جمعه 30 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاروند افزایشی سرطان معده در زنان میانسال

روند افزایشی سرطان معده در زنان میانسال

روند افزایشی سرطان معده در زنان میانسال

رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران گفت: روند سرطان معده در کشور رو به کاهش است، اما هنوز هم سرطان معده بیشترین علت مرگ‌های ناشی از سرطان را در هر دو جنس به خود اختصاص داده و بیماری خطرناک و پرشماری در کشور محسوب می‌شود. از طرفی ابتلا به سرطان روده بزرگ روند رو به افزایش دارد و پیش‌بینی این است که با روند فعلی حدود ۱۰ سال آینده تعداد تشخیص سرطان روده بزرگ حدود دو برابر افزایش یابد.

سرطان معده یک گروه ناهمگن است که چندین بیماری ذیل این سرطان قرار می‌گیرد؛ سرطانی مرتبط با میکروب هلیکوباکتر داریم که شایع‌ترین نوع سرطان معده است ولی با توجه به بهبود شرایط بهداشتی و تشخیص زودرس،‌ بروز آن کاهش یافته است ولی اگر بخواهیم دقیقتر نگاه کنیم سایر انواع سرطان معده افزایش یافته است.

البته درکل با روند کاهشی مواجه بوده‌ایم ولی نوع آن متفاوت شده است. متاسفانه یکی از اخبار تلخ این است که سرطان معده در خانم‌های میانسال رو به افزایش است که فرضیه‌هایی برای این رخداد داریم که یکی از فرضیه‌ها تماس با مواد مصنوعی و لوازم آرایش است،‌ فرضیه دیگر حساسیت بیشتر خانم‌ها به مواد هورمونی و … است که این‌ها باید تحت بررسی قرار گیرند.

دکتر کامران باقری لنکرانی با اشاره به نقش تغییر الگوی غذایی در کاهش موارد سرطان روده نیز افزود: مصرف بیشتر فیبر و غلات کامل مانند نان سبوس‌دار و کاهش مصرف چربی و مواد غذایی فرآوری‌شده، احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر