شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهادارویی که دوپامین را افزایش می‌دهد، می‌تواند اثرات التهاب را بر روی...

دارویی که دوپامین را افزایش می‌دهد، می‌تواند اثرات التهاب را بر روی مغز در افسردگی معکوس کند

دارویی که دوپامین را افزایش می‌دهد، می‌تواند اثرات التهاب را بر روی مغز در افسردگی معکوس کند

یک مطالعه دانشمندان دانشگاه اِموری (Emory) که در نشریه Molecular Psychiatry منتشر شد، نشان می‌دهد که لِوُودوپا (levodopa) دارویی که دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد، پتانسیل معکوس‌کردن اثرات التهاب را مدار پاداش مغز دارد و در نهایت علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد. آزمایشگاه‌های متعددی در سراسر جهان نشان داده‌اند که التهاب با تأثیر در مسیرهای پاداش مغز باعث کاهش انگیزه و فقدان حس لذت که یکی از علائم افسردگی است، می‌شود.
در این پژوهش، محققان دریافتند که داروی لوودوپا اثرات التهاب را بر اتصال عملکردی مغز در مدارهای پاداش و فقدان حس لذت در افراد افسرده با پروتئین واکنشی C بیشتر (CRP) معکوس کرد. CRP یک بیومارکر خونی است که توسط کبد در پاسخ به التهاب، تولید و منتشر می‌شود.
سطوح التهاب را می‌توان به راحتی با آزمایش‌های خونی ساده، مانند تست CRP، که به آسانی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های سراسر آمریکا در دسترس است، اندازه‌گیری کرد.
این مطالعه شامل ۴۰ بیمار افسرده با طیف وسیعی از سطوح CRP در حد بالا تا پایین بود که پس از دریافت دارونما یا لوودوپا، دارویی که اغلب برای اختلالاتی مانند پارکینسون تجویز می‌شود، تحت اسکن عملکردی مغز قرار گرفتند.
لوودوپا اتصال عملکردی بخش استریاتوم مغز را به قشر شکمی داخلی پیش پیشانی مغز در مدار پاداش بهبود بخشید. اما فقط در بیماران با سطوح بالاتر CRP. این بهبود در مدار پاداش در افراد افسرده با CRP بالاتر با کاهش فقدان حس لذت پس از مصرف لوودوپا نیز مرتبط بود.
جنیفر سی فلگر، محقق اصلی و نویسنده ارشد، دانشیار روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی اِموری می‌گوید:
این تحقیق پتانسیل استفاده از نقص‌های مرتبط با التهاب در اتصال عملکردی را در درک افسردگی نشان می‌دهد و می‌تواند پیامدهای مهمی برای تحقیقات آینده درمان‌های دقیق برای بیماران روان‌پزشکی مبتلا به التهاب بالا داشته باشد.
انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر