پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
21.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاویتامین‌ها و مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت و رشد موها

ویتامین‌ها و مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت و رشد موها

ویتامین‌ها و مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت و رشد موها

پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل نه تنها برای سالم‌ماندن بدن، بلکه برای سلامت موها نیز ضروری است. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش کلیدی در رشد موهای سالم دارند و کمبود آن‌ها می‌تواند علت اصلی ریزش مو باشد.

✔️۷ ویتامین برای سلامت موها:

*آهن

آهن مسئول حمل اکسیژن به مو و برای رشد موها مفید است. زنانی که گوشت قرمز زیادی مصرف نمی‌کنند، در سنین باروری اغلب دچار کمبود آهن می‌شوند. اگر علائم کم‌خونی دارید مهم است که با تجویز پزشک آهن مصرف کنید زیرا مصرف مکمل‌های آهن بدون توصیه پزشکی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. بهترین راه برای دریافت آهن کافی در رژیم غذایی نیز خوردن غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، مرغ، عدس و زرده تخم‌مرغ است.

*ویتامین D

ویتامین D نقش حیاتی در چرخه فولیکول‌های مو ایفا می‌کند و هم‌چنین می‌تواند به درمان بیماری‌های پوست سر و پوست مانند اگزما کمک کند. در کشورهایی که نور خورشید محدود است، مصرف مکمل ویتامین D یا غذاهای غنی از این ویتامین مانند غلات، قارچ و ماهی آزاد حائز اهمیت مضاعف است.

*ویتامین‌ ب‌کمپلکس

ویتامین B به تغذیه فولیکول‌های مو کمک می‌کند. بیوتین یک ویتامین B است که برای کمبود رشد سلولی در بدن مورد نیاز است، کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به ریزش مو و در موارد شدید ریزش مژه‌ها و ابروها شود. بدن انسان فقط ۱۰۰ میکروگرم در روز به این ویتامین نیاز دارد که در ماهی، لوبیا و نان نیز یافت می‌شود.

*سلنیوم

ماده معدنی سلنیوم عملکرد غده تیروئید را کنترل می‌کند و در صورت کمبود، ممکن است موجب رشد کُند موها شود. مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه سلنیوم ۵۵ میکروگرم در روز است. غذاهای غنی از سلنیوم شامل تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، آجیل، و خرچنگ دریایی است.

*روی

اگر کمبود روی دارید، ممکن است متوجه علائم ریزش مو شوید. روی برای تکثیر DNA و حفظ تقسیم سلولی فولیکول مو مورد نیاز است. بدن ما روزانه بین ۸ میلی‌گرم (زنان)، و تا ۱۱ میلی‌گرم (مردان) به روی نیاز دارد. روی را در غلات، انواع لوبیا، آجیل، پروتئین حیوانی و صدف خوراکی پیدا کنید.

*ویتامین A

ویتامین A به تولید چربی در پوست سر کمک می‌کند. این ویتامین برای حفظ رطوبت که تارهای مو را براق و حجیم نگه می‌دارد، مهم است. هم‌چنین فولیکول‌های قوی و گردش خون مناسب را تضمین، و از ریزش مو جلوگیری می‌کند و باعث رشد موها می‌شود. سبزیجاتی مانند مانند اسفناج، کلم‌‌بروکلی و کلم‌پیچ منابع غنی از ویتامین A؛ و هویج، روغن ماهی، هلو، زردآلو، نخود و کدوتنبل نیز منابع خوبی از ویتامین A هستند. مقدار مصرف روزانه توصیه‌شده این ویتامین برای مردان ۹۰۰ میکروگرم و برای زنان ۷۰۰ میکروگرم است.

*ویتامین C

ویتامین C به تولید کلاژن، و اسیدهای آمینه موجود در کلاژن به ساخت کراتین و پروتئین که مسئول سلامت مو هستند کمک می‌کند. این امر خاصیت ارتجاعی پوست سر را افزایش می‌دهد، فولیکول‌ها را تقویت کرده و به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. کلاژن هم‌چنین برای مبارزه با سفیدی مو مفید است.

ویتامین C به‌دلیل دارابودن خواص‌آنتی‌اکسیدانی با مقابله با تجمع رادیکال‌های آزاد، روند پیری مو را کُند می‌کند. لیمو، پرتقال، گوجه‌فرنگی و سایر مرکبات حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، و سبزیجاتی مانند کلم‌بروکلی، کلم و کلم‌پیچ نیز منابع خوبی از این ویتامین هستند. ویتامین C به‌راحتی به‌صورت مکمل در دسترس، و یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای رشد موها در نظر گرفته می‌شود. دُز روزانه این ویتامین ۷۵-۹۰ میلی‌گرم است.

خوردن یک رژیم غذایی متنوع با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت مو را تامین می‌کند. با این‌حال، اگر نگران ریزش موهای‌تان هستید، مهم است که با مراجعه به یک متخصص پوست متوجه شوید که آیا علت اصلی ریزش موهای‌تان از رژیم غذایی است یا به موضوع دیگری مربوط می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر