پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
21.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآیا مصرف بیش از حد ویتامین B۳ بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد؟

آیا مصرف بیش از حد ویتامین B۳ بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد؟

آیا مصرف بیش از حد ویتامین B۳ بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد ویتامین B۳ یا نیاسین می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. این ویتامین فواید زیادی برای بدن دارد، از جمله تبدیل مواد مغذی به انرژی، سنتز کلسترول و چربی، ایجاد و ترمیم DNA و اثرات آنتی‌اکسیدانی. علاوه‌بر این، نقش کوآنزیم را برای بیش از ۴۰۰ آنزیم ایفا می‌کند که منجر به تسهیل واکنش‌های مختلف در بدن می‌شود.

ویتامین B۳ به‌طور طبیعی در غذاهای مختلف مانند گوشت، ماهی، مغزها و در غلات غنی‌شده و نان وجود دارد. در مواردی که افراد قادر به مدیریت موثر سطح کلسترول خود از طریق استاتین‌ها، رژیم غذایی و ورزش نیستند، مکمل نیاسین ممکن است به‌عنوان بخشی از درمان کلسترول تجویز شود.

میزان مصرف توصیه‌شده نیاسین برای مردان ۱۶ میلی‌گرم در روز و برای زنانی که باردار نیستند، روزانه ۱۴ میلی‌گرم است.

مصرف بیش از حد ویتامین B۳ که در برخی غذاها مانند غلات نیز وجود دارد، می‌تواند مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام ۴PY و ۲PY  را در بدن‌مان بسازد.

در این تحقیق، دانشمندان کلینیک کلیولند نمونه‌های خون ۱۱۶۲ فرد ناشتا مبتلا به بیماری قلبی را به‌منظور شناسایی نشانگرهای رایج خون بررسی کردند. نتایج تحقیق نشان داد که وجود زیاد مواد شیمیایی ۴PY و ۲PY در خون شرکت‌کنندگان، پیش‌بینی‌کننده خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ در آنان است؛ هم‌چنین با افزایش دو برابری خطر بیماری قلبی / عروقی مستقل از عوامل خطر معمول مرتبط بود.

دکتر استنلی هازن، نویسنده ارشد این مطالعه گفت:

حدود ۱ نفر از هر ۴ بزرگسال در آمریکا دارای سطوح بالاتر از میزان توصیه‌شده نیاسین هستند. با توجه به نتایج این تحقیق، مصرف بیش از حد نیاسین می‌تواند به‌طور بالقوه منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی / عروقی شود و افراد سالم باید از مصرف مکمل‌های نیاسین اجتناب کنند.

متعاقب تحقیق فوق، محققان با مطالعه بر روی موش‌ها دریافتند که تزریق ۴PY و ۲PY باعث افزایش التهاب در رگ‌های جوندگان می‌شود.

نتایج این تحقیق در  نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر