شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآوریل؛ ماه آگاهی از سرطان مری

آوریل؛ ماه آگاهی از سرطان مری

آوریل؛ ماه آگاهی از سرطان مری

مری یک لوله عضلانی بلند است که حلق را به معده متصل می‌کند. سرطان مری در جدار داخلی مری شکل می‌گیرد. دو نوع سرطان مری وجود دارد: کارسینوم سلول سنگفرشی، و آدنوکارسینوم. در سال ۲۰۲۲ سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو درمان مختلف مبتنی بر داروی nivolumab را به‌عنوان درمان اولیه برای برخی از افراد مبتلا به سرطان مری پیشرفته یا متاستاز که با جراحی قابل درمان نیستند، تأیید کرد. این تأییدیه شامل استفاده از nivolumab به‌همراه شیمی‌درمانی، و nivolumab به‌همراه داروی ipilimumab برای درمان کارسینوم سلول سنگفرشی مری است.

سیگار کشیدن، مصرف زیاد مشروبات الکلی، چاقی، رفلاکس معده، رفلاکس صفرا، ابتلا به اختلال آشالازی، ابتلا به بیماری مری بارت، مصرف تنباکو، رژیم غذایی کم فیبر، و شیوه زندگی کم تحرک می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مری را در افراد افزایش دهد.

علائم و نشانه‌های سرطان مری شامل بلع دردناک یا دشوار، کاهش وزن، درد پشت جناغِ سینه، گرفتگی صدا، و سرفه، سوءهاضمه و سوزش سردل است.

درمان سرطان مری معمولا شامل شیمی‌درمانی، پرتو درمانی، جراحی برای برداشت بافت سرطانی، یا ترکیبی از این موارد است. ایمنی‌درمانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس آمار فدرال تخمین زده شده که حدود ۲۰۶۴۰ نفر در آمریکا به سرطان مری مبتلا هستند و ۱۶۴۱۰ نفر جان خود را بر اثر این بیماری در سال ۲۰۲۲  از دست دادند که آن را به یکی از مهلک‌ترین انواع سرطان تبدیل کرد. نرخ بقای ۵ ساله برای افراد مبتلا به سرطان مری حدود ۲۱ درصد است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر