شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتغییرات در رنگ ناخن ممکن است خطر ابتلا به نوعی سرطان را...

تغییرات در رنگ ناخن ممکن است خطر ابتلا به نوعی سرطان را نشان دهد

تغییرات در رنگ ناخن ممکن است خطر ابتلا به نوعی سرطان را نشان دهد

سلامت ناخن‌ها بیانگر چیزهای زیادی در مورد سلامت کلی افراد است. به‌تازگی محققان دریافته‌اند که تغییر در رنگ طبیعی ناخن‌ها ممکن است نشانه‌ای از خطر ابتلای فرد به سرطان باشد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) انجام شده است، وجود اونیکوپاپیلوما، یک ناهنجاری خوش‌خیم ناخن که با نوار سفید یا قرمز رنگ در طول ناخن و ضخیم‌شدن ناخن مشخص می‌شود، می‌تواند منجر به سندروم استعداد تومور BAP۱ شود.

سندرم استعداد تومور BAP۱ یک اختلال ارثی نادر است که با افزایش خطر تومورهای سرطانی در پوست، چشم‌ها، کلیه‌ها و سلول‌های مزوتلیوم سازنده پرده‌های پوشاننده ریه‌های، قلب، قفسه سینه و شکم همراه است. این بیماری در اثر جهش در ژن BAP۱ ایجاد می‌شود که به‌طور معمول به‌عنوان یک سرکوب‌کننده تومور عمل می‌کند.

یافته‌های این مطالعۀ منتشر شده در نشریه Jama Network پس از ارزیابی ناهنجاری‌های ناخن در ۴۷ فرد ثبت‌نام شده در مرکز بالینی NIH برای غربالگری انواع BAP۱ انجام شد. شرکت‌کنندگان از ۳۵ خانواده بودند.

محققان از طریق بیوپسی، مشکوک‌بودن به اونیکوپاپیلوما در شرکت‌کنندگان را تایید کردند. این ناهنجاری به‌طور معمول تنها یک ناخن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با این‌حال، بیش از ۸۸ درصد از شرکت‌کنندگان مبتلا به سندرم استعداد تومور BAP۱، در ۳۰ سالگی و بالاتر، این ناهنجاری را روی ناخن‌های متعدد داشتند.

دکتر ادوارد کُووِن، نویسنده این مطالعه گفت: “این یافته به‌ندرت در جمعیت عمومی دیده می‌شود، و ما معتقدیم وجود تغییرات ناخن که نشان‌دهنده انیکوپاپیلوما روی ناخن‌های متعدد است، باید تشخیص سندرم استعداد تومور BAP۱ را ضروری کند.”

محققان بر اساس نتایج این مطالعه غربالگری ناخن را در بیماران با سابقه شخصی یا خانوادگی ملانوم یا سایر بدخیمی‌های بالقوه مرتبط با BAP۱ توصیه می‌کنند.

دکتر رافیت حسن، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه نیز گفت: «این کشف یک نمونه عالی از این است که چگونه تیم‌های چند رشته‌ای و مطالعات مشاهده‌ای می‌توانند بینش‌هایی را درباره بیماری‌های نادر آشکار کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر