دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
25.7 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتافزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف نمک‌های رنگی

افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف نمک‌های رنگی

افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف نمک‌های رنگی

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که نمک‌های صورتی، دریا و یا سنگ نمک سرشار از ناخالصی است گفت:

این نمک‌ها خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان کبد و مثانه را افزیش می‌دهند. به‌غیر از نمک یُد دار تصفیه‌شده، نمک‌هایی با فرم‌ها و نام‌های مختلف مثل سنگ نمک، نمک صورتی و آبی و یا نمک دریا در بازار وجود دارد که با اهداف تجاری به فروش می‌رسند.

دکتر غزاله اسلامیان افزود: استفاده طولانی‌مدت از نمک‌های تصفیه‌نشده خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد، مطالعات انجام شده نشان‌دهنده این است که استفاده از این نمک‌ها التهاب‌آور و امکان رسوب کردن آن در عروق و کبد بسیار زیاد است.

نمک‌های تصفیه نشده مجوز مصرف از سوی سازمان غذا و دارو ندارند. تبلیغاتی که در راستای مفید بودن این نمک‌ها برای سلامت می‌شود، دقیقا برعکس است. در این تبلیغات ادعا می‌شود این نمک‌ها برای سلامت مفید است و همین ادعاهای بی‌پایه و اساس افراد را ترغیب به استفاده بیشتر از نمک می‌کند؛ در حالی‌که مهم‌ترین مسأله درباره هر نوع نمکی مضر بودن آن است و باید تا جای ممکن مصرف نمک را به حداقل برسانیم.

مقدار مجاز مصرف نمک، پنج گرم معادل یک قاشق چایخوری در روز است. یک فرد سالم بزرگسال بیشتر از این مقدار مجاز به استفاده از نمک در روز نیست.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر