دوشنبه 2 مهر 1403
32.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآغاز آزمایش انسانی واکسن ویروس نیپا

آغاز آزمایش انسانی واکسن ویروس نیپا

آکسفورد/

آغاز آزمایش انسانی واکسن ویروس نیپا

دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که آزمایش انسانی یک واکسن آزمایشی علیه ویروس نیپا که منجر به شیوع این بیماری در ایالت کرالا واقع در هند و سایر بخش‌های آسیا شده را آغاز کرده است.

هنوز هیچ واکسنی برای این ویروس کُشنده وجود ندارد. نیپا نخسنین بار حدود ۲۵ سال پیش در مالزی شناسایی و باعث شیوع این بیماری در بنگلادش، هند، و سنگاپور شد.

این واکسن بر اساس همان فناوری مورد استفاده در واکسن‌های کووید۱۹ آسترازنکا و موسسه سرم هند است. فاز اولیه کارآزمایی بالینی این واکسن با ۵۱ شرکت‌کننده در آکسفورد انجام خواهد شد و ایمنی و پاسخ ایمنی آن در افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله بررسی می‌شود.

به گفته یکی از مدیران ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی همه‌گیری (CEPI)ُ، نیپا پتانسیل اپیدمی دارد و  میزبانان آن یعنی خفاش‌های میوه‌خوار در مناطقی با بیش از دو میلیارد نفر جمعیت انسانی یافت می‌شوند.

شرکت مدرنا نیز در سال ۲۰۲۲ فاز اولیه مطالعه واکسن ویروس نیپا را که با همکاری موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا ساخته شد را آغاز کرد.

عفونت ناشی از ویروس نیپا می‌تواند باعث تب، سردرد، مشکل در تنفس، و متعاقب آن احتمالا تورم مغزی نیز شود. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) میزان مرگ‌و‌میر این بیماری بین ۴۰ تا ۷۵ درصد برآورد شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر