دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآسپرین چگونه از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند؟

آسپرین چگونه از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند؟

آسپرین چگونه از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند؟

استفاده طولانی‌مدت روزانه از آسپرین می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت سرطان روده بزرگ کمک کند، اما مکانیسم‌های آن تاکنون نامشخص بوده است. تحقیقات جدید نشان داده که آسپرین ممکن است این اثرات محافظتی را با تقویت جنبه‌های خاصی از پاسخ ایمنی بدن در برابر سلول‌های سرطانی اِعمال کند. نتایج این تحقیق در نشریه Cancer منتشر شده است.

برای بررسی اثرات آسپرین (یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی) بر سرطان روده بزرگ، محققان دانشگاه پادووا در ایتالیا نمونه‌های بافتی را از ۲۳۸ بیمار که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی سرطان روده بزرگ قرار گرفتند، به دست آوردند که ۱۲ درصد از آن‌ها مصرف‌کننده آسپرین بودند.

در مقایسه با نمونه‌های بافت بیمارانی که از آسپرین استفاده نمی‌کردند، نمونه‌های مصرف‌کنندگان آسپرین گسترش سرطان کمتری به غدد لنفاوی و نفوذ بیشتر سلول‌های ایمنی به تومورها را نشان دادند. در تجزیه‌و‌تحلیل سلول‌های سرطان روده بزرگ در آزمایشگاه، قرار دادن سلول‌ها در معرض آسپرین باعث افزایش بیان پروتئینی به نام CD۸۰ بر روی سلول‌های ایمنی خاص می‌شد که ظرفیت سلول‌ها را برای هشدار دادن به سایر سلول‌های ایمنی از وجود پروتئین‌های مرتبط با تومور افزایش می‌داد.

با حمایت از این یافته، محققان دریافتند که در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، مصرف‌کنندگان آسپرین بیان CD۸۰ بالاتری در بافت سالم روده بزرگ داشتند که نشان‌دهنده یک اثر نظارتی جانبی آسپرین در سیستم ایمنی است.

دکتر مارکو اسکارپا، محقق اصلی این تحقیق از دانشگاه پادووا گفت: مطالعه ما مکانیسم مکمل پیشگیری یا درمان سرطان با آسپرین را علاوه‎‌بر مکانیسم دارویی معمول آن که شامل مهار التهاب است، نشان می‌دهد.

آسپرین با انتشار غیرفعال به‌میزان قابل توجهی در روده بزرگ جذب می‌شود، جذب آن خطی است و به غلظت در طول روده بستگی دارد و در راست‌روده، غلظت آسپرین خوراکی می‌تواند بسیار کمتر از بقیه روده بزرگ باشد.

بنابراین، اگر بخواهیم از اثرات آن در برابر سرطان روده بزرگ سود ببریم باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توان تضمین کرد آسپرین در دُزهای کافی به دستگاه روده بزرگ برسد تا موثر واقع شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر