جمعه 30 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتعداد اقلام دارویی نسخه‌های ایرانی ۲ برابر استاندارد جهانی است

تعداد اقلام دارویی نسخه‌های ایرانی ۲ برابر استاندارد جهانی است

تعداد اقلام دارویی نسخه‌های ایرانی ۲ برابر استاندارد جهانی است

دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اختتامیه همایش سالیانه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت:

باید تفکر درمان فقط با دارو را از ذهن مردم دور کنیم زیرا اکنون در نسخه ایرانی‌ها بیش از ۳ قلم دارو داریم که این عدد باید ۱.۶ باشد و تعداد اقلام دارویی نسخه‌های ایرانی ۲ برابر استاندارد جهانی است.

دارو دومین تجارت دنیا بعد از نفت است و بسیاری دنبال آن هستند که دارو را حذف نکنند. اکنون زمان آن است که از روش‌های دیگری مانند سلول‌درمانی و ژن‌درمانی بیماری‌ها را درمان کرد.

نتیجه پژوهش باید منجر به دانش و محصول جدید شود، ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که تعداد دانشجویان این مراکز کم است و در این مراکز بیشتر استادان برجسته هستند. باید کاری کنیم که دانشجویان در مراکز تحقیقاتی فعالیت کنند و اگر در مرکز تحقیقاتی دانشجو نباشد، امتیاز آن مرکز باید کم شود.

اکنون بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با پژوهش حل می‌شود و باید با نسخه‌های ایرانی مشکلات خود را حل کنیم. خلاقیت و نوآوری به دست نسل جدید پژوهشگر ایجاد خواهد شد و نتیجه پژوهش نباید مبهم باشد.

پیش از انقلاب هشت دانشکده پزشکی داشتیم و تعداد رشته‌های تخصصی به تعداد اعداد انگشت‌های دست نبود. در این ۴۴ سال مستکبران با اعمال انواع تحریم‌ها، تصور می‌کردند که می‌توانند ما را متوقف کنند.

رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی سنگین است و پژوهش باید جزء جدانشدنی و روش‌های تحقیق باید مشخص باشد. برخی تحقیقات آینده‌نگر یا گذشته‌نگر نیست و دانشجویان باید در روش تحقیق تبحر داشته باشند و از این پس باید در درس‌نامه علوم پزشکی چند واحد به‌عنوان روش تحقیق بگنجانند و از آن‌ها استفاده کنند.

در پژوهش باید به دنبال یافته‌های علمی با محتوای ارزشمند و با کیفیت دست پیدا کنیم،  یک پژوهشگر باید در پژوهش مطالعه کافی داشته باشد و اطلاعات و تحقیقات دانشجو به‌روز باشد، معاونت علم و فناوری وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی به‌روز ایجاد کند تا دانشجویان علوم پزشکی از آن استفاده کنند.

دکترعین‌اللهی با اشاره به ارائه ۲ هزار و ۱۸۲ مقاله، ۴۸ اختراع و ۱۳۲ طرح فناورانه در همایش امسال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: اکنون احتیاج به ایده‌پردازی و تفکر داریم و دشمنان همیشه می‌گویند شما نمی‌توانید، اما ما می‌توانیم، زیرا ایرانیان دارای هویت علمی هستند و دانشجویان می‌توانند ایده بدهند و باید بر اساس تحقیق و مستندات، فرضیه‌ها به نتیجه برسد.

در دوره شیوع کرونا پژوهشگران ۶ واکسن بر ۶ بستر متفاوت تولید کردند، پژوهش باید منطبق با نیازهای جامعه باشد و به برگزیدگان این قبیل همایش‌ها حمایت‌های معنوی نخبگانی داده شود.

پزشکی از راه دور و فناوری اطلاعات با اهمیت است و دانشجوی پزشکی باید در این ۲ زمینه اطلاعات لازم داشته باشد؛ در غیر این‌صورت نمی‌توان آن را دانشجو نامید ضمن آن‌که هوش مصنوعی و آینده‌پژوهی و شبیه‌سازها اهمیت دارد و با شبیه‌سازها می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و این‌ها می‌تواند زمینه ابتکاری برای دانشجویان باشد.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر