شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاغربالگری، توصیه‌‌ای طلایی برای پیشگیری از پنج سرطان شایع

غربالگری، توصیه‌‌ای طلایی برای پیشگیری از پنج سرطان شایع

غربالگری، توصیه‌‌ای طلایی برای پیشگیری از پنج سرطان شایع

دکتر نسترن خداکرمی، فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان گفت:

برای درمان مطلوب سرطان باید این بیماری در مرحله اولیه تشخیص داده شده و یا پیشگیری شود.

شایع‌ترین سرطان در زنان به ترتیب سرطان دهانه رحم، پستان، روده بزرگ و ریه است. هم‌چنین شایع ترین سرطان در مردان سرطان روده، پروستات و ریه است که برای پیشگیری از این سرطان‎ها اصلاح سبک زندگی، ورزش منظم و مصرف غذاهای پرفیبر و کم‌چربی و اجتناب از سیگار و الکل موثر است.

در ایجاد برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت‌ و اچ‌آی‌وی نیز می‌توانند از فاکتورهای ابتلا به سرطان باشد، بعضی سرطان‌ها ریزفاکتورهای اختصاصی خود را دارند و نباید از مسائل وراثتی نیز غافل شد.

برخی از سرطان‌ها دارای غربالگری هستند که اگر توصیه‌های جهانی شود می‌توان از آن سرطان‌ها پیشگیری کرد که یکی از این نوع سرطان‌ها در حوزه سرطان دهانه رحم است.

برای سرطان دهانه رحم، امکان غربالگری وجود دارد، به‌طوری‌ که زنان بهتر است از سن بالای ۲۵ سال معاینه پاپ اسمیر انجام دهند و تا ۶۵ سال نیز ادامه دهند. بر این اساس اگر مشکلی در ناحیه پاپ اسمیر اولیه نداشتند، هر سه سال این غربالگری انجام‌ شود. هم‌چنین برای پیشگیری سرطان رحم، واکسن گارداسیل تا سن ۴۵ سالگی توصیه می‌شود.

در مورد سرطان روده بزرگ توصیه می‌شود تا در سنین بالای ۴۵ سال به‌صورت سالیانه تست خون منفی در مدفوع انجام شود، و یا هر ۱۰ سال یک بار کولونوسکوپی صورت پذیرد و در صورت سوابق خانوادگی طبق مشورت پزشک غربالگری‌های لازم را شروع کنند.

در خصوص سرطان پستان همه زنان در سنین ۴۰ سال بهتر است که سونوگرافی و ماموگرافی برای غربالگری این سرطان انجام دهند. افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری‌ را دارند سن غربالگری این سرطان نیز کاهش پیدا می‌کند.

در مورد سرطان ریه، غربالگری ریه در افراد سیگاری توصیه می‌شود که غربالگری آنان به صورت سی‌تی‌اسکن است و در مورد سرطان پروستات نیز افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند در سن کمتر از ۵۰ سال و در آن‌هایی که چنین سابقه‌ای در خانواده ندارند در سن بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود که تست‌های لازم را انجام دهند تا زیر نظر یک اورولوژیست، معاینات مربوطه برای آنان صورت پذیرد.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر