پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانتیجه یک مطالعه: حتی سطوح "ایمن" آلودگی هوا بر رشد مغز تأثیر...

نتیجه یک مطالعه: حتی سطوح “ایمن” آلودگی هوا بر رشد مغز تأثیر منفی می‌گذارد

نتیجه یک مطالعه: حتی سطوح “ایمن” آلودگی هوا بر رشد مغز تأثیر منفی می‌گذارد

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند: سطوح خاصی از آلودگی هوا که پیش‌تر ایمن تلقی می‌شد، می‌تواند موجب ایجاد برخی از بیماری‌ها و مانع رشد مغز در کودکان شود.

طبق یک مطالعه منتشر شده در نشریه Environment International محققان با استفاده از داده‌های اسکن مغز بیش از ۹ شرکت‌کننده در مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) دریافتند حتی سطوح پایین‌تر آلودگی هوا نیز با دخالت در اتصالات نواحی مختلف مغز، تهدیدی جدی برای رشد شناختی کودکان است. بسیاری از این اتصالات در سنین ۹ تا ۱۲ سالگی ایجاد می‌شوند و نقش مهمی در رشد مغز کودکان از نظر شناختی و عاطفی دارند.

این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن بیشتر در معرض ذرات معلق ریز هوا (PM۲.۵) باعث افزایش اتصال بین نواحی مغز می‌شود در حالی‌که افزایش قرار گرفتن در معرض نیتروژن دی‌اکسید (NO۲) باعث کاهش اتصال می‌شود. قرار گرفتن در معرض اوزون (O۳) با اتصالات بیشتر در قشر مغز همراه بود اما ارتباطات کمتری را در سایر مناطق مهم مغز باعث می‌شد.

دِوین کاتر، نوسینده اصلی این مطالعه گفت به‌طور متوسط سطح آلودگی هوا در آمریکا نسبتا پایین است، اما ما هنوز هم شاهد اثرات منفی قابل‌توجهی بر مغز هستیم؛ موضوعی که سیاست‌گذاران باید آن‌را برای تشدید استانداردهای فعلی در نظر بگیرند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر