یکشنبه 31 خرداد 1405
37.6 C
Tehran
خانه وبلاگ صفحه 154

رایگان‌شدن درمان کودکان زیر ۷ سال در بخش دولتی

رایگان‌شدن درمان کودکان زیر ۷ سال در بخش دولتی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به مناسبت روز ملی کودک خبر خوب رایگان‌شدن درمان کودکان زیر ۷ سال در بخش دولتی را اعلام می‌کنیم. همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی به‌صورت رایگان خواهد بود.

دکتر بهرام عین‌اللهی با حضور در بخش‌های مختلف بیمارستان مفید  ضمن بررسی نحوه خدمت‌رسانی به بیماران و عیادت از کودکان بیمار به رسم یادبود به آنان هدایایی اهدا کرد.هم‌چنین در این بازدید به گفت‌وگو با والدین کودکان بیمار و همراهان آنان پرداخت و دستورها و توصیه‌های لازم را برای برطرف‌کردن دغدغه‌های درمانی آنان صادر کرد.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مفید از معدود مراکز جامع درمانی کشور است که همه تخصص‌های مربوط به کودکان را دارا است.

انتهای پیام

یکسان‌سازی عناوین مکاتبات اداری

یکسان‌سازی عناوین مکاتبات اداری

اداره کل امور فرآورده‌های  طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

با توجه به لزوم یکسان‌سازی عناوین مکاتبات اداری در حوزه این اداره کل، به پیوست “راهنمای یکسان‌سازی عناوین مکاتبات ” اداری برای اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌شود. مقتضی است از تاریخ ابلاغ راهنمای مذکور به شماره سند GUI-NTS-NTS-006، کلیه مکاتبات با رعایت عناوین و الزامات مشخص‌شده در سیستم مکاتبات اداری (چارگون) ثبت و ارسال شود.

✔️فایل «راهنمای یکسان‌سازی عناوین مکاتبات» در سایت سازمان غذا و دارو در دسترس است.

انتهای پیام

آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص ایمنی مواد غذایی

آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص ایمنی مواد غذایی

سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

آموزش و آگاهی‌بخشی عمومی در زمینه بهداشت و ایمنی مواد غذایی به‌عنوان یکی از اهداف سازمانی و ارکان برنامه‌های ارتقاء سلامت در نظر گرفته شده است؛ لذا ضروری است در جهت تحقق این هدف، معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور ضمن برنامه‌ریزی و تهیه محتوای آموزشی در زمینه‌های بهداشت و ایمنی مواد غذایی، آشنایی با روش‌های تشخیص اصالت و سلامت محصول در زمان انتخاب، آموزش روش‌های اصلاح و بهبود الگوی مصرف ( بر اساس اهداف کاهش بیماری‌های واگیر)، نحوه نگهداری و آماده‌سازی ماده غذایی (اثرات نامطلوب ناشی از شرایط نگهداری و آلودگی های ثانویه حین آماده‌سازی)، با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط استانی نظیر اداره کل آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و رسانه‌‌ای ارتباط جمعی محلی، در جهت آگاهی‌بخشی و ایجاد فرهنگ مصرف غذای سالم اقدام و نتایج را به اداره کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی و روابط عمومی این  سازمان منعکس فرمایند.

انتهای پیام

 

 

 

ابتلای بیش از ۲۳ هزار نفر به اچ‌آی‌وی در کشور

ابتلای بیش از ۲۳ هزار نفر به اچ‌آی‌وی در کشور

اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:

بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک عفونت  اچ‌آی‌وی، تا نیمه اول امسال ۲۳ هزار و ۹۰۲ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی و ثبت شدند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۳۲۶ نفر خدمات مربوط به مراقبت و درمان این بیماری را دریافت کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۳۷۷ نفر تحت درمان قرار دارند.

اگرچه ۸۱ درصد کل موارد ابتلا به این بیماری را مردان و ۱۹درصد را زنان تشکیل می‌دهند اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماهه اول امسال، ۲۶درصد موارد ثبت را زنان و ۷۴درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.

۵۵ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ بوده‌اند و ۷۵ درصد از کل موارد شناخته‌شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ بوده‌اندکه الگوی انتقال سنی در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

تخمین زده می‌شود ۴۶ هزار و ۱۴۵ نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند و علل ابتلا به این بیماری در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۵۶درصد)، رابطه جنسی ( ۲۶ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۷ درصد) بوده است.

انتهای پیام

آگهی استخدام

آگهی استخدام

یک شرکت دارویی فعال در حوزه تولید ماده اولیه دارویی، نیاز به مدیر بازرگانی خارجی با سابقه فعالیت ۱۰ ساله و تسلط کامل به فرآیند خریدهای خارجی دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند حداکثر تا پایان روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۸ از طریق سایت شرکت به نشانی

WWW.asico.org

نسبت به ثبت‌نام و بارگذاری رزومه خود اقدام فرمایند.

انتهای پیام

۸ اکتبر؛ روز جهانی پزشکیِ پا

۸ اکتبر؛ روز جهانی پزشکیِ پا

روز جهانی پزشکیِ پا یا پودیاتری هر سال در تاریخ هشتم اکتبر گرامی داشته می‌شود. این روز توسط فدراسیون بین‌المللی متخصصانِ پا به‌منظور افزایش آگاهی در مورد اهمیت سلامت پا و تجلیل از نقش متخصصانِ پا در سلامت جهانی نام‌گذاری شد.

بسیاری از مردم اهمیت سلامت پا را دست‌کم می‌گیرند. یک فرد به‌طور متوسط در طول زندگی خود به اندازه ۵ تا ۶ بار در سراسر جهان راه می‌رود. مشکلات پا حتی آن‌هایی که به ظاهر ناچیز به‌نظر می‌رسند، می‌توانند کل بدن را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث بروز مشکلات در وضعیت و تعادل بدن، کمردرد، یا درد مفاصل و مسائل دیگر شوند.

اصطلاح “پزشکیِ پا” در اوایل قرن بیستم در آمریکا ایجاد شد و از آن زمان در بسیاری از کشورها پذیرفته شده است. برخی از انگلیسی‌زبانانِ متخصصان پا ترجیح می‌دهند از اصطلاح قدیمی‌تر «chiropodist» هنگام اشاره به تخصص خود استفاده کنند. نباید آن را با اصطلاح “chiropractor” (متخصص کایروپراکتیک) اشتباه گرفت، که به پزشکانِ نوعی از پزشکی جایگزین اشاره دارد که بر اختلالات سیستم اسکلتی‌عضلانی تمرکز دارد.

انتهای پیام

افسردگی و اضطراب ممکن است علائم اولیه بیماری MS باشند

افسردگی و اضطراب ممکن است علائم اولیه بیماری MS باشند

تا پیش از این تشخیصِ بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) در مراحل ابتدایی بسیار دشوار بود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است راه جدیدی برای کمک به شناسایی این بیماری در مراحل اولیه وجود داشته باشد. دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا گزارش داده‌اند که بیماران مبتلا به MS در سال‌های منتهی به شروع بیماری خود تقریباً دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی هستند.

به‌طور خاص، نویسندگان مطالعه دریافتند که شرایط روانپزشکی از جمله اضطراب و افسردگی ممکن است با مرحله پیش‌درآمدی MS همراه باشد، که مجموعه «سرآغاز» علائم و سرنخ‌های اولیه است که درست قبل از تحقق علائم کلاسیک این بیماری ظاهر می‌شود.

ام‌اس یک بیماری خودایمنی مزمن بسیار وحشتناک در سیستم عصبی مرکزی است که اساساً باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به خود بدن حمله کند. حتی بدتر از آن، علائم از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

برخی ممکن است فقط علائم خفیفی مانند بی‌حسی یا سرگیجه را تجربه کنند در حالی که برخی دیگر به‌طور کامل توانایی خود را برای دیدن، راه‌رفتن یا صحبت‌کردن از دست می‌دهند. بنابراین، شناسایی و تشخیص MS معمولاً برای پزشکان یک چالش است، زیرا علائم مرتبط با آن بسیار متفاوت است و اغلب با مشکلات دیگر اشتباه گرفته می‌شود. برای خود بیماران، این می‌تواند به معنای تحمل ماه‌ها و حتی سال‌ها علائم قبل از تشخیص باشد.

برای تحقیق در مورد این موضوع، نویسندگان مطالعه سوابق سلامت ۶۸۶۳ بیمار مبتلا به MS را در دانشگاه بریتیش کلمبیا ارزیابی کردند. محققان به‌طور خاص بر میزان شرایط سلامت روان (افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی) در طول پنج سال قبل از این‌که بیماران علائم کلاسیک و شناخته شده پزشکی MS را از خود نشان دهند، تمرکز کردند. این بیماران با یک گروه کنترل شامل ۳۱۸۶۵ نفر بدون ام‌اس مقایسه شدند.

نتایج نشان داد که مبتلایان به ام‌اس (۲۸٪) تقریباً دو برابر جمعیت عمومی (۱۴.۹٪) بیماری روانی را تجربه می‌کنند. استفاده از مراقبت‌های بهداشتی برای علائم روانپزشکی، مانند مراجعه به پزشک یا روانپزشک، نسخه‌ها، و بستری‌شدن در بیمارستان نیز در بین بیماران MS به‌طور مداوم بالاتر بود. هم‌چنین مهم است که توجه داشته باشیم که این شکاف مشاهده‌شده در هر یک از پنج سال منتهی به شروع بیماری افزایش یافته است.

انتهای پیام

 

۴ تست رایگان کرونا برای خانواده‌های آمریکایی

۴ تست رایگان کرونا برای خانواده‌های آمریکایی

واکسن‌های تقویتی جدید کووید۱۹ فایزر و مدرنا در داروخانه‌های سراسر آمریکا در دسترس هستند و این کشور برنامه تست رایگان کرونا را مجددا از سر گرفته است. هر خانواده می‌تواند ۴ تست رایگان سفارش دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یک دُز از واکسن روزآمد شده را برای همه افراد ۶ ماه به بالا در این کشور توصیه می‌کنند؛ برخی از کودکان ممکن است بسته به سن و وضعیت واکسیناسیون قبلی‌شان تا ۳ دُز واجد شرایط دریافت کووید واکسن باشند.

میزان بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ‌و‌میر در هفته‌های پایانی تابستان مداوما افزایش یافت و مقام‌های بهداشت جهانی دو واریانت جدید BA.۲.۸۶ معروف به پیرولا و EG.۵ معروف به اِریس را زیر نظر دارند. بر اساس داده‌های CDC، واریانت اریس که برای نخستین بار در ماه فوریه گزارش شد اکنون مسئول تقریبا ۲۵ درصد از موارد کووید در آمریکا است.

برخی از کارشناسان مصرانه از آمریکایی‌ها درخواست می‌کنند در مواقع لزوم از ماسک استفاده کنند تا شیوع این ویروس را کاهش دهند.

انتهای پیام

کاشت رایگان حلزون شنوایی کودکان تا ۴ سال

کاشت رایگان حلزون شنوایی کودکان تا ۴ سال

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به کاشت رایگان حلزون شنوایی برای کودکان تا ۴ سال گفت:

این کار بیش از ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ اما از ۲ سال قبل تاکنون تمام هزینه‌های کاشت حلزون در گروه زیر ۴ سال توسط هیات امنای صرفه‌جویی ارزی انجام می‌شود و برای سایر گروه‌های سنی نیز تا ۸۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

دکتر سعید محمودیان با اشاره به این‌که کم‌شنوایی به عنوان یک معضل جهانی شناخته می‌شود، افزود: بار بیماری و بار ناشی از شیوع کم‌شنوایی بسیار بالا است. در سال ۲۰۲۳ میلادی سازمان جهانی بهداشت رسما اعلام کرده است که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان به کم‌شنوایی مبتلا شده و با کم‌شنوایی زندگی می‌کنند.

در حال حاضر در کشور ما بار بیماری در همه انواع کم‌شنوایی، در همه مردم و در هر سن و جنسی ۶.۸ درصد است. این رقم در سنین بدو تولد حدود ۳.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد است که یعنی این تعداد نوزاد مبتلا به کم‌شنوایی شدید به دنیا می‌آیند و این یعنی سالانه حدود ۵ هزار نفر به آمار کسانی که مشکلات ناشنوایی دارند اضافه می‌شود.

انتهای پیام

 

 

قاهره میزبان انتخابات منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت

قاهره میزبان انتخابات منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت

ﻫﻔﺘﺎﺩﻣﯿﻦ ﻧﺸﺴﺖ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ‌ﺍﯼ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ ﺷﺮﻗﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺍﺯ ۱۷ ﺗﺎ ۲۰ ﻣﻬﺮ ﺑﺎ ﺷﻌﺎﺭ «ﺍﺗﺤﺎﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩ‌ﺍﯼ سالم‌تر» ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻗﺎﻫﺮﻩ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ همه ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﻀﻮ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ می‌شوﺪ.

اجلاس سالیانه کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی، یکی از مهم‌ترین رویدادهای منطقه‌ای در راستای تصمیم‌سازی و تنظیم سیاست‌های سلامت منطقه است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدر یک هیات بلندپایه از کشور متشکل از محمد حسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت و سید محمد پاک مهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و چند از مقامات بهداشتی، در این نشست شرکت خواهند کرد.

دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در این نشست در مورد مسائل مختلف سلامت در منطقه و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت با وجود تحریم‌های ظالمانه و فشارهای ابرقدرت‌ها سخنرانی خواهد کرد.

مطابق برنامه‌ریزی، عصر روز سه شنبه ۱۸ مهر، انتخابات جایگاه مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت برگزار خواهد شد که از طرف ایران، علی اکبری ساری جزء نامزدهای معرفی‌شده برای این جایگاه است. بنا بر تصمیمات اتخاذ شده، در روز چهارشنبه ۱۹ مهر نیز جایزه دولت کویت برای کنترل سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت در منطقه مدیترانه شرقی به دکتر استوار، رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اهدا خواهد شد.

انتهای پیام

داروهای هم‌کلاس با داروهای کاهش وزن وِگُوی عوارض جانبی بیشتری نسبت به داروهای کاهش وزن قدیمی‌تر دارد

داروهای هم‌کلاس با داروهای کاهش وزن وِگُوی عوارض جانبی بیشتری نسبت به داروهای کاهش وزن قدیمی‌تر دارد

بر اساس مطالعه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، داروهای هم‌کلاس با داروی کاهش وزن محبوب وِگُوی (Wegovy) ساخت شرکت نووُ نوردیسک ممکن است در مقایسه با داروهای ضدچاقی قدیمی‌تر خطر ابتلا به التهاب لوزالمعده، انسداد روده و فلج معده را افزایش دهند.

طبق گزارشی که در نشریه پزشکی JAMA منتشر شد، از هزار مصرف‌کننده از داروهایی با ماده مؤثره مشابه وِگُوی تقریبا پنج نفر به التهاب لوزالمعده مبتلا می‌شوند، در حالی‌که یک نفر از هر هزار مصرف‌کننده بوپروپیون-نالترکسون، ماده مؤثره در داروی کاهش وزن کانتْرِیْو (Contrave) که در سال ۲۰۱۴ مورد تأیید FDA قرار گرفت، دچار التهاب لوزالمعده می‌شود.

داروهای موجود در این مطالعه از کلاسی که به‌عنوان مهارکننده‌های GLP-۱ شناخته می‌شوند، سماگلوتاید (یعنی ماده موثره در داروی ضد چاقی وِگُوی و داروهای دیابت اوزمپیک و ریبِلسِس «Rybelsus» شرکت نووُ)؛ و لیراگلوتاید (یعنی ماده مؤثره داروی قبلی ضدچاقی ساکسندا «Saxenda» و داروی دیابت ویکتوزا «Victoza» ساخت این شرکت) بودند.

در هر هزار مصرف‌کننده از داروهای حاوی لیراگلوتاید حدود هشت مورد التهاب لوزالمعده که یک عارضه جدی است، وجود داشت. محققان تقریبا ۹ مورد فلج معده را در بین هزار مصرف‌کننده داروهای حاوی سماگلوتاید و حدود ۷ مورد در مصرف‌کنندگان داروهای حاوی لیراگلوتاید یافتند، در حالی‌که در بین هزار نفری که داروهای حاوی ماده مؤثره بوپروپیون-نالترکسون مصرف می‌کردند، سه مورد فلج معده مشاهده شد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال جاری ۲۰۹ مورد از مصرف‌کنندگان وِگُوی را که از اختلالات گوارشی رنج می‌برند، ثبت کرده که از این تعداد ۴۲ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

ماه گذشته، FDA برچسب داروی اوزمپیک را به‌روز کرد تا در مورد احتمال انسداد روده هشدار دهد، هشداری که پیش‌تر به‌عنوان یک عارضه جانبی برای داروهای وِگُوی و مونجارو (Mounjaro) در فهرست عوارض جانبی این داروها وارد شده است.

انتهای پیام

مضرات مصرف روزانه نوشابه

مضرات مصرف روزانه نوشابه

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، ۶۳ درصد از بزرگسالان در این کشور روزانه دست‌کم یک نوشیدنی شیرین‌شده با قند مصرف می‌کنند.

به گفته متخصصان: نوشابه به‌دلیل ترکیبات‌اش خطرات متعددی برای سلامتی دارد و حاوی مقادیر زیادی قند اضافه‌شده است. اکثر قوطی‌های نوشابۀ ۱۲ اونسی حاوی ۱۰ الی ۱۲ قاشق چایخوری (۳۹ تا ۴۹ گرم) یا بیشتر  قند اضافه‌شده هستند که این میزان تقریبا دو برابر بیشتر از حد مجاز توصیه‌شدۀ روزانه است.

مصرف زیادِ قند افزوده با پیامدهای نامطلوب برای سلامتی از افزایش وزن و خطر التهاب گرفته تا بیماری‌های سلامت روان و سرطان مرتبط است.

نوشیدن روزانه نوشابه چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

*افزایش وزن

*افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع۲

*پوکی استخوان

*پوسیدگی دندان‌ها

*افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب

*افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی

*آسیب احتمالی به کلیه‌ها به‌دلیل افزایش سطح اسید اوریک

انتهای پیام

 

 

 

 

موارد ناشی از تب دنگی در بخش‌هایی از آمریکا، اروپا، و آفریقا در این دهه افزایش خواهد یافت

موارد ناشی از تب دنگی در بخش‌هایی از آمریکا، اروپا، و آفریقا در این دهه افزایش خواهد یافت

جرِمی فارار، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت:

تب دنگی در این دهه به یک تهدید بزرگ در جنوب آمریکا، جنوب اروپا و بخش‌های جدید آفریقا تبدیل خواهد شد، زیرا دمای بالاتر شرایط را برای گسترش پشه‌های ناقل عفونت ایجاد می‌کند.

این بیماری برای مدت طولانی در بسیاری از مناطق آسیا و آمریکای لاتین، بلای جان افراد بوده و تخمین زده می‌شود که سالانه علت مرگ حدود ۲۰ هزار نفر است. میزان ابتلا به این بیماری از سال ۲۰۰۰ تاکنون در سطح جهان هشت برابر شده که عمدتا ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی و هم‌چنین افزایش جابجایی مردم و شهرنشینی است.

بسیاری از موارد ابتلا به تب دنگی ثبت‌نشده باقی می‌مانند زیرا مبتلایان علائمی ندارند، اما در سال ۲۰۲۲، ۴.۲ میلیون مورد در سراسر جهان گزارش شد. بنگلادش هم‌اکنون در حال تجربه بدترین شیوع این بیماری با بیش از هزار مرگ است.

به‌تازگی WHO واکسن شرکت داروسازی ژاپنی تاکدا با نام Qdenga را که نهاد ناظر بر داروی اروپا نیز آن را تأیید کرده است برای کودکان ۶ تا ۱۶ ساله در مناطقی که این عفونت یک مشکل بهداشت عمومی مهم است، توصیه کرد.

انتهای پیام

 

 

علل فراموش‌کردن داروها و روش‌های یادآوری دارو برای سالمندان

علل فراموش‌کردن داروها و روش‌های یادآوری دارو برای سالمندان

مسئول امور دارویی شبکه بهداشت و درمان جم گفت:

فراموشی زمان و دُز مصرفی و نحوه استفاده از دارو در سالمندان مشکلی رایج است و خطر تداخل دارویی، عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد و بستری‌شدن در بیمارستان را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

یک فهرست کامل از تمام دارو‌های نسخه‌ای، بدون نسخه، ویتامین و مکمل‌ها تهیه کنید و مقابل هر کدام، دُز مصرفی، دفعات مصرف در طول روز و هدف از مصرف آن را بنویسید.

طاهره قاسمی با بیان این‌که تمامی دارو‌های سالمند در یک مکان مشخص نگهداری شود افزود: از نگهداری دارو‌ها در کابینت، دستشویی و حمام خودداری کنید، چراکه رطوبت و گرمای این مکان‌ها می‌تواند بر دارو‌ها اثر بگذارد و اگر از شرایط نگهداری دارویی مطمئن نیستید، از پزشک یا داروساز بپرسید، برخی از دارو‌ها شرایط نگهداری خاصی دارند، به‌عنوان ‌مثال باید در یخچال قرار داده شود.

بسیاری از سالمندان چندین دارو، قرص، ویتامین یا انواع مکمل‌ها را مصرف می‌کنند. تغییرات دارویی را به پزشک یا داروساز اطلاع داده و به‌هیچ‌وجه خودسرانه دارو را تغییر ندهید یا مصرف آن را قطع نکنید.

انتهای پیام

 

تعداد اقلام دارویی نسخه‌های ایرانی ۲ برابر استاندارد جهانی است

تعداد اقلام دارویی نسخه‌های ایرانی ۲ برابر استاندارد جهانی است

دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اختتامیه همایش سالیانه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت:

باید تفکر درمان فقط با دارو را از ذهن مردم دور کنیم زیرا اکنون در نسخه ایرانی‌ها بیش از ۳ قلم دارو داریم که این عدد باید ۱.۶ باشد و تعداد اقلام دارویی نسخه‌های ایرانی ۲ برابر استاندارد جهانی است.

دارو دومین تجارت دنیا بعد از نفت است و بسیاری دنبال آن هستند که دارو را حذف نکنند. اکنون زمان آن است که از روش‌های دیگری مانند سلول‌درمانی و ژن‌درمانی بیماری‌ها را درمان کرد.

نتیجه پژوهش باید منجر به دانش و محصول جدید شود، ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که تعداد دانشجویان این مراکز کم است و در این مراکز بیشتر استادان برجسته هستند. باید کاری کنیم که دانشجویان در مراکز تحقیقاتی فعالیت کنند و اگر در مرکز تحقیقاتی دانشجو نباشد، امتیاز آن مرکز باید کم شود.

اکنون بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با پژوهش حل می‌شود و باید با نسخه‌های ایرانی مشکلات خود را حل کنیم. خلاقیت و نوآوری به دست نسل جدید پژوهشگر ایجاد خواهد شد و نتیجه پژوهش نباید مبهم باشد.

پیش از انقلاب هشت دانشکده پزشکی داشتیم و تعداد رشته‌های تخصصی به تعداد اعداد انگشت‌های دست نبود. در این ۴۴ سال مستکبران با اعمال انواع تحریم‌ها، تصور می‌کردند که می‌توانند ما را متوقف کنند.

رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی سنگین است و پژوهش باید جزء جدانشدنی و روش‌های تحقیق باید مشخص باشد. برخی تحقیقات آینده‌نگر یا گذشته‌نگر نیست و دانشجویان باید در روش تحقیق تبحر داشته باشند و از این پس باید در درس‌نامه علوم پزشکی چند واحد به‌عنوان روش تحقیق بگنجانند و از آن‌ها استفاده کنند.

در پژوهش باید به دنبال یافته‌های علمی با محتوای ارزشمند و با کیفیت دست پیدا کنیم،  یک پژوهشگر باید در پژوهش مطالعه کافی داشته باشد و اطلاعات و تحقیقات دانشجو به‌روز باشد، معاونت علم و فناوری وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی به‌روز ایجاد کند تا دانشجویان علوم پزشکی از آن استفاده کنند.

دکترعین‌اللهی با اشاره به ارائه ۲ هزار و ۱۸۲ مقاله، ۴۸ اختراع و ۱۳۲ طرح فناورانه در همایش امسال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: اکنون احتیاج به ایده‌پردازی و تفکر داریم و دشمنان همیشه می‌گویند شما نمی‌توانید، اما ما می‌توانیم، زیرا ایرانیان دارای هویت علمی هستند و دانشجویان می‌توانند ایده بدهند و باید بر اساس تحقیق و مستندات، فرضیه‌ها به نتیجه برسد.

در دوره شیوع کرونا پژوهشگران ۶ واکسن بر ۶ بستر متفاوت تولید کردند، پژوهش باید منطبق با نیازهای جامعه باشد و به برگزیدگان این قبیل همایش‌ها حمایت‌های معنوی نخبگانی داده شود.

پزشکی از راه دور و فناوری اطلاعات با اهمیت است و دانشجوی پزشکی باید در این ۲ زمینه اطلاعات لازم داشته باشد؛ در غیر این‌صورت نمی‌توان آن را دانشجو نامید ضمن آن‌که هوش مصنوعی و آینده‌پژوهی و شبیه‌سازها اهمیت دارد و با شبیه‌سازها می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و این‌ها می‌تواند زمینه ابتکاری برای دانشجویان باشد.

انتهای پیام

 

۱۴ مهر؛ روز ملی دامپزشکی

۱۴ مهر؛ روز ملی دامپزشکی

روز ملی دامپزشکی بر دامپزشکان مبارک باد.

انتهای پیام

ششمین اجلاس سراسری مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگ‌سازمانی/ تندیس زرین اجلاس به داروسازی لقمان رسید

ششمین اجلاس سراسری مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگ‌سازمانی/

تندیس زرین اجلاس به داروسازی لقمان رسید

در ششمین اجلاس سراسری مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگ‌سازمانی، «تندیس زرین اجلاس» به شرکت داروسازی لقمان اهدا شد.

در این اجلاس که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و با حضور مقامات بلندپایه کشوری برگزار شد، شرکت داروسازی لقمان موفق به کسب تندیس زرین این اجلاس شد.

امیر اخلاقی، مدیر تضمین کیفیت سازمان به نمایندگی از دکتر میثم نورمحمدی، مدیرعامل این تندیس را دریافت کرد.

انتهای پیام

 

باورهای غلط درباره سرماخوردگی/خود درمانی با آنتی‌بیوتیک ممنوع

باورهای غلط درباره سرماخوردگی / خود درمانی با آنتی‌بیوتیک ممنوع

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این‌که درباره سرماخوردگی و علل رایج ابتلا به آن باورهای مختلفی وجود دارد، گفت: برخی از این باورها درست و برخی دیگر اساسا غلط است.

دکتر افشین منیری با اشاره به این‌که تشخیص تفاوت بین آنفلوانزا و سرماخوردگی می‌تواند دشوار باشد، افزود: سرماخوردگی تقریبا همیشه بدون ایجاد هیچ‌گونه مشکل جدی برطرف می‌شود، درحالی‌که آنفلوانزا می‌تواند عارضه‌های جدی‌تری مثل عفونت ریه ایجاد کند.

تشخیص آنفلوانزا در اوایل بیماری می‌تواند به شما کمک کند تا به‌طور متناسبی آن را درمان کنید و احتمالا از عارضه‌های ثانویه‌ آن جلوگیری کنید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، هشدار داد: اگر فرزند شما به علت یک بیماری زمینه‌ای، ریسک بالایی برای ابتلا به عارضه‌های ثانویه دارد، تشخیص سریع آنفلوانزا ممکن است فرصتی برای درمان بهتر را فراهم کند.

او با تاکید بر این‌که استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیک برای درمان سرماخوردگی یا آنفلوانزا اقدامی کاملا بی‌ربط خواهد بود، توضیح داد: آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌ها را می‌کشند درحالی که سرماخوردگی و آنفلوانزا توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و ویروس‌ها دسته‌ای از میکروب‌ها هستند که هیچ مشابهتی به باکتری‌ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه والدینِ نگران به پزشکان فشار می‌آورند که برای کمک به بهتر شدن حال فرزندشان آنتی‌بیوتیک تجویز کنند، خاطرنشان کرد: واقعیت این است هیچ آنتی‌بیوتیکی از آموکسیی‌سیلین‌ها گرفته تا آزیترومایسین به بهبود سرماخوردگی یا آنفلوانزا کمکی نخواهد کرد، نکته اینجاست که اثربخش‌نبودن تنها دلیل عدم‌استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری نیست چرا که داروها می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند اسهال و دل‌پیچه هم داشته باشند و باکتری‌های عامل بیماری، به تدریج می‌توانند نسبت به داروها مقاوم شوند و این درمان عفونت‌های باکتریایی واقعی را دشوارتر می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ادامه داد: از سوی دیگر، اگر کودک شما به علت سرماخوردگی یا آنفلوانزا دچار عارضه‌ ثانویه‌ای شود که شامل عفونت ریوی و باکتری‌ها باشد، آن‌وقت ممکن است آنتی‌بیوتیک مفید واقع شود، برای مثال، اگر او دچار عفونت گوش، برونشیت یا سینه‌پهلو شود آنتی‌بیوتیک (با نظر پزشک) می‌تواند اثربخش باشد.

وی در توضیح این‌که فقط ویروس سرماخوردگی می‌تواند شما را به سرماخوردگی مبتلا کند، اضافه کرد: سرد بودن بدن به خودی‌خود نمی‌تواند شما را بیمار کند، اما سرد و خیس شدن بدن می‌تواند موجب فعال‌شدن یک ویروس خفته یعنی ویروسی که در حال حاضر در سیستم بدن شما وجود دارد بشود و باعث شروع علامت‌های بیماری شود.

به گفته منیری محققان معتقدند که سرد شدن بدن باعث می‌شود که رگ‌های خونی موجود در بینی منقبض شوند و این اتفاق، رسیدن خون گرم تامین‌کننده گلبول‌های سفید را  که با عفونت مبارزه می‌کنند قطع می‌کند. بسیاری از مردم حامل میکروب‌های سرماخوردگی هستند، اما سرد شدن بدن می‌تواند دفاع در مقابل اثرات قرارگیری در معرض میکروب را دشوارتر کند، بنابراین به مقدار معمول لباس بپوشید، خود را خشک نگه دارید و سایر توصیه‌های افراطی را کنار بگذارید.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که افراد ۱۰۰ درصد سالم هم تسلیم ویروس‌های سرماخوردگی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در یک پژوهش انجام‌شده، حدود ۹۵ درصد از داوطلبانی که ویروس سرماخوردگی در بینی‌شان وارد شد، به ویروس آلوده شدند، با این حال، تمام کسانی که به یک ویروس سرماخوردگی آلوده می‌شوند، در عمل سرما نمی‌خورند و فقط حدود ۷۵ درصد از داوطلبانی که آلوده شدند، علامت‌های سرماخوردگی را نشان دادند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ایمنی کمتر بدن، برای مثال به علت داشتن یک بیماری مزمن یا استرس می‌تواند علامت‌های سرماخوردگی را بدتر کند، اما یک کودک سالم هم به راحتی می‌تواند به یکی از حداقل ۲۰۰ ویروس مختلفی که باعث سرماخوردگی می‌شود آلوده شود.

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا و آنفلوانزای خوکی از ویروس‌های غیرفعال یعنی کشته‌شده ساخته شده‌اند و غیرممکن است که کسی از یک ویروس مرده بیمار شود، اضافه کرد: اما اگر هر کدام از عوارض جانبی ابتلا به آنفلوانزا مثل تب، درد، سوزش، ورم یا قرمزی در محل تزریق واکسن را داشتید، بدانید این علامت‌ها در واقع واکنش‌هایی به تزریق واکسن هستند.

واکسینه‌شدن در برابر آنفلوانزا، به همان اندازه که برای بزرگسالان مهم است، برای کودکان نیز اهمیت دارد، بیشتر پزشکان، تزریق سالانه‌ واکسن آنفلوانزا از سن شش ماهگی برای تقریبا همهٔ افراد، از پیر و جوان و کودک را توصیه می‌کنند، که ترجیحا در اواخر شهریور و اوایل مهر ماه می‌تواند تزریق شود تا زمان کافی برای ایمن‌سازی بدن پیش از شروع کامل فصل آنفلوانزا وجود داشته باشد.

کودکان زیر ۵ سال به طور ویژه نسبت به آنفلوانزا آسیب‌پذیر هستند، آن‌ها ریسک بالایی برای ابتلا به عارضه‌های ثانویه جدی ناشی از آنفلوانزا مانند عفونت‌های شدید ریه را دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از افراد بر این باورند که خوردن مکمل ویتامین C با دیدن اولین نشانه سرماخوردگی، مکیدن قرص‌های مکیدنی «روی» یا زینک همزمان با شروع گلودرد یا تقویت سیستم ایمنی بدنشان با مکمل‌های گیاهی، همیشه جواب می‌دهد، توضیح داد: یافته‌های اندکی برای پشتیبانی از هر کدام از این درمان‌ها وجود دارد و مشکل اینجاست که پژوهش‌های زیادی نیز وجود دارند که اثربخشی آنها را رد می‌کنند، در داروخانه‌ها داروهای بدون نسخه زیادی را پیدا می‌کنید که بر این مکمل‌ها متکی هستند، اما این واقعیت معروف و محبوب بودن آنها به معنای اثربخشی آنها یا ایمن بودن آنها نیست بنابراین؛ قبل از دادن هر نوع مکمل غذایی در هر شکلی به فرزندتان، با پزشک او صحبت کنید،ابتلا به سرماخوردگی را تا حدی کاهش می‌دهد و در صورت مصرف شدن بلافاصله پس از بروز علائم، باعث می‌شود که سرماخوردگی زودتر برطرف شود، اما تمام این یافته‌ها باز هم نیاز به بررسی بیشتر دارد.

در اولین سال رفتن به مهدکودک، بچه‌ها واقعا بیشتر از بچه‌هایی که در خانه نگه داشته می‌شوند، احتمال ابتلا به سرماخوردگی دارند، اما طبق پژوهشی که روی تعداد زیادی کودک انجام شد، خطر ابتلا به این عارضه وقتی کودک همچنان رفتن به مهدکودک را ادامه می‌دهد، کاهش می‌یابد و پس از یک سال حضور در مهد، این کودکان دیگر نسبت به کودکانی که در خانه می‌مانند احتمال و ریسک بیشتری برای ابتلا به سرماخوردگی ندارند.

منیری با اشاره به اینکه قرارگیری زودهنگام در معرض میکروب‌ها ممکن است در بلندمدت منافعی نیز داشته باشد، اضافه کرد:  پژوهش‌ها بیانگر این موضوع است که بچه‌هایی که در سن پیش‌دبستانی در مهدکودک‌های بزرگ‌تری حضور داشتند، در سال‌های بعد یعنی تا سن ۱۳ سالگی، سرماخوردگی‌های کمتری داشتند که از قرار معلوم به این دلیل است که بدن آنها نسبت به شایع‌ترین ویروس‌های سرماخوردگی ایمن شده بود.

این درست است که ویروس‌های سرماخوردگی از طریق هوا پخش می‌شوند، بویژه هنگامی که شخصی بیمار سرفه یا عطسه می‌کند، اما این تنها یکی از راه‌هایی است که ویروس مربوطه، قربانی بعدی خود را از طریق آن پیدا می‌کند.

ویروس‌ها هم‌چنین می‌توانند در دستان شما باشند، اگر شما چیزی را که ویروس روی آن است، مانند تلفن، اسباب‌بازی یا دست دوستتان لمس کنید، ویروس‌هایی که به دست شما می‌چسبند به راحتی می‌تواند از راه‌هایی وارد بدنتان شوند، به‌عنوان مثال، اگر چشم‌ها یا بینی خود را یا راه‌های ورودی دیگر بدنتان را لمس کنید، ویروس‌های سرماخوردگی معمولی می‌توانند تامدتی روی پوست یا سطوح دیگر زنده بمانند.

وی به باور غلطی که برای کاهش علامت‌های سرماخوردگی بین بسیاری از بزرگسالان است اشاره کرد و افزود: بسیاری بر این باورند که داروهای بدون نسخه برای کاهش احتقان بینی، آبریزش بینی و سرفه خصوصا برای کودکان زیر شش سال موثر است و عوارض جانبی مضری هم ندارد، اگر فرزند شما زیر شش سال است، می‌توانید علامت‌های بیماری مثل تب را با استامینوفن اطفال و درمان‌های خانگی ایمن تسکین دهید ولی تجویز دارهای ضداحتقان فقط بر عهده پزشک کودک شماست.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این متخصص بیماری‌های عفونی در پایان، هشدار داد: داروهای بدون نسخه می‌تواند برای کودک شما خطرناک باشند، به‌ویژه هنگامی که به اشتباه، مقداری بیش از دُز توصیه‌شده به کودک خورانده شود که در این مورد نیز لازم است با پزشک کودک مشورت کنید. علاوه‌بر اثرات جانبی مانند خواب‌آلودگی یا بی‌خوابی، ناراحتی معده و خارش یا کهیر، بچه‌ها می‌توانند دچار اثرات جانبی جدی مانند ضربان قلب سریع، تشنج و حتی مرگ شوند.

انتهای پیام

 

گسترش سرطان‌های مرتبط با تغذیه هشداردهنده است

گسترش سرطان‌های مرتبط با تغذیه هشداردهنده است

دکتر علی‌اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران گفت:

گسترش سرطان‌های مرتبط با تغذیه هشداردهنده است که در این راستا آموزش تغذیه‌ای متناسب با مزاج افراد در پیشگیری از ابتلا به مشکلات گوارشی و انواع سرطان مؤثر است. در خصوص تغذیه، تحقیقاتی در بحث تراریخته‌ها صورت گرفته که نتایج خوبی تا این لحظه حاصل نشده و نیاز است که به محصولات با راندمان بالای تغذیه‌ای توجه شود.

تاکنون به موضوع درمان و شیوه‌های درمانی به‌خوبی پرداخته شده اما روی موضوعات پیشگیرانه آن‌گونه که باید، پرداخته نشده است و اگر به اندازه ۱۰ درصد اقدامات صورت‌گرفته در حوزه درمان در بحث پیشگیری و آموزش تغذیه صحیح کار شود از بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها و به‌ تبع آن هزینه‌های دارویی و درمانی جلوگیری می‌شود.

با همکاری معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، کمیسیون خانواده مجلس، سازمان بهداشت جهانی، مرکز یونیسف و مرکز یونسکو برنامه‌های ویژه‌ای در بحث آموزش‌های مرتبط با تغذیه و سلامت داریم که به‌زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

عملکرد موفقیت‌آمیز یک واکسن ترکیبی کووید۱۹ و آنفلوآنزا    

مدرنا/

عملکرد موفقیت‌آمیز واکسن ترکیبی کووید۱۹ و آنفلوآنزا    

مدرنا روز چهارشنبه اعلام کرد که واکسن ترکیبی این شرکت برای محافظت در برابر کووید۱۹ و آنفلوآنزا در مقایسه با واکسن‌های جداگانه این ویروس‌ها در یک مطالعه فاز اولیه، پاسخ ایمنی قوی ایجاد کرد.

مدرنا گفت که این ترکیب، آنتی‌بادی‌هایی مشابه یا بیشتر از واکسن‌های آنفلوآنزای موجود در بازار تولید کرد و شبیه واکسن تقویتی کووید مستقلِ قبلیِ خود در برابر ویروس کرونا است.

این واکسن که mRNA-۱۰۸۳ نام دارد در مقایسه با واکسن‌های آنفلوآنزای شرکت‌های GSK و سانوفی که به‌طور گسترده استفاده می‌شوند، علیه هر چهار سویه A و B آنفلوآنزا در افراد مسن مؤثر بود.

به گفته مدرنا، این واکسن ایمن و قابل‌تحمل است و میزان عوارض جانبی آن مشابه در افرادی بود که واکسن کووید۱۹ این شرکت را در طول مطالعه دریافت کردند.

قرار است کارآزمایی فاز دوم واکسن ترکیبی mRNA-۱۰۸۳ اواخر سال جاری آغاز شود.

انتهای پیام

 

همکاری مشترک سانوفی و تیوا برای ساخت یک داروی بیماری التهاب روده

همکاری مشترک سانوفی و تیوا برای ساخت یک داروی بیماری التهاب روده

صنایع دارویی تیوا با شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی برای ساخت یک داروی بیماری التهاب روده همکاری خواهد کرد. تیوا امیدوار است که این دارو به یک داروی پرفروش تبدیل شود.

سانوفی که یک شرکت پیشگام در ایمنی‌شناختی است در ساخت داروی ضد-TLA۱ [TLA۱ که TNFSF۱۵ نیز نامیده می‌شود عضوی از خانواده فاکتور نکروز تومور است] یک و نیم میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این دارو هنوز در فاز ۲ کارآزمایی است و انتظار نمی‌رود نتایج موقت آن تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ اعلام شود. فاز ۳ این کارآزمایی نیز احتمالا در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

ریچارد فرانسیس، مدیرعامل تیوا گفت بهترین سناریو برای عرضه تجاری این دارو که هم بیماری التهاب مزمن روده و هم بیماری کولیت اولسراتیو را هدف قرار می‌دهد، تقریبا سال ۲۰۲۸ خواهد بود.

انتهای پیام

فعالیت ورزشی منظم از پیشرفت بیماری MS جلوگیری می‌کند

فعالیت ورزشی منظم از پیشرفت بیماری MS جلوگیری می‌کند

پژوهشگران دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران در نتیجه تحقیقات خود نشان دادند که فعالیت ورزشی منظم می‌تواند از پیشرفت بیماری MS جلوگیری کند.

در این تحقیق تأثیر فعالیت ورزشی منظم بر روی مدل حیوانی بیماری MS در دو فاز تأثیر پیشگیرانه (preconditioning) و درمانی (postconditioning) مورد بررسی قرار گرفت.

ارزیابی‌ها نشان داد که فعالیت ورزشی منظم می‌تواند با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، کاهش نفوذ سلول‌های ایمنی به داخل CNS کاهش تخریب سد خونی- مغزی و جلوگیری از تخریب غلاف میلین با کاهش بیان ژن‌های درگیر در تخریب غلاف میلین، شدت بیماری را در دوره مزمن بیماری MS کاهش دهد.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، نتایج حاصل از این پژوهش در چندین ژورنال داخلی و بین‌المللی معتبر از جمله neuroscience letter و journal of neuroimmunology منتشر شده است.

انتهای پیام

 

واکسن روزآمد شده نواواکس مجوز مصرف اضطراری FDA را دریافت کرد

واکسن روزآمد شده نواواکس مجوز مصرف اضطراری FDA را دریافت کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روز سه‌شنبه اعلام کرد که مجوز نسخه روزآمد شده واکسن کووید۱۹ شرکت نواواکس را برای مصرف اضطراری در افراد ۱۲ سال به بالا تأیید کرده است.

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) ماه گذشته مصرف گسترده از واکسن‌های روزآمد شده فایزر-بیون‌تک، و مدرنا را تأیید کرد. این واکسن‌های مبتنی بر mRNA برای استفاده در افراد ۶ ماه به بالا در طول کمپین واکسیناسیون پاییزی در این کشور توصیه شده است.

هر سه واکسن روزآمد شده، واریانت XBB.۱.۵ کروناویروس را که یکی از زیرواریانت‌های اُمیکرون و واریانت غالب آمریکا در سال جاری است، هدف قرار می‌دهند.

نواواکس قیمت هر دُز از این واکسن را ۱۳۰ دلار تعیین کرده که تقریبا مطابق با قیمت ۱۲۰ دلاری واکسن فایزر-بیون‌تک و ۱۲۹ دلاری واکسن مدرنا است.

انتهای پیام

کاهش ذخایر خون در تهران

کاهش ذخایر خون در تهران

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان این‌که روند کاهش اهدای خون در شهریورماه تقریبا در همه کشور وجود داشته گفت:

به‌دلیل این‌که استان تهران، قطب پزشکی و انجام بسیاری از اعمال جراحی است، نیاز به خون و فرآورده‌های آن زیاد است، بنابراین از مردم می‌خواهیم که برای اهدای خون در این روز‌ها اقدام کنند.

سید منتظر شُبّر افزود: در حال حاضر اگرچه در مورد خون مشکلی نداریم و سطح ذخیره آن در حد یک هفته است، اما با توجه به اینکه عمر محصولی مانند پلاکت کوتاه و حداکثر سه روز است، وضعیت ذخایر آن مناسب نیست.
پلاکت نیاز ضروری بسیاری از بیماران مانند بیماران سرطانی است و با تزریق آن وضعیت بیمار ثابت شده و برای شیمی‌درمانی و ادامه روند درمان آماده می‌شوند و بهتر است افرادی که دارای گروه خونی منفی و بخصوص گروه خونی O منفی هستند، به‌صورت مستمر اقدام به این کار نجات‌بخش کنند.

انتهای پیام

 

بازدید مقامات کشور افغانستان از غرفه شرکت داروسازی لقمان در نمایشگاه ایران فارما

بازدید مقامات کشور افغانستان از غرفه شرکت داروسازی لقمان در نمایشگاه ایران فارما

در جریان برگزاری هشتمین دوره نمایشگاه ایران فارما “دارو و صنایع وابسته” رئیس سازمان غذا و داروی افغانستان و سفیر افغانستان در ایران از غرفه شرکت دارویی و بهداشتی لقمان بازدید کردند.

در این دیدار دکتر  میثم نورمحمدی، مدیرعامل شرکت داروسازی لقمان و هیأت اعزامی از افغانستان در مورد لزوم ثبت محصولات و کارخانجات داروسازی در کشور افغانستان به تبادل نظر پرداختند.

تاکید بر ضرورت گسترش روابط دارویی میان ایران و افغانستان و اهمیت افزایش صادرات دارویی و راهکارهای افزایش صادرات از دیگر مسائل مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

انتهای پیام

 

آیا مکمل‌های کراتین علائم کووید طولانی را کاهش می‌دهد؟ پاسخ تحقیق جدید آری است

آیا مکمل‌های کراتین علائم کووید طولانی را کاهش می‌دهد؟ پاسخ تحقیق جدید آری است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مکمل‌‌‌های کراتین، پتانسیل کاهش سندرم خستگی پس از ویروس (PVFS) ناشی از کووید۱۹ را دارند. در این تحقیق ‌که اخیرا در مقیاس کوچک انجام، و در نشریه Food Science and Nutrition  منتشر شد، محققان آلمانی دریافتند که مکمل‌های کراتین می‌توانند برخی از علائم مرتبط با کووید طولانی مانند اختلالات خواب، سرگیجه، درد قفسه سینه، افسردگی و اضطراب را که ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال ها طول بکشد، تسکین دهند و افرادی که مکمل کراتین را به مدت سه ماه مصرف کردند، بهبود قابل‌توجهی در علائم PVFS خود داشتند.

بر اساس این مطالعه، افزایش کراتین در مغز منجر به بهبود عملکرد مغز شد، به‌طوری که شرکت‌کنندگان گزارش کردند که  طی سه ماه بعدی نیز ۷۷.۸ درصد کاهش در مشکلات تمرکز داشتند و هیچ مشکلی در طول شش ماه بعدی وجود نداشت.

پس از شش ماه، شرکت‌کنندگان بهبودهایی را در علائم خود نسبت به گروهی که دارونما دریافت کردند نشان دادند، مانند کاهش درد بدن، بهبود تنفس، بهبود حس چشایی، کاهش سردرد، و بهبود علائم مِه مغزی که باعث مشکلات تمرکز می‌شد.

کراتین یک اسید آمینه است که بیشتر در ماهیچه‌های بدن و هم‌چنین مغز قرار دارد. اکثر مردم کراتین را از منابعی مانند غذاهای دریایی و گوشت قرمز دریافت می‌کنند. هم‌چنین به‌دلیل پتانسیل آن برای افزایش عملکرد ورزشی و توده عضلانی به‌طور گسترده به‌عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

 

 

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی شرکت نوو نوردیسک را برای یک بیماری ژنتیکی نادر تأیید کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی شرکت نوو نوردیسک را برای یک بیماری ژنتیکی نادر تأیید کرد

نوو نوردیسک روز دوشنبه اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی این شرکت را برای درمان یک بیماری ژنتیکی نادر که بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد، تأیید کرده است.

تزریق یک بار در ماه این دارو که با نام تجاری ریوفلوزا (Rivfloza) به فروش می‌رسد، برای استفاده در افراد ۹ سال به بالا با نوعی هیپراگزالوری اولیه و عملکرد نسبتاً  خوبِ کلیه تایید شده است.

این درمان که با کاهش سطوح اگزالات ادرار  از فناوری مداخله در RNA  (RNAi) استفاده می‌کند که در آن ژن‌هایی که به بیماری کمک می‌کنند، خاموش یا بی‌اثر می‌شوند.

هیپراگزالوری اولیه یک بیماری نادر است که مشخصه آن سنگ‌های مکرر کلیه و مثانه است که مانع از تولید پروتئین خاصی در کبد می‌شود که این خود منجر به تولید بیش از حد یک ماده شیمیایی طبیعی به نام اگزالات در ادرار می‌شود.

تایید داروی ریوفلوزا بر اساس مطالعاتی است که در آن‌ها این دارو سطوح دفع اگزالات ادراری ۲۴ ساعته را در مقایسه با مقدار پایه از پیش تعیین‌شده و در مقایسه با دارونما کاهش داد.

انتهای پیام

سازمان جهانی بهداشت واکسن مالاریای R۲۱/Matrix-M را توصیه کرد

سازمان جهانی بهداشت واکسن مالاریای R۲۱/Matrix-M را توصیه کرد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه استفاده از دومین واکسن مالاریا را برای مهار بیماری خطرناکی که توسط برخی از پشه‌ها به انسان منتقل می‌شود، توصیه کرد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس WHO  در یک نشست خبری در ژنو گفت:

“سازمان جهانی بهداشت تقریباً دو سال پیش استفاده گسترده از اولین واکسن مالاریا را به نام RTS,S توصیه کرد. امروز بسیار خوشحالم که اعلام می‌کنم این سازمان، واکسن دیگری به نام  R۲۱/Matrix-M را برای جلوگیری از مالاریا در کودکانِ در معرض خطر توصیه می‌کند.

واکسن  R۲۱/Matrix-M که توسط دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخته شده است تا اواسط سال ۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود و هزینه هر دُز آن بین ۲ تا ۴ دلار است. WHO اکنون در حال بررسی صلاحیت اولیۀ این واکسن است که مُهر تایید این سازمان است و GAVI (اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی) و یونیسف را قادر می‌سازد که آن را از تولیدکنندگان خریداری کنند.”

انتهای پیام

 

 

۱۸ عامل خطرزا برای ابتلا به سرطان پستان

اکتبر؛ ماه آگاهی از سرطان پستان/

۱۸ عامل خطرزا برای ابتلا به سرطان پستان

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است. سالانه بیش از ۲۰۰ هزار زن آمریکایی مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده می‌شوند. این سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پستان شروع به رشد غیرعادی می‌کنند، به‌طوری غیرقابل‌کنترل تقسیم، و به توده‌ای تبدیل می‌شوند که معمولا به‌صورت یک توده سفت و سخت (یا در تظاهرات دیگری از علائم) تشخیص داده می‌شود.

اما چه چیزی باعث این اتفاق می‌شود؟ دکتر مگان کروز، سرطان‌شناس در کلینیک کلیولند در ایالت اوهایو می‌گوید:

“عوامل خطر ابتلا به سرطان را می‌توان به دو دسته «سبک زندگی و ژنتیک» تقسیم کرد. وقتی درباره سرطان پستان فکر می‌کنیم سعی می‌کنیم آن را به چیزهایی تقسیم کنیم که یا می‌توانیم یا نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم”.

پزشکان هنوز کاملا مطمئن نیستند که جرقه اولیه دقیقا چه عاملی است که باعث ایجاد جهش‌های سلولی و متعاقبا سرطان پستان می‌شود. اما آن‌ها می‌دانند که چند عامل خطر به شرح زیر شانس ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد:

*مصرف الکل – اضافه‌وزن یا چاقی

*ورزش‌نکردن – بارداری در سن بالا

*عدم شیردهی بعد از زایمان – جنسیت مؤنث

*افزایش سن – عوامل خطرزای ژنتیکی

*سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان –مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی

*بافت متراکم پستان – قبل از ۱۲ سالگی پریود شدن

*ابتلا به سرطان پستان در گذشته – هورمون‌درمانی بعد از یائسگی

*پرتودرمانی در سن بلوغ (زمان رشد پستان‌ها) – سیاه‌تبار بودن

*یائسگی بعد از ۵۵ سالگی – مصرف داروی دی‌اتیل‌استیل‌ بسترول

نکته مهم: فقط به این دلیل که شما یک یا چند عامل خطر از موارد یاد شده را داشته باشید، لزوما بدین معنا نیست که به سرطان پستان مبتلا خواهید شد. و از طرف دیگر، اگر هیچ یک از علائم نام‌برده را نداشته باشید نیز به این معنی نیست که به سرطان پستان مبتلا نخواهید شد؛ اما دانستن این موارد می‌تواند به شما در تلاش برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان کمک کند.

انتهای پیام

 

ما در صنعت داروی خودمان نیاز به رهبران ارزش‌آفرین داریم

گفت‌و‌گوی ویژه فن‌سالاران با دکتر علی اصغری، رئیس هیئت مدیره و سرپرست شرکت پخش رازی/

ما در صنعت داروی خودمان نیاز به رهبران ارزش‌آفرین داریم

✔️اشاره:

سال ۱۳۹۵ در مجموعه ورزشی انقلاب و در حین ورزش، با دکتر علی اصغری آشنا شدم و بعد هم همکار.

از آن سال، هرچه پیش رفتیم، به ارزش و قدمت این آشنایی افزوده و افزوده‌تر شد. زیرا ایشان نه‌تنها یک فن‌سالار با ارج‌و‌قرب در صنعت داروی کشور، که مقدمتاً یک انسان والاتبار و با اصالت و با فرهنگی ویژه است و مسیر را چنان با صلابت و مطمئن پیموده که حظ شنونده را دوچندان می‌کند.

خاطره سال‌های همکاری‌مان در شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین؛ که ایشان در معاونت مالی و اقتصادی مجموعه حضوری موثر و بی‌حاشیه داشت؛ امروز برای ما بدل به نقطه اتکایی برای همکلامی و ارتباط شد، که نشستن پای سخن فن‌سالار، آن‌هم با این میزان از صمیمیت و احترام، افتخار است.

سردبیر

▪️مسیری طی شده و بدین جایگاه رسیده‌اید، دانستن‌اش برای مخاطب می‌تواند سودمند باشد. می‌دانم در جبهه و جنگ هم بوده‌اید، از همان روزها شروع کنیم.

✍️ بله ممنونم. بعد از یک حضور دو ساله در جبهه بین سال‌های ۶۴ تا ۶۶، تنها زمانی که بین تعریف‌های کاری من فاصله‌ای افتاد، همان چند ماه بعد از حضور در منطقه بود؛ سال ۶۷ وارد فضای کار شدم در استانداری تبربز. جایی به‌نام دفتر عمران استان تبریز بود که در مناطق محروم برای محرومیت‌زدایی کارهایی نظیر ساختن مدرسه و احداث پل و راهسازی فعالیت می‌کرد و…

من اصالتاً هشترودی هستم و درمناطق محروم در اطراف شهر‌های هشترود و مراغه، کارهای عمرانی شروع شده بود، رفتم و مسئول حسابداری دفتر عمران شدم، زمان آقای مهندس پرهیزکار، که استاندار بود.

حدوداً پنج سالی آن‌جا مشغول بودم تا این ‌که اواخر سال ۷۲، که در دانشگاه قبول شدم، به تهران آمدم و دنبال تحصیلاتم رفتم، فوق‌دیپلم داشتم و کارشناسی‌ام را هم این‌جا گرفته و در سال ۱۳۷۲ جذب سازمان حسابرسی شدم.

▪️یعنی بلافاصله جذب بازار کار شدید!؟

✍️بله. هفت، هشت سالی سازمان حسابرسی بودم تا «سرپرستی» هم پیش رفتم؛ و سال ۱۳۸۰ رسما وارد بازار کار و اجرا شدم، چون تخصص لازم را هم به‌دست آورده بودم و چند ماهی هم در بنیاد مستضعفان، شرکت هتل‌های آزادی مشغول بودم و بعد هم دوستان در شستا و توفیق‌دارو پیشنهاد همکاری دادند و وارد صنعت دارو شدم که تا الان هم ادامه یافته است.

آن زمان هنوز هلدینگ تی‌پی‌کو شکل نگرفته بود و شرکت‌ها هر کدام به‌طور مستقل فعالیت می‌کردند.

مدیرعامل وقت شرکت توفیق‌دارو هم دکتر شهریار امیدوار بود، و من به‌عنوان مدیر مالی مشغول شدم.

▪️هنوز تا شکل‌گیری هلدینگ‌ تی‌پی‌کو در سال ۱۳۸۲ زمانی باقی مانده بود.

✍️بله. من کمی قبل از شکل‌گیری تی‌پی‌کو وارد شدم، دکتر نجفی عرب همان سال‌ها در دو سه جا از جمله شرکت‌های ره‌آورد تامین و آترا مسئولیت‌هایی در هیئت مدیره به من واگذار کرد و من هم رفتم و کارها را پیش بردم؛ راستش خیلی بی‌حاشیه عمل می‌کردم و بعد از پنج، شش سالی که در توفیق‌دارو بودم و دکتر آذرنوش شده بود مدیرعامل تی‌پی‌کو، به‌عنوان معاون مالی به شرکت شیمی‌دارویی داروپخش رفتم (که مهندس پوررضا، مدیرعاملش بود)، یک‌سالی هم آن‌جا بودم، که تصمیم گرفته شد که به‌عنوان عضو موطف هیئت مدیره در شرکت کارخانجات داروپخش مشغول شوم. (در زمانی که دکتر نقدی، مدیرعاملی را برعهده داشت.)

▪️می‌دانم که در یک سال‌هایی اوضاع کارخانجات خوب نبوده و حتی تصمیم گرفته می‌شود که به لحاظ نداشتن GMP تعطیلش کنند.

✍️ سال ۸۷ که آمدم کارخانجات داروپخش، می‌توانم به‌جرات بگویم که پنج سال استثنایی را آن‌جا سپری کردیم و واقعا کارهای بزرگی صورت دادیم. بله، کارخانه در حالتی از فرسایش محیط تولید و کهنگی ماشین‌آلات بود و از طرف سازمان غداودارو تحت فشار بودیم و تولید با آن وضعیت امکانپذیر نبود.

خب! برنامه‌ریزی‌هایی صورت پذیرفت و طی دو سال از ۸۹ تا ۹۰ خطوط تولید را کاملا بازسازی کردیم. آن زمان بالغ بر به شصت، هفتاد میلیارد تومان هزینه شد که از بانک‌ها تامین مالی گرفتیم و عزمی جدی داشتیم که کارخانجات را از آن حالت کما برگردانیم و زندگی دوباره جاری شود، حیف بود آن هیمنه و عظمت از صنعت دارویی کشور حذف ش؛ و عزم جزم کار خودش را کرد. آن‌قدر کارها خوب پیش رفت که رهبری هم برای بازدید آمدند و همین‌طور مدتی وزرای بهداشت و سایرین برای بازدید می‌آمدند.

▪️چه سالی رفتید تی‌پی‌کو!؟

✍️من دو بار به تی‌پی‌کو دعوت شدم. دکتر کبریایی‌زاده به‌عنوان رئیس هیئت مدیره و دکتر شانه‌ساز به‌عنوان مدیر عامل در تی‌پی‌کو بودند، سال ۱۳۹۳ بود و گفتند که باید بیایی هلدینگ.

اولش به‌‌دلیل نداشتن علاقه خودم نشد، و فردی دیگر آمد. اما در دعوت دوباره، با مشورت و جلب رضایت از آقای سیدشفیعی که قبل از من آن‌جا معاون مالی بود، رفتم و معاونت مالی، اقتصادی تی‌پی‌کو را پذیرفتم و بیش از ۵ سال هم عهده‌دار همین سمت بودم؛ یعنی تا تیرماه سال ۹۸.

▪️رفتار حرفه‌ای شما در سال‌هایی که از نزدیک شما را می‌دیدیم همیشه زبانزد همکاران بود و علاقه و اصرار به ادامه تحصیل و اخذ مدارک دکترا، و…

✍️راستش! من از همان فردای فراغت از جبهه، جبهه‌ای برای خودم تعریف کردم و تا روزی که باشم، از آموزش و تحصیل و به‌روز کردن خودم در این دانش، که علاقه‌ای بی‌حد و حصر به آن دارم، صرف‌نظر نخواهم کرد. من علاوه بر اخذ مدرک کارشناسی ارشد حسابداری در رشته کارشناسی ارشد مدیریت مالی نیز تحصیل کرده‌ام. همچنین دکترای PHD حسابداری را نیز از دانشگاه تهران اخذ نمودم.

در تیر ماه سال ۹۸ از مجموعه تی‌پی‌کو جدا شدم و به شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو پیوستم.

▪️در چه سمتی!؟

✍️معاون امور شرکت‌ها و مجامع شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو، و به دعوت دکتر زرگری. یک سال اخیر هم که مسئولیتم مضاعف شده، علاوه بر ریاست هیئت مدیره، سرپرست (مدیرعامل) شرکت پخش رازی را هم بر عهده دارم.

▪️در تی‌پی‌کو هم انضباط و نظم شما ویژه بود، به‌یاد ماندن دقیق تاریخ‌ها، نام‌ها، عناوین، این‌ها محصول رشته تحصیلی است یا…!؟

✍️زیادش خوب نیست! (می‌خندد) اما خب من خودم ذاتا آدمی منظم هستم، و طبیعتا موضوعات درون و بیرون هم‌دیگر را پوشش می‌دهند.

خیلی‌ها هم هستند که از نظر علمی ممتازند، ولی به لحاظ تجربی این‌طوری عمل نمی‌کنند. نمی‌توان گفت این موضوع یک فضیلت است به‌هرحال.

من به کسب تجربه هم اهمیت می‌دهم، آن ذی‌قیمت است. تجربه از طریق تاخت عمرت بدست می‌آید، دوره‌های کار در شرکت‌های شیمی‌دارویی، آترا، توفیق‌دارو و… این‌ها هر کدامش برای من پر از اتفاقات تعیین‌کننده‌ی خوب بوده است.

سال‌هایی که در کارخانجات داروپخش بودم، قریب به ۱۱۰۰ نفر پرسنل داشتیم. خود این وضعیت می‌گفت که باید تجربه حسابداری را به علم آن مزین کرد، و من حتی به مدرک هم قانع نبودم. همان وقتی که کارخانجات داروپخش بودم، فوق‌لیسانس مدیریت مالی و حسابداری را همزمان می‌خواندم؛ و بیشتر هم حسابداری.

▪️این دو رشته چه فرقی با هم دارند!؟

✍️مدیریت مالی با رشته حسابداری خیلی فرق دارد. مدیریت مالی در یک کلام، «آینده ‌نگری و آینده‌پژوهی»، بودجه‌ریزی و اشراف پیدا کردن روی موارد فنی در بازار بورس و انواع سرمایه‌گذاری‌ها تاکید دارد و اصطلاحاً آینده‌نگر است؛ ولی حسابداری متکی بر اطلاعات تاریخی و غالباً گذشته‌نگر است. من بعد از گذر از این مرحله بود که به تی‌پی‌کو آمدم؛ و همزمان علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، حسابدار رسمی و عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و عضو حسابداران خبره و کارشناس رسمی دادگستری هم هستم.

▪️به‌نظرم معاونان مالی در نظام دارویی ایران خیلی اثرگذار هستند. درک مناسبات فی‌مابین این‌ها گاهی خیلی سخت می‌شود، غالبا وجه ترمز را دارند و ایجاد نارضایتی هم که روی شاخ‌شان است.

✍️این نگاه جالب است! خب بیشتر مدیران مالی ما، حسابداری خوانده‌اند؛ مدیریت مالی یک موضوعی دیگر است. همان‌طور که عرض کردم؛ و در یک نگاه گذرا، کار حسابداری، جمع‌آوری اطلاعات و پردازش و ثبت و گزارشگری است؛ ولی کار مدیریت مالی، آینده‌نگری و ارزیابی مالی است؛ و این وجه تمایز را باید خیلی جدی گرفت.

▪️زمانی که در تی‌پی‌کو بودید، کاری صورت دادید که ویژه باشد!؟ البته از نظر من، حضور یک آدمی در این تخصص بر مصدر امور اقتصادی هلدینگی بزرگ مثل تی‌پی‌کو؛ خودش ویژه و احترام‌برانگیز است…

✍️ببینید من همیشه هر جایی که بودم، کوشیده‌ام آخرین ورژن و بهترین امر ممکن را جاری کنم، البته حجم اتفاقات در دوران کاری تی‌پی‌کو هم بالا بود، اما شاید بتوان از دو تصمیم و پذیرش مسئولیت در تی‌پی‌کو نام ببرم که مانند یک یادگاری شد.

یک‌سالی بود که دست‌مان خیلی خالی بود و گرفتن تصمیمات مالیِ کلان، نشدنی محسوب می‌شد.

شرکت پخش هجرت در آن روزگار، دو سهامدار عمده داشت و همواره در مجامع به ما فشار می‌آوردند و نقد داشتند…، هر کدام هم حدود ۲۰ درصد از سهام شرکت را داشتند.

یکی از سهامداران جناب آقای مهندس ملک‌شاهی بود و روی یک‌سری پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیاز به منابع مالی داشت، و ما هم به صندلی (سیت) هیئت مدیره نیاز داشتیم. بیست درصد این سهام، در سال ۱۳۹۴، رقمی قریب به ۵۷ میلیارد تومان می‌شد؛ و قرار هم شد که به تی‌پی‌کو واگذار شود، اما آن‌زمان تی‌پی‌کو منابع نقدی نداشت و…!

من رفتم و با یکی از تامین‌کنندگان سرمایه مذاکره کردم و…، و از محل صدور اوراق تبعی که شورای فقهی سازمان بورس، تازه مجوزش را داده بود، تامین سرمایه کردم. هیئت مدیره هم طبعاً می‌خواست تسهیلی در کارها به‌وجود بیاید و هم صندلی مدیریتی برگردد و از طرفی هم نقدینگی در بساط نبود!

خب، من پا پیش گذاشتم و داوطلبانه مسئولیت را پذیرفتم و آن‌ها هم تامین مالی خرید سهام را به من واگذار کردند که بعد از طی تشریفات لازم، از محل صدور اوراق تبعی مبلغ ۵۷ میلیارد تومان تامین مالی کردم، و سهام منتقل شد. اتفاقا این خرید را قبل از برپایی مجمع رقم زدیم و سود مجمع هم برگشت به خود تی‌پی‌کو.

▪️چه ایده بکری، واقعا جای تقدیر دارد.

✍️دقیقا این همان ماموریتی است که یک مدیر مالی باید طراحی و تبیین می‌کند.

برای شرکت شهیدقاضی هم همین داستان را داشتیم، سهامداری بود که ۱۹ درصد سهم شرکت را داشت و همین ماجرای تکراری، ما هم به همین منوال پا پیش گذاشتیم و سهم را خریداری کردیم و ارزش این سهام هم برای تی‌پی‌کو ماندنی شد.

▪️این‌ جور کارها احتمالا مصادیق جهانی و ریشه‌هایی هم دارند.

بحران‌های مالی سال ۲۰۰۸ را نگاه کنید؛ هر شرکتی که مدیریت مالی قوی داشت، نجات پیدا کرد و ضربه‌ای هم نخورد.

یک وقتی می‌گفتند که خودت باید مواد اولیه مورد نیاز را تولید کنی و تبدیل به محصول کنی و بفروشی و غیره‌و‌ذالک! و نهایتاً ارزش ایجاد کنی!

الان می‌گویند «زنجیره‌ی ارزش»، تحلیل منابع و مصارف در اختیار یک مجموعه است. یک طرف ترازنامه دارایی‌ها، که شامل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و غیره است، یک طرف هم منابع است؛ یعنی منابعی که از محل سهامداران و اوراق مشارکت و تسهیلات مالی و بستانکاران تامین مالی می‌شود.

امروزه «خلق ارزش» این است که وقتی منابع را تبدیل به مصارف می‌کنی، هزینه‌ سرمایه باید از بازده دارایی‌ها کمتر شود.

اگر هزینه سرمایه بیشتر از بازده دارایی‌ها شود، واحد تجاری باید زیان انباشته را تجربه کند و…

▪️این همان ادراک از کاری است که گفتید «مدیریت مالی» می‌کند. در مجموع آیا همکاران بالادست، درک و سنجشی از این موضوعات داشتند!؟

✍️بله، همیشه آن اعتماد فی‌مابین موجود بود. سوابق هم نشان می‌داد که ورود به این‌چنین موضوعاتِ کلان مالی، یک قدرت اقناع می‌خواهد، من‌که تشریح می‌کردم، می‌گفتند کار خودتان را انجام دهید، نتیجه هم مورد نظرشان بود.

الان برای هر کار کوچکی باید از چند مرجع اجازه بگیرید! مدیریت‌ها به‌گونه‌ای چهره عوض کرده که کارشناسان اختیارات بیشتری از مدیران دارند!

▪️فرق بین بخش خصوصی و دولتی این‌جا بیشتر محسوس می‌شود، درست است؟

✍️بله خب. ما در بخش‌های دولتی ضعف‌هایی داریم و هر تصمیمی که بخواهید بگیرید، از انتخاب مدیران و سرمایه‌گذاری یا هرچه، محدودیت‌هایی وجود دارد! الان فاصله ما با بخش خصوصی خیلی زیاد شده، و میزان سرمایه‌گذاری در صنعت دارو در بخش دولتی هم خیلی کمتر از قبل شده است.

آن‌وقت تازه در نظر بگیرید که بخش‌های دولتی خرج‌و‌برج‌شان هم زیاد است، هرچه را که در می‌آورند، در قالب سود و غیره‌و‌ذالک تقسیم می‌کنند، و دقت نمی‌شود که تقسیم سود آیا برای سهامداران سودمند است یا نه!

شما اگر بخشی از سود را سرمایه‌گذاری نکنی، یک جایی بالاخره شرکت ضرر می‌کند.

نرخ استهلاک ما در سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از خود سرمایه‌گذاری است. یعنی ما هرساله بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم حدود ده درصد از کل دارایی‌های ثابت‌مان مشمول استهلاک می‌شود. و باید هر واحد تجاری بخشی از سود خود را سرمایه‌گذاری مجدد نماید تا بتواند سرمایه خود را حفظ کند و در این‌ها اصلاً دقت نمی‌شود و مشکلات روی هم انباشته می‌شوند.

در مجموعه‌های دارویی که من بودم خیلی از سیستم‌ها و ماشین‌آلات فرسوده بود، و یا توجهی نمی‌شد یا کمتر می‌شد! باید سرمایه‌گذاری و نوسازی را همزمان با فعالیت عملیاتی شرکت در دستور کار قرار داد، آن‌جا (دولتی‌ها) سود به‌دست‌آمده را کلاً صرف هزینه‌های جاری می‌کنند و به مقوله فرصت‌های آتی توجهی ندارند؛ به‌همین دلیل رفته‌رفته فاصله بخش خصوصی و دولتی بیشتر و بیشتر می‌شود. نخبگان صنعت ما هم جذب بخش خصوصی می‌شوند چون برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و مدیریت مشخص است و…

▪️آیا می‌توان برنامه‌ای را مدون کرد و شکل ابلاغی داد به طرح توسعه!؟

✍️ببینید! در برخی از شرکت‌های داروسازی بخش خصوصی، انجام سرمایه‌گذاری‌ها و اجرای پروژه‌ها با هدف‌مندی و در نتیجه با pnv مثبت صورت می‌گیرد و طبعا به‌سمت ارزش افزوده میل شدید دارند، اما در شرکت‌های دولتی اگر هم میلی به انجام سرمایه‌گذاری باشد، محافظه‌کارانه صورت می‌پذیرد و اجرای طرح‌ها مشمول تاخیر و فرسایش می‌گردد و یا اصلاً نمی‌شود!

ما الان ضرورتاً باید گروهی را دور هم گرد بیاوریم و برای ده سال و بیست سال آینده، برنامه‌ریزی کنیم. مثلا الان در جهان دارند درباره «هوش مصنوعی» و این‌که می‌تواند در حوزه سلامت موثر افتد، بحث و تحقیق می‌کنند و…؛ خب ما از این فرصت‌ها نداریم و هنو داریم داروهای ژنریک تولید می‌کنیم. چسبندگی ما به بخشی از تاریخ موفقیت ژنریک ممکن است پس از این زیانبار باشد، اما خب برهم زدن نظم استقرایی فعلی هم کاری ساده نیست.

بالاخره ما می‌خواهیم در صنعت داروسازی رشد کنیم یا نه!؟ می‌خواهیم به سمت یک محصول دیگری و یک داروی جدید برویم یا نه!؟ طراحی‌های‌مان را جدید کنیم یا نه!؟ راندمان و بازدهی را بیشتر کنیم یا نه!؟

با این فرمان که پیش می‌رویم، آینده کسب‌وکار و به‌ویژه صنعت دارو با ریسکی بزرگ همراه خواهد شد و سرمایه‌گذاران خود را از دست خواهیم داد.

راستش! به‌نظر من، ما اساسا اگر نگویم فاقد استراتژی هستیم، استراتژی درستی را هم دنبال نمی‌کنیم! ما حتی آن نیروی انسانی، که کار خودش را درست انجام دهد، پرورش نداده و نداریم! خب بخشی از آن نیروی انسانی کارآمد که مسئولیت‌پذیر و کاربلد بودند، که رفته‌اند، نیروی تحصیل‌کرده‌ای هم که بخواهد در همین شرکت پخش و توزیع دارو فعالیت کند و موفق عمل کند، خیلی کم شده، پس می‌بینید که ما در یک مسیر مبهم پیش می‌رویم و باید برای این صنعت تصمیمات موثر گرفت، برنامه داد و پایش ایستاد.

الان مشکل بزرگ ما عدم وصول مطالبات و تامین مالی است. ما به‌عنوان یک شرکت پخش چرا باید هزینه مالی داشته باشیم!؟ از یک طرف دارو را با شرایطی از تامین‌کنندگان تامین می‌کنیم و از طرفی با شرایطی در اختیار داروخانه‌ها و سایر مراکز درمانی قرار می‌دهیم.

▪️خطاب‌تان به نهاد خاصی است!؟

✍️ببینید! ما که در سیستم خودمان گیری نداریم، اما به‌تبع تصمیماتی که گرفته می‌شود، گیر می‌افتیم! این‌ها محصول نامطمئن بودن برنامه‌های اعلامی است، دانشگاه‌ها پول ندارند، و بار آن را انداخته‌اند گردن ما!

درصد سود شرکت‌های پخش مشخص است ۳ الی ۴ درصد؛ تحمیل هزینه‌های مالی یعنی کاهش این سود ناچیز.

ما البته نامه‌نگاری‌هایی کرده‌ایم، خب می‌دانیم منابع کم است، اما این شرکت‌ها هم بورسی است، مال مردم است، نمی‌توانیم بار ضعف‌های عملکردی خودمان را بیندازیم به گردن مردم.

شاید باورتان نشود! ما در سال ۱۴۰۰ نود میلیارد تومان هزینه مالی داشتیم این رقم در سال قبل به مبلغ ۱۵۲ میلیارد تومان رسید که به‌واسطه تامین مالی از منابع بانکی به‌دلیل عدم دریافت مطالبات از دانشگاه‌ها بود.

دولت به دانشگاه پول نمی‌دهد، دانشگاه هم مطالبات ما را به تاخیر می‌اندازد، آن‌وقت ما مجبور می‌شویم برویم وام بگیریم تا تولیدکننده کارش نخوابد و وقفه‌ای در تولید داروی کشور اتفاق نیفتد و ما هم کار توزیع را انجام دهیم.

برای توزیع دارو باید مطالبات‌مان را به‌موقع وصول کنیم، اما چه کنیم که با کمبود منابع از سوی دانشگاه‌ها روبه‌رو هستیم! پس پای بانک‌ها می‌آید وسط، و ما به‌راحتی در این چرخه، بخشی مهم از درآمدمان را از دست می‌دهیم. چرا؟ چون باید وام بگیریم و بخشی مهم از درآمدها بابت هزینه‌های مالی به سیستم بانکی می‌رود!

▪️الان آیا نظام دارویی ما، کشش دارد که خارج از دستور دولت سرمایه‌گذاری کند!؟

✍️بله؛ مولکول‌هایی جدید هست که کسی دنبال‌شان نمی‌رود! بیشتر محصولات تولیدی ما، ژنریک است و بخشی هم داروهای گران‌قیمت هستند که باید دولت حمایت کند تا در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که با توجه به شرایط فعلیِ کشور ما و مساله تحریم‌ها به‌ندرت صورت می‌گیرد.

▪️استراتژی مالی در سایر نقاط جهان چه‌گونه است!؟

✍️سوال خوبی است.

امروز استراتژی‌های مالی، بخشی از استراتژی‌های کلی شرکت‌ها است. کشورهای پیشرفته دنبال کسب «سود» نیستند چون «سود» قابلیت مدیریت‌شدن دارد! بنابراین اکنون خیلی از شرکت‌ها با تدوین برنامه‌های بلندمدت و تهیه استراتژی‌های مالی به‌دنبال «ارزش‌آفرینی» هستند.

الان موضوع ارزش‌آفرینی در شرکت‌ها مبحث اصلی و بسیار مهم و استراتژیک است؛ یعنی شما کاری را انجام دهید که در آن سیستم یا مجموعۀ کسب‌و‌کار ارزش پیدا کند، ارزش خلق شود.

ارزش می‌تواند در تمام بخش‌های یک واحد تجاری ایجاد شود؛ از تربیت یک متخصص، تولید یک کالا یا یک محصول ویژه یا نام تجاری و غیره… این‌ها ارزش‌های ماندگار هستند و برای‌ شرکت، سود با کیفیت و منافع اقتصادی آتی ایجاد می‌کنند.

▪️خب دستیابی به این مهم، نیاز به تغییر استراتژی‌ها هم دارد.

✍️بله، شما الان شرکت‌های بزرگی را می‌بینید که در خلق ارزش پیشتازند؛ مثلا شرکت کوکاکولا سالیان سال است که فعالیت می‌کند و مدام در حال دگردیسی و آپدیت‌شدن است، یا شرکت تسلا، شرکت اپل و…، وقتی شما بخواهید ارزش‌آفرینی کنید نیاز به رهبران ارزش آفرین دارید، افرادی که ذهن آن‌ها هم ارزش‌آفرین باشد و شرکت را از نظر مالی و عملیاتی طوری هدایت کنند که ارزش بلندمدت ایجاد شود. اگر افراد ارزش‌آفرین نباشند، آن مجموعه پیشرفتی نخواهد کرد. مدیران ارزش‌آفرین هم مشخصا خصوصیاتی ویژه دارند، هم باید تجربه و تحصیلات کافی را کسب کرده باشند، هم خبره و شناخته‌شده در صنعت و هم دارای ذهن خلاق و تعهد کاری باشند.

این‌ ویژگی‌ها در حال حاضر در مجموعه شرکت‌های کشور ما بسیار کم است. اگر این افراد را پیدا کردیم و به کار گماردیم، من قول می‌دهم که همه مشکلات‌مان حل می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی و مهم این افراد این است که این اشخاص «ریسک‌پذیر» هم هستند، مثلا الان برای انجام کاری تصمیمی می‌گیرید، ۱۰ سال بعد نتیجه می‌دهد. بنابراین،  ۱۰ سال بعد نتیجه‌اش با الان، تفاوت دارد که آن، همان قدرت در انجام و میزان ریسک و چشم‌انداز تصمیم است.

ما آن فاصله را «ریسک‌پذیری» می‌دانیم. برای این ریسک‌پذیری هم باید تفکر استراتژیک فراهم آوریم. تفکر استراتژیک خیلی مهم است یعنی باید برنامه بلندمدت و استراتژی کسب‌وکار داشته باشیم. وقتی شما استراتژی ‌داری، یعنی می‌دانی که در مجموعه فعالیت کاری در کدام مرحله از کار هستی؛ در مرحله تاسیس، در مرحله بلوغ، در حال رشد، و یا در مرحله افول!

اگر مدیران یک شرکت در هر یک از این مراحل درست تصمیم نگیرند، مجموعه افول پیدا می‌کند و از رقبا عقب می‌افتد.

افراد موفق، تفکر استراتژیک و بلندمدت دارند و در مرحله رشد، دیگر منتظر نمی‌مانند تا فعالیت شرکت افت کند؛ به‌طور پیوسته و  تصاعدی چرخه عمر شرکت طولانی خواهد بود. در این مرحله، باید افرادی باشند که بقای عمر مدیریت‌شان زیاد باشد (با یکی دو سال عمر مدیریتی، نمی‌‌توان چنین کارهایی را صورت داد!) در مجموعه‌های دولتی، وقتی یک نفر تغییر می‌کند، اساساً نمی‌شود دیگر کار کرد! چون بیشتر سیستم ما وابسته است و دولتی‌ها وقتی افراد را عوض می‌کنند، خود به خود همه چیز عوض می‌شود. اگر بتوانند این‌ مجموعه‌ها را به بخش خصوصی واگدار کنند، این موضوع، دوامی بیشتر می‌آورد. ولی چون این افراد دائما توسط دولت عوض می‌شوند، آن تفکر استراتژیک هم عمرش کوتاه و خیلی کم‌رنگ خواهد شد. اکنون در هیچ‌یک‌ از صنایع، شما استراتژی ویژه‌ای نمی‌بینید؛ اگر هم استراتژی داشته باشند به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.

▪️با این وصف نحوه انتصاب بسیاری از این هیئت مدیره‌ها زیر سوال می‌رود. چون داشتن قدرت تبیینی در چنین مسائلی ساده نیست.

✍️شما کدام شرکت را می‌شناسید که «ریسک» را برآورد کنند؟ ما چندین نوع ریسک داریم. این ریسک‌ها باید توسط هیئت مدیره بررسی شود. الان یکی از مشکلاتی که در شرکت‌ها وجود دارد ترکیب هیئت مدیره‌ها است!

بعضی‌هاشان فقط یک تخصص دارند یا اصلا تخصصی ندارند یا اگر تخصصی باشد، فاقد تجربه هستند. این افراد مختلف نمی‌توانند آن شرکت را به ارزش‌آفرینی رهنمون کنند چون نهایتاً فقط به «سود» فکر می‌کنند و استراتژی را در مواردی دیگر تعریف کرده‌اند! بعد از آن هم خیلی ساده از مجموعه‌ها می‌روند یا جا‌به‌جا می‌شوند.

▪️از شفادارو بگوئید، بعد از تی‌پی‌کو مستقیم رفتید آن‌جا و …

✍️شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو در مقایسه با سایر هلدینگ‌های دارویی کشور رشدی خوب داشته است، اما این رشد بیشتر کوتاه‌مدت بوده و سرمایه‌گذاری بلندمدت خیلی اتفاق نیفتاده است.

در زمینه محصولات جدید تولیداتی در شرکت‌های زیرمجموعه داشته‌ایم و حجم تولیدات نسبت به قبل افزایش یافته است. ولی به‌نظرم چیزی که بتواند در شفادارو یا در سایر مجموعه‌ها مثل تی‌پی‌کو جهش ایجاد کند، انجام سرمایه‌گذاری استراتژیک است که هنوز صورت نپذیرفته است. مشکلاتی که در این زمینه در سایر هلدینگ‌های وابسته به دولت وجود دارد در شفادارو هم هست.

ضمنا شفادارو به‌عنوان دومین هلدینگ صنعت دارویی کشور ۷ شرکت در زیرمجموعه خود دارد؛ شرکت‌های پخش رازی، جابرابن حیان، راموفارمین، اسوه، داروسازی دانا، کیمیدارو، و شرکت دارویی پخش رازی (که بازرگانی است و مربوط به فوریت‌های پزشکی).

سهم بازار شفادارو در حال حاضر حدود ۷ درصد است. این نسبت طی سال‌های قبل بنا به دلایلی کاهش یافته است، در واقع سهم بازار همه‌ی هلدینگ‌ها کاهش یافته است، حتی تی‌پی‌کو؛ طبیعتا بخش خصوصی‌ در حال سرمایه‌گذاری و رشد است و با ورود خود به بازار، سهم خود را ارتقا می‌بخشد.

مع‌الوصف ما هم برنامه‌هایی ویژه برای خودمان داریم که سهم‌مان را در بازار بالا ببریم.

▪️بخش خصوصی همیشه با چشم‌انداز حقوق‌های چند برابری تور خود را برای مدیران با لیاقت بخش دولتی و عمومی پهن می‌کند، این هم قابل ذکر است در فرآیندهای ارزش‌آفرینی.

✍️اتفاقا یکی از بحث‌هایی که در گذشته وجود داشت، بحث حقوق و مزایای مدیران در بخش‌های مختلف بود. حالا یک سری خلاف کردند؛ که آن جای خود؛ ولی این موضوع باعث شد که به همه جا تعمیم پیدا کند، و یک ایست در این زمینه رخ داد. به نظر من ارزش مدیر را عملکرد مدیر و کارایی و توانایی‌هایش تعیین می‌کند. بله الان مدیرانی داریم در شرکت‌های دارویی بخش خصوصی که حقوق‌هایشان چندین برابر بخش دولتی است و این فاصله خودش بدل به یک آلارم شده است؛ و ریسکی بزرگ برای شرکت‌های دولتی محسوب می‌شود.

اتفاقا موضوع رساله دکترای من، در این زمینه، «بررسی تاثیر ویژگی‌های مدیریت و استراتژی مالی بر ریسک‌پذیری شرکت‌ها» بود و در مبحث ریسک‌پذیری هم زیاد کار کردم. مدیرانی هستند که ویژگی‌هایی خاص دارند و نمی‌توان ویژگی‌ها و توانمندی آن‌ها را با پول مقایسه کرد. در کشورهای خارجی دیده‌ایم که حقوق و مزایای آن‌ها بر آسان کارایی‌شان تعیین می‌شود.

خب! چرا به بعضی از مدیران حقوق‌های بالا پرداخت می‌شود؟ چون قادر هستند ارزش افزوده ایجاد کنند.

بله! از آن طرف هم مدیرانی داریم که خدایی نکرده، منحرف می‌شوند و این مشکلات، یک معادله تک مجهولی با یک پاسخ مشخص نیست.

▪️خب درباره شرکت پخش رازی هم مشتاقیم، بشنویم و…

✍️شرکت پخش رازی، یکی از چهار شرکت پخش و توزیع بزرگ کشور است. در مدت یک سالی که سرپرستی این شرکت را بر عهده داشتم، کارهای نسبتا خوبی انجام شده و الحمدلله فعالیت‌ها شکل خوبی به خود گرفته و ما رو به رشد و به یک نقطه «تعادل مطلوب» رسیده‌ایم.

حدود ۲۵۰۰ قلم انواع مختلف محصولات دارویی تامین‌کنندگان را با ۱۱۰۰ پرسنل ارزشمند، به‌صورت مویرگی در سطح کشور توسط حدود ۲۲۰ فروشنده توزیع می‌کنیم. در سطح کل کشور هم ۲۱ مرکز پخش داریم که یک مرکزمان، تخصصی است و الباقی هم در مراکز استان‌ها مستقر هستند. پخش رازی یک حُسن دارد و آن هم این است که به‌صورت مویرگی دارو را توزیع می‌کند. و به همه‌ی نقاط دورافتاده کشور دسترسی می‌دهد.

▪️درباره تخصیص ارز و طرح دارویار هم نظرتان را بفرمائید.

✍️طبیعتاً مسئله تخصیص ارز و نقدینگی برای همه شرکت‌های دارویی از جمله شرکت‌های گروه ما بسیار مهم است. شرکت‌های تولیدی قبلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی مواد اولیه خود را خریداری می‌کردند، الان با ارز ۲۸۵۰۰ هزار تومانی. خب این یک جامپ است و شرکت‌ها نیازمند تامین منابع مالی جدید هستند. منابع بانکی هم که خب محدود شده! ما هم که ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات‌مان را به دولت می‌فروشیم، با عدم وصول به‌موقع مطالبات طرفیم و بر گُرده‌ی شرکت فشار وارد می‌شود.

اما در باره طرح دارویار!

قرار بود پول را به بیمه‌ها بدهند و بیمه هم بدهی خود را به داروخانه‌ها و به‌موقع پرداخت نماید، که این موضوع به‌طور کامل انجام نشد! در واقع این‌جا شرکت‌های پخش بیش از همه متضرر شدند؛ چون داروخانه‌ها هم بعضاً بدهی‌های خود را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند. یعنی طرحی در اجرا، به‌دلیل عدم تامین منابع مالی دچار ایست شد. اگر مبالغ حاصل از فروش به موقع برگردد، چه از منابع خصوصی و چه از بخش دولتی، شرکت‌های پخش دچار مشکلات نمی‌شوند.

الان بیمه‌ها پول‌شان را نمی‌توانند به موقع بگیرند و متعاقبا نمی‌توانند به داروخانه بدهند، داروخانه هم نمی‌تواند به پخش بدهد، ما هم نمی‌توانیم به تأمین‌کننده بدهیم. این حلقه گریبانگیر همه شده است ما به‌عنوان پخش، بی‌گناه و تحت فشار هستیم. اگر دارو را در اختیار مراکز درماتی قرار ندهیم، می‌گویند، دارو نمی‌دهد و گزارش می‌کنند! رابطه‌ی مجموعه ما با سازمان غذا‌ودارو مطلوب است؛ و تازه ما به مسئولیت‌های اجتماعی هم پایبندیم. بالاخره ما بخش دولتی هستیم، یک طرف ما مردم هستند، نمی‌توانیم به‌خاطر این‌که دانشگاه‌ها مطالبات‌مان را واریز نمی‌کنند، وظیفه‌مان را به‌درستی انجام ندهیم و دارو نفروشیم. ولی در کل، این مشکلات هست.

طرح دارویار اگر به‌درستی اجرا شود، طرحی خوب است، ما همین حالا دو هزار میلیارد تومان از منابع دولتی طلبکاریم و این میزان از مطالبات اگر مدام به تاخیر پرداخت بیفتد، خب بسیار آسیب‌زننده خواهد بود.

▪️گیر اصلی کار کجاست!؟ این‌طوری اغلب از حوزه کاری خود ناراضی‌اند!

✍️بعضی تصمیم‌گیری‌ها در صنعت دارو و سیاست‌گذاری‌ها، متمرکز نیست. مثلا سندیکا یک حرفی می‌زند، سازمان غذاودارو یک سیاستی دیگر دارد، بخش خصوصی که کلا یک سیاست‌گذاری ویژه خودش را پی گرفته، و نهایتا این‌که همه با هم در اصطکاک هستند.

حالا اگر اصطکاک دارند، اشکالی ندارد، اما سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها که باید یکی باشد. این همه تشتت واقعا برای برنامه‌ریزی در صنعت خوب نیست.

مشکل دیگر این است که تامین و تخصیص به‌موقع ارز و تامین نقدینگی است که خیلی برای صنعت مشکل‌ساز شده و اگر این موضوع را اصلاح نکنند، هم تولیدکننده محصول و هم تولیدکننده مواد اولیه و شرکت‌های پخش‌ به مشکل بر می‌خورند و دیگر نمی‌توانند ادامه حیات دهند. اساساً سهامداران دیگر رغبتی به خرید سهام شرکت‌ها نشان نمی‌دهند.

▪️شما جای دولتمردان بودید برای بهبود اوضاع چه می‌کردید!؟

✍️یک سری قوانین داریم که اغلب دست‌وپاگیر هستند، می‌کوشیدم آن‌ها را لااقل رفع کنم. مثلا شما وقتی می‌خواهید مجوزی بگیرید یا کاری انجام دهید… دولت می‌تواند کارهای زیادی برای مجموعه‌های دارویی یا هر مجموعه دیگری در صنعت بکند. ابزارهایی در دستش دارد که می‌تواند هدایت کند، مثلا ابزار مالیاتی، یا تسهیلات بانکی یا صدور مجوز و تعیین استاندارها و… این‌‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا فعالیت‌ها زودتر انجام شود، به سر و سامان برسد.

این‌ها یک سری مشکلاتی است که ما و دولت با آن‌ها دست به‌گریبانیم و دولت، با توجه به این‌که بیشتر شرکت‌ها هم دولتی هستند، می‌تواند دخالت‌های سازنده کند و اما از «توان» استفاده نمی‌کند.

در مبحث «ریسک» عرض کردم خدمت‌تان؛ که ریسک دو بخش دارد؛ ریسک سیستماتیک و ریسک غیر سیستماتیک.

ریسک سیستماتیک مربوط به بازار است و ریسک غیر سیستماتیک مربوط به عملکرد شرکت‌ها. مثلا ریسک ارز، ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی، مواردی هستند که مربوط به شرکت‌ می‌شود، اما آن‌چه که مربوط به بازار است، دیگر دست تولیدکننده و در دست شرکت نیست، دست بازار و اداره‌کننده‌ی بازار است، نظیر ریسک‌ سیاسی و ریسک‌ اقتصادی که مربوط به ریسک سیستماتیک است. این‌جاست که دولت می‌تواند در بازار طوری برنامه‌ریزی کند که ریسک‌هایی موجود در بازار را کاهش دهد. شما الان بازار سهام را ببینید دائما پایین می‌آید! که مطلقاً مربوط به عملکرد شرکت‌ها نیست، وقتی قیمت سهم پایین می‌آید، مشخص است که از ریسک سیاسی و اقتصادی و تحولات تحریم و مذاکرات و… نشئات گرفته است.

بازار بورس ما بیشتر متأثر از این‌ها است نه از عملکرد شرکت‌ها. اگر متأثر از شرکت‌ها باشد، سوددهی آنها باید کاهش یابد در حالی که چنین نیست. می‌توان مدعی بود که بازار بورس ما کارا نیست.

▪️بازار بورس در تحلیل نهایی و بعد از اتفاقاتی که در دولت قبلی رقم خورد با شبهاتی ممزوج شده!

✍️بله! ببینید! ما چند نوع بازار داریم: بازار کارا، نیمه‌کارا و ضعیف، بازار بورس ما کارا نیست، یعنی اطلاعاتی که در بورس می‌چرخد به نسبت مساوی در اختیار فعالان بازار قرار نمی‌گیرد و همه سهامداران به‌طور مساوی از آن منتفع نمی‌شوند. تا سهامدار متوجه شود، بعضی افراد به اطلاعات نهانی دسترسی دارند که می‌تواند در بالا‌وپایین و تغییرات قیمت سهام اثرگذار باشند.

اطلاعات به‌طور منصفانه در بین سهامداران جریان پیدا نمی‌کند، هر موقع که به‌صورت منصفانه جریان پیدا کرد ما با «بازار کارا» روبرو خواهیم شد که بازارهای بورس پیشرفته این‌گونه هستند. ولی خب چه کنیم که همه‌ی ما شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم اتفاقی افتاده و سرمایه‌گذاری‌ها این‌ور و آن‌ور شده است!

انتهای پیام