جمعه 5 مرداد 1403
38.9 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتارتباط خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با برخی از امولسیون‌سازهای افزودنی...

ارتباط خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با برخی از امولسیون‌سازهای افزودنی در مواد غذایی

ارتباط خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با برخی از امولسیون‌سازهای افزودنی در مواد غذایی

مصرف منظم غذاهای فوق فرآور‌ی‌شده خطر ابتلا به اختلالات متابولیک از جمله دیابت را افزایش می‌دهد. به‌تازگی محققان دریافته‌اند که برخی از امولسیون‌سازها، یک افزودنی رایج غذایی که در بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده و بسته‌بندی استفاده می‌شود، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

امولسیون‌سازها افزودنی‌های غذایی هستند که برای کمک به مخلوط کردن دو ماده که معمولاً هنگام ترکیب شدن از هم جدا می‌شوند استفاده می‌شوند.

آن‌ها در محصولاتی مانند کیک‌های صنعتی، نان، بیسکویت، دسر، ماست، بستنی، شکلات تخته‌ای، مارگارین، غذاهای آماده و … استفاده شده و به بهبود ظاهر، طعم و بافت محصول کمک، و عمر مفید محصول را طولانی‌تر می‌کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از امولسیون‌سازها می‌تواند سلامت روده را مختل کند، التهاب را افزایش دهد، خطر بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش دهد.

برای درک ارتباط بین مصرف امولسیون‌سازها و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، محققان آخرین مطالعه عادات غذایی گروهی متشکل از ۱۰۴۱۳۹ بزرگسال در فرانسه را بررسی کردند و آن‌ها را تا ۱۴ سال (بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳) زیر نظر داشتند. در طول دوره مطالعه، ۱۰۵۶ مورد دیابت تشخیص داده شد که با استفاده از منابع داده‌های متعدد تأیید شد.

پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنس، BMI، تحصیلات، سابقه خانوادگی، عادات سبک زندگی و کیفیت رژیم غذایی، محققان خاطرنشان کردند که قرار گرفتن مزمن در معرض برخی امولسیون‌سازها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در طول هفت سال مرتبط است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر