شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااحتمال غلبه واریانت XBB.۱.۵ در جهان

احتمال غلبه واریانت XBB.۱.۵ در جهان

احتمال غلبه واریانت XBB.۱.۵ در جهان

دکتر علی ملکی، رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ انستیتو پاستور ایران گفت:

در میان زیرسویه‌های اُمیکرون، واریانت‌های BF.۷ و BQ.۱ و BQ.۱.۱ و XBB.۱ و XBB.۱.۵ از قدرت سرایت‌پذیری بالاتری برخوردارند و با رشد بالایی نسبت به بقیه واریانت‌ها در کشورهای ژاپن، آمریکا، سنگاپور، انگلیس، کانادا، کره جنوبی، روسیه و همچنین بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و هلند افزایش یافته‌اند.

کشورهای نام برده‌شده عموما موج قبلی کرونا را با زیرواریانت BA.۲ و یا  BA.۵ اُمیکرون تجربه کرده‌اند، این درگیری و موج جدید از سارس کرونا ۲ با وجود درصد بالای واکسیناسیون رخ داد که این موضوع کوتاه بودن طول دوره ایمنی علیه سارس کرونا ۲ و تغییرات ژنومی ویروس که منجر به فرار ایمنی می‌شود را تأیید می‌کند. تخمین زده می‌شود که XBB.۱.۵ بتواند به‌زودی  BQ.۱.۱ را کنار زده و در دنیا به زیرواریانت غالب تبدیل شود.

مؤثرترین روش در پیشگیری از کرونا، هم‌چنان استفاده از ماسک در فضاهای سربسته، به حداقل رساندن حضور در مکان‌های متراکم و شلوغ در صورت ضرورت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. امروزه سیستم‌های بهداشتی در دنیا متوجه شده‌اند که تنها در صورت همراهی و همکاری شهروندان خود می‌توانند آسیب ناشی از همه‌گیری کرونا را کنترل کنند. به همین خاطر درخواست می‌شود علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در صورت بروز علائم تنفسی نسبت به محدودسازی (ایزولاسیون) فرد بیمار و عدم حضور در تجمعات توجه لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر