شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهادستگاه‌های آکوستیک بدون‌‌سیم بهتر از پزشکان صداهای بدن ما را می‌شنوند

دستگاه‌های آکوستیک بدون‌‌سیم بهتر از پزشکان صداهای بدن ما را می‌شنوند

دستگاه‌های آکوستیک بدون‌‌سیم بهتر از پزشکان صداهای بدن ما را می‌شنوند

دانشمندان می‌گویند که یک دستگاه صوتی بدون‌‌سیم قادر است بدن انسان را با دقت زیر نظر بگیرد و به‌طور بالقوه جان افراد بی‌شماری را نجات دهد. محققان این فناوری پوشیدنی را برای نظارت دقیق‌تر اندام‌های حیاتی انسان ساخته‌اند. این دستگاه که به بدن متصل می‌شود به گونه‌ای طراحی شده است که صدای محیط را فیلتر کرده و بر صداهای داخلی تمرکز می‌کند.

این نوآوری می‌تواند نظارت بر سلامت، به ویژه برای نوزادان نارس و بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های تنفسی را متحول کند.

محققان دانشگاه نورث وسترن ابزارهای پوشیدنی مینیاتوری تولید کردند که از اطلاعات غیردائمیِ به‌دست آمده از معاینات پزشکی استاندارد فراتر می‌رود. این دستگاه‌ها به نرمی به پوست می‌چسبند و نظارت مستمر و ردیابی بی‌سیم صداها را در نواحی مختلف بدن فراهم می‌کنند.

در مطالعات اولیه، این دستگاه‌ها بر روی ۱۵ نوزاد نارس با مشکلات تنفسی و روده‌ای و ۵۵ بزرگسال، از جمله بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، آزمایش شدند. این دستگاه‌ها نه تنها استانداردهای دقت بالینی را برآورده می‌کنند، بلکه عملکردهای جدیدی را ارائه می‌کنند که هنوز در تحقیقات یا عمل بالینی دیده نشده است.

این دستگاه‌های جمع‌و‌جور مجهز به میکروفون‌های دیجیتال و شتاب‌سنج‌هایی با کارایی بالا هستند و به آرامی به پوست می‌چسبند و یک شبکه سنجش جامع را تشکیل می‌دهند. آن‌ها صداها را ضبط، و با فرآیندهای بدن مرتبط کرده و با این کار جریان هوا در ریه‌ها، تغییرات ریتم قلب و حرکت غذا و گاز در طول روده‌ها نقشه‌برداری می کنند.

محققان این دستگاه را به داشتن ۱۳ پزشک تشبیه می‌کنند که به‌طور همزمان صدای بدن بیمار گوش را می‌شنود.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر