شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاحرکت از پزشکی درمانگر به سمت پزشکی پیشگیری‌کننده

حرکت از پزشکی درمانگر به سمت پزشکی پیشگیری‌کننده

حرکت از پزشکی درمانگر به سمت پزشکی پیشگیری‌کننده

­دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست تبادل تجربیات قرارگاه سلامت خانواده گفت:

هدف‌گذاری وزارت بهداشت این است که از پزشکی درمانگر به پزشکی پیشگیری‌کننده برسیم. ما به هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم پزشکان را به بحث بهداشت ببریم، شاید بتوانیم برای‌شان دوره‌های تکمیلی سه ماهه و شش ماهه بگذاریم، اما مراقبین سلامت ما این دوره‌ها را دیدند و شاید بتوانند در این طرح به ما کمک کنند.

نمودار فراوانی فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی و نارسایی مزمن در دو استان فارس و مازندران که پزشکی خانواده در آن‌جا اجرایی شده است، بالاتر از میانگین کشور بوده و نشان می‌دهد که اجرای طرح سلامت خانواده هیچ تاثیر مثبتی در کاهش این شاخص‌های سلامت نداشته است، این نشان می‌دهد که بهداشت و درمان باید جدا انجام شود چراکه پزشک نمی‌تواند در بهداشت موفق باشد.

ما امروز شبکه برخورداری از بهداشت در سراسر کشور داریم و طرح بهداشت خانواده را حدود یازده سال است به‌صورت آزمایشی در دو استان کشور نظیر آن‌چه در کانادا است اجرا می‌کنیم.

هر کشوری سیستم بهداشت خانواده مختص خودش را دارد و سیستم بهداشت و درمان هر کشوری مانند کشور دیگر نیست. این‌که ما الگویی را از جایی بگیریم و در کشور خودمان اعمال کنیم شدنی نیست و ما باید الگوی خودمان را داشته باشیم.

انتهای پیام

 

 

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر