جمعه 30 شهریور 1403
22.6 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامت5 ماده مغذی که شانس بارداری را افزایش می‌دهد

5 ماده مغذی که شانس بارداری را افزایش می‌دهد

۵ ماده مغذی که شانس بارداری را افزایش می‌دهد

پزشکان و متخصصان تغذیه همواره بر اهمیت مصرف وعده‌های غذایی سالم و متعادل که احتمال باروری را در زنان و مردان افزایش می‌دهد، تأکید می‌کنند. صرف‌نظر از برخی بیماری‌ها و عوامل زمینه‌ای مانند انسداد لوله‌ فالوپ که می‌تواند مانع از رسیدن اسپرم به تخمک شود، چند ماده غذایی می‌تواند شانس باروری را افزایش ‌دهد.

*تخم آفتابگردان

مملو از ویتامین E، سلنیوم، فولات، و اسیدهای چرب امگا۳ است که به‌طوری مؤثر موجب تقویت باروری می‌شود.

*پنیر جاافتاده

دارای شاخص تغذیه‌ای بالا و هم‌چنین پلی‌آمین‌ها است – پروتئین‌هایی که در محصولات گیاهی و حیوانی یافت می‌شوند. این پروتئین‌ها به‌طور طبیعی در بدن انسان وجود دارند و برای عملکرد صحیح سیستم تولیدمثل بسیار مهم هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که پنیر جاافتاده تولید اسپرم را افزایش می‌دهد و مزایای بالقوه‌ای برای بهبود سلامت تخمک به‌ویژه در زنان ۳۵ سال به بالا دارد.

*لبنیات پرچرب

محصولات لبنی پرچرب، مانند شیر، پنیر، و ماست چربی‌نگرفته، برای باروری در افرادی که ممنوعیتی برای مصرف آن‌ها ندارند مفید است. این محصولات سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند و نقش مهمی در تولید و تنظیم هورمون دارند و از عملکرد تولیدمثل حمایت می‌کنند. علاوه‌بر این، آن‌ها ویتامین‌های محلول در چربی ضروری مانند A، E، D و K را فراهم می‌کنند که به تعادل هورمونی و بهبود کیفیت تخمک‌گذاری کمک می‌کند. کلسیم و پروتئین موجود در محصولات لبنی نیز در دوران بارداری مهم هستند و به رشد استخوان‌های جنین کمک می‌کنند.

یک مطالعه در هاروارد نشان داد که زنانی که لبنیات پرچرب مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که عمدتاً لبنیات کم‌چرب مصرف می‌کنند، کمتر دچار مشکلات مربوط به تخمک‌گذاری می‌شوند.

*انار

انار تاثیر مثبتی بر روند باروری دارد زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در بهبود جریان خون به رحم کمک کنند و محیط سالم‌تری برای لانه‌گزینی در زنان ایجاد کنند. برای مردان نیز آنتی‌اکسیدان‌های این میوه ممکن است با افزایش تمرکز و تحرک، سلامت اسپرم را تقویت کنند. انار هم‌چنین منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های مهم مانند C، E و اسید فولیک است که برای حمایت از لقاح و بارداری سالم شناخته شده است.

*ماهی سالمون

سالمون یک ماهی کم‌جیوه، سرشار از اسیدهای چرب ضروری و امگا۳ است. این ماده مغذی هم‌چنین فواید مختلفی برای سلامت باروری دارد؛ حاوی مقادیر بالایی سلنیوم و ویتامین D است و سلنیوم نقش مهمی در تولید اسپرم سالم ایفا می‌کند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر