شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاارتباط بین داروهای ضدبارداری هورمونی فقط پروژستوژنی با خطر ابتلا به سرطان...

ارتباط بین داروهای ضدبارداری هورمونی فقط پروژستوژنی با خطر ابتلا به سرطان پستان

ارتباط بین داروهای ضدبارداری هورمونی فقط پروژستوژنی با خطر ابتلا به سرطان پستان

افزایش نسبی ۲۰ تا ۳۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان هم در ارتباط با داروهای ضدبارداری ترکیبی و هم داروهای ضد بارداری فقط پروژستوژنی وجود دارد. نحوه مصرف هرطور که بوده باشد (به‌صورت قرص، تزریقی، کاشت زیرپوستی، و…) با ۵ سال استفاده، بروز این سرطان طی ۱۵ سال در هر یکصد هزار مصرف‌کننده حداکثر ۲۵۶ مورد بیشتر از کسانی بوده است که این داروها را مصرف نمی‌کردند.

استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی ترکیبی حاوی استروژن و پروژستوژن پیش‌تر با افزایش اندکی در خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط بوده اما اطلاعات محدودی در مورد تأثیر داروهای ضدبارداری هورمونی فقط پروژستوژنی وجود دارد. با این‌حال، استفاده از داروهای ضدبارداری فقط پروژستوژنی در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته به‌طوری‌که در انگلستان تقریبا به اندازه داروهای ضدبارداری خوراکی ترکیبی در سال ۲۰۲۰ تجویز شده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف کنونی یا اخیر از همه انواع داروهای ضدبارداری فقط پروژستوژنی نیز مشابه با استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی ترکیبی با افزایش جزئی خطر ابتلا به سرطان پستان، مرتبط است.

نتایج این تحقیق که توسط محققان دانشگاه آکسفورد بریتانیا صورت گرفته است در تاریخ ۲۱ مارس در نشریه دسترسی آزاد PLOS Medicine منتشر شد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر