پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهابرای دومین بار/ بیماری mpox یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی...

برای دومین بار/ بیماری mpox یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی اعلام شد

برای دومین بار/

بیماری mpox یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی اعلام شد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز چهارشنبه چهاردهم آگوست ۲۰۲۴ در پی شیوع عفونت ویروس ام‌پاکس (mpox) / آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو که به کشورهای همسایه سرایت کرده است، این بیماری را برای دومین بار در دو سال گذشته یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی (PHEIC) اعلام کرد.

وضعیت PHEIC بالاترین سطح هشدار WHO است که هدف آن سرعت‌دادن به روند تحقیقات، تامین بودجه، اقدامات بهداشت عمومی در سطح بین‌المللی و همکاری برای مهار یک بیماری است.

ویروس ام‌پاکس که می‌تواند از طریق تماس نزدیک پخش شود معمولا خفیف و در موارد نادر مهلک است و علائمی مانند آنفلوآنزا و ضایعات پوستی چرکی ایجاد می‌کند.

شیوع ام‌پاکس در کنگو با گسترش یک سویه بومی از این بیماری به نام clade I آغاز شد، اما به‌نظر می‌رسد که یک واریانت جدید یعنی clade Ib از طریق تماس نزدیکِ معمول از جمله تماس جنسی راحت‌تر منتقل شده و گسترش می‌یابد.

✔️لازم به ذکر است یک روز پس از این‌که WHO ام‌پاکس را به‌عنوان PHEIC اعلام کرد نخستین مورد ابتلا به این بیماری در فردی در سوئد تایید شد که در آفریقا به نوع clade Ib مبتلا شده بود و هم‌اکنون تحت‌درمان است.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر