختلالات سلامت روان را تشدید کند

کمبود آهن می‌تواند اختلالات سلامت روان را تشدید کند

کمبود آهن می‌تواند اختلالات سلامت روان را تشدید کند

عوامل متعددی مانند تفاوت در مغز، ژن‌ها، انواع بدن، و رویدادهای زندگی می‌توانند بر سلامت روان افراد تأثیر بگذارند. یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه پزشکی میشیگان نشان می‌دهد افرادی که از اضطراب، افسردگی، و سایر اختلالات روانی رنج می‌برند باید برای کمبود آهن آزمایش بدهند زیرا این امر می‌تواند اختلالات روانی را بدتر کند. بیش از ۱.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود آهن هستند.

علائم کمبود آهن:

*خستگی

*رنگ‌پریدگی

*شکنندگی ناخن‌ها

*سردرد و سرگیجه

*دست و پاهای سرد حتی در هوای گرم

*التهاب در زبان

*میل به مواد غیرمغذی مانند یخ، خاک، یا نشاسته

*کم‌اشتهایی

کمبود آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش دهد. با این‌حال، بسیاری از مردم از پیامدهای آن بر سلامت روان آگاه نیستند. در بسیاری از موارد ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی که درمان‌گر افراد کم‌خون هستند نیز از این ارتباط اطلاعی ندارند.

منابع غذایی سرشار از آهن: صدف- گوشت قرمز- بوقلمون- تخم‌مرغ- حبوبات- کینوا- اسفناج- بروکلی- توفو- تخم کدوتنبل- آجیل- و میوه‌های خشک.

شایع‌ترین علت کمبود آهن، کمبود آهن در رژیم غذایی است که با افزودن غذاهای غنی از آهن به‌راحتی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. با وجودِاین، از دست‌دادن خون زیاد، بارداری و ورزش شدید نیز می‌توانند موجب کمبود آهن شوند. هم‌چنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانع جذب آهن از طریق مواد غذایی می‌شود که در این مواقع، فرد نیاز به مکمل‌درمانی دارد.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر