جمعه 30 شهریور 1403
28.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهارشد و سرعت تولید در صنعت مواد اولیه به‌شدت بالاست

رشد و سرعت تولید در صنعت مواد اولیه به‌شدت بالاست

رشد و سرعت تولید در صنعت مواد اولیه به‌شدت بالاست

گپ اختصاصی «دنیای سلامت و دارو» با مهندس فرامرز اختراعی، رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی که امروز در حاشیه دومین نشست شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فارمکس انجام شد.

امروز موفق شدیم با مهندس اختراعی، رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی درباره پنجمین نمایشگاه فارمکس گپی کوتاه بزنیم که می‌خوانید.

مهندس اختراعی:

«فارمکس» نوعی نمایش به اصطلاح نظام دارویی در بخش خصوص و مواد مؤثره و بسته‌بندی دارویی است.

ما الحمدالله با توجه به روندهایی که داشته‌ایم به‌سرعت در پی تفکر خودکفایی در تولید هستیم، و واقعا سرعت تولید به‌شدت رو به بالا است، به حدی که خودِ ما دیگر به لحاظ آماری عقب می‌افتیم از تولیدکنندگان جدید و تولیدکنندگان قدیمی.

در حوزه‌ طرح‌های توسعه‌ای به جایگاهی رسیدیم که اکنون عمده مسائلی که در سندیکا طرح می‌شود، مباحث رقابتی بین خودِ تولیدکنندگان است.

در تولید ماده اولیه قدرتمند شده‌ایم

مهندس اختراعی: در گذشته وقتی یک قلم ماده مؤثره تولید می‌شد، ما واقعاً روحیات‌مان متحول می‌‌شد، الان بحث بر سر این است که چندین شرکت با هم آن قلم ماده اولیه را تولید می‌کنند و بعد این‌ها در حوزه مارکت، حوزه بازار، و تعاملی که باید با هم داشته باشند با سندیکا به‌عنوان حَکَم ارتباطشان را محکم‌تر‌ می‌کنند.

ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که واقعاً یک کشور تولیدکننده قوی شده‌ایم و هر قلم‌ موادمان را هم شاید چندین کمپانی به‌طور موازی تولید می‌کنند. قیمت‌های بسیاری از اقلام ما بسیار پایین‌تر از هند و چین است.

الان طوری شده که بسیاری از اقلام ما قیمت‌های‌شان حتی بسیار پایین‌تر از قیمت رفرنس است و این یک افتخار ملی است. کاملاً هم علت آن بدیهی است مواد پایه خصوصاً حوزه نفتی و پتروکمیکال‌مان بسیار ارزان‌تر است، انرژی بسیار ارزان‌تر است، نیروی کار ارزان است. بدیهی است که باید قیمت تمام‌شده ما نیز ارزانتر باشد.

امروز شرایط فوق‌العاده‌ای را داریم تجربه می‌کنیم و من واقعا احساس می‌کنم تا دو سه سال دیگر (شاید هم زمان را طولانی گفتم!) به یک درجه بزرگی از حوزه صادرات خواهیم رسید.

الان بسیاری از خارجی‌ها که تامین مواد واسط را می‌کردند خودشان می‌گویند شما بیاید و این را تولید کنید و ما از شما بخریم یعنی دارد جای این دو عوض می‌‌شود.

در حوزه الکترونیک شیمی یک باب دیگری باز شده، در حوزه واکنش‌های آنزیمی، به‌شدت در کشور فعال شده است. ما یکی از شرکت‌های داخلی‌مان سه آنزیم جدید را به مرحله صادرات به اروپا رسانده است. این‌ها کارهای خیلی بزرگی است.

همین حوزه واکنش‌های آنزیمی رقابت‌پذیری را به شدت بالا می‌بَرد و قیمت تمام‌شده را پایین می‌آورَد و هم‌چنین به جای استفاده از حلّال‌های ارگانیک حلّال‌های آبی به میدان می‌آیند. یعنی این‌ها همه فرآیندهای جدیدی است که رخ داده و شرکت‌های زیادی دارند در این زمینه کار می‌کنند.

امیدوارم که این نمایشگاه را شما ببینید که بیشتر با عرایض بنده به‌شکل عینی آشنا شوید. باید دستاوردهای خود آن‌هایی را که به این درجات رسیدند، شما ببینید و شکل عینی این توفیقات را با عرایض بنده مطابقت دهید. دستاوردها باید توسط کسانی که به آن رسیدند، عرضه و بیان شود که خیلی قشنگ‌تر است و با انرژی بیشتری گفته می‌شود.

این نمایشگاه را من به‌عنوان یک نمایش پیشرفت واقعی می‌بینم و فکر می‌کنم همه کسانی که می‌آیند بسیار به آینده صنعت دارو امیدوار خواهند شد.

البته به‌نظر من کار خوبی نیست که سندیکاها هرکدام مستقل نمایشگاه داشته باشند.

من نه تنها نمایشگاه دارویی تمام‌شده و مواد مؤثره را، بلکه تجهیزات پزشکی و سایر خدمات حوزه سلامت را فکر می‌کنم که بایستی در یک نمایشگاه واحد بسیار بزرگ برقرار و برگزار کنیم.

ما تعدادی جلسات B2B را با طرف‌های تجاری‌ خارجی طراحی کرده‌ایم، و در حوزه سرمایه‌گذاری و هم خرید و فروش محصولاتی که دو طرف دارند و هم این‌که آن‌ها (چینی‌ها و هندی‌ها) جلسه‌ مستقیمی با سندیکا دارند که ما ببینیم از توانمندی‌ها و موقعیتی که آن‌ها دارند چطور بتوانیم به حداکثر ممکن استفاده کنیم.

عمده‌ترین هدف نمایشگاه فارمکس این است که سرمایه‌گذارها و صاحبان دانش فنی یعنی هم متخصصین و هم سرمایه‌گذاران با این میدان گسترده از بیزینس‌ها آشنا شده و وارد شوند و به‌ اصطلاح انرژی مضاعف یک اثر سینرژیک بر توسعه صنعت دارو بگذارند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر