شنبه 31 شهریور 1403
30.2 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاترکیب دو داروی ضدّویروسی ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع۱ کمک...

ترکیب دو داروی ضدّویروسی ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع۱ کمک کند

ترکیب دو داروی ضدّویروسی ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع۱ کمک کند

دیابت نوع۱ در حال حاضر هیچ درمانی ندارد. اما به‌نظر می‌رسد دانشمندان یک گام به پیشگیری از این بیماری نزدیک‌تر شده‌اند. یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه اسلو (UiO) که نتایج تحقیق آن‌ها در نشریه Nature Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که استفاده از داروهای ضدّویروسی برای کودکانی که دیابت نوع۱ آن‌ها در مرحله ابتدایی تشخیص داده شده، می‌تواند پیشرفت این بیماری را کُند کرده، میزان تولید انسولین را حفظ، و به‌طور بالقوه از دیابت نوع۱ پیشگیری کند.

دیابت نوع۱، یک بیماری مزمن است که در آن بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند. اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست اما یک واکنش خودایمنی در زمانی‌که سلول‌های بدن به اشتباه به سلول‌های لوزالمعده حمله می‌کنند، می‌تواند یکی از عوامل آن باشد. در برخی موارد، این بیماری ارثی است و برخی از عوامل محیطی مانند ویروس‌ها نیز می‌توانند موجب ابتلا به این بیماری شوند.

محققان با انجام دو کارآزمایی بالینی در بیمارستان دانشگاه اسلو، نروژ، و مرکز دیابت استنو واقع در کپنهاگ با ۹۶ شرکت‌کنندۀ ۶ تا ۱۵ ساله که دیابت نوع۱ آن‌ها به‌تازگی تشخیص داده شده بود، دریافتند ترکیبی از دو داروی ضدویروسی پلکوناریل (pleconaril) و ریباویرین (ribavirin) منجر به تولید انسولین درون‌زاد بیشتری در مقایسه با دارونما شد.

این نتایج، یک مبنای منطقی برای ارزیابی اثربخشی داروهای ضدّویروسی در پیشگیری و درمان دیابت نوع۱ فراهم می‌کند. با این‌حال، این مطالعه به‌دلیل تعداد کمِ شرکت‌کنندگان دارای محدودیت‌های خاصی است. محققان هم‌چنین گفتند که اطلاعات مربوط به پایش مداوم گلوکز برای همه شرکت‌کنندگان در دسترس نیست.

حدود ۱.۴۵ میلیون نفر در آمریکا به دیابت نوع۱ مبتلا هستند و این بیماری سالانه با نرخ ۲.۹ درصد در حال افزایش است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر