شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهشرکت های داروییداروی آزمایشی ApTOLL آسیب سکته مغزی را کاهش می‌دهد

داروی آزمایشی ApTOLL آسیب سکته مغزی را کاهش می‌دهد

داروی آزمایشی ApTOLL آسیب سکته مغزی را کاهش می‌دهد

به گزارش محققان در کنفرانس بین‌المللی سکته مغزی در دالاس: یک داروی آزمایشی به‌نام ApTOLL که برای محافظت از بافت مغز طراحی شده، منجر به کاهش نرخ مرگ‌و‌میر و ناتوانی در بیماران سکته مغزی در فاز میانی یک کارآزمایی شد.

شرکت سازنده این دارو در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر این نتایج با مطالعات بزرگ‌تر نیز تأیید شود به این معنی است که می‌توانیم علاوه‌بر درمان‌های استاندارد فعلی برای بازگرداندن جریان خون، بیماران را با محافظت‌کننده‌های عصبی به‌نحوی کارآمد درمان کنیم. هر دو نوع درمان ممکن است با هم ترکیب شوند و محافظت‌کننده‌های عصبی با وقت‌کُشی کردن آسیب مغزی را تا زمانی‌که جریان خون بازسازی شود، کاهش می‌دهند.

نتایج این کارآزمایی تصادفی‌شده بر روی بیش از ۱۵۰ بزرگسال مبتلا به سکته مغزی که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در پانزده بیمارستان در فرانسه و اسپانیا انجام شد، کاهش ۴۰ درصدی بیشتر در بافت مغز آسیب‌دیده در بیمارانی که دُز بالاتر داروی ApTOLL را دریافت کرده بودند، در مقایسه با دریافت‌کنندگان دارونما نشان داد.

دکتر مارک ریبوف، سرپرست این مطالعه گفت: برای نخستین بار دارویی که به‌عنوان یک محافظت‌کننده عصبی مورد مطالعه قرار گرفت، نه تنها یک مزیت بیولوژیکی را با کاهش حجم بافت مغز آسیب‌دیده نشان داد بلکه موجب کاهش ناتوانی طولانی‌مدت و خطر مرگ نیز شد.

از هر پنج نجات‌یافته از سکته‌های مغزی ناشی از لخته‌شدن خون در شریان‌های مغز، یک نفر دچار فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود، مشکلی در ریتم قلب که خطر سکته دیگری را در طی سه سال آینده افزایش می‌دهد. با این‌حال، این بیماران به‌طور معمول ضربان قلب خود را کنترل نمی‌کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر