دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاویتامین D باعث تقویت باکتری‌های خوب روده و تقویت سیستم ایمنی علیه...

ویتامین D باعث تقویت باکتری‌های خوب روده و تقویت سیستم ایمنی علیه سرطان در موش‌ها می‌شود

ویتامین D باعث تقویت باکتری‌های خوب روده و تقویت سیستم ایمنی علیه سرطان در موش‌ها می‌شود

در یک مطالعه جدید از موسسه فرانسیس کریک، موسسه ملی سرطانِ (NCI) موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) و دانشگاه آلبورگ دانمارک، ویتامین D اثرات محافظتی در برابر سرطان نشان داد.

طبق مطالعه منتشر شده در نشریه Science ویتامین D باعث رشد نوعی باکتری روده شده که مقاومت در برابر سرطان را در موش‌ها افزایش می‌دهد. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها و تنظیم فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف در بدن ضروری است.

این ویتامین نقش مهمی در تعدیل ایمنی، تنظیم بیان ژن‌های دخیل در پاسخ ایمنی و افزایش عملکرد سلول‌های ایمنی دارد. هم‌چنین با شکل‌دادن به میکروبیوم روده به عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و بر ترکیب و تنوع باکتری‌های روده تأثیر می‌گذارد.

داده‌ها حاکی از آن است که ویتامین D قادر به مهار رشد سلول‌های سرطانی، القای آپوپتوز ( گونه‌ای از مرگ سلولی یا زوال سلولی طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شدهٔ سلول است)  و مهار رگ‌زایی است.

در این مطالعه یک دسته از موش‌ها یک رژیم غذایی استاندارد و دسته دیگر یک رژیم غذایی غنی از ویتامین D دریافت کردند. پاسخ ایمنی آن‌ها به سرطان پیوندی آزمایشگاهی و هم‌چنین واکنش آن‌ها به داروهای ایمنی‌درمانی مشاهده شد.

موش‌هایی که رژیم غذایی با ویتامین D بالایی دریافت کردند، در مقایسه با گروه کنترل، مقاومت ایمنی بهتری نسبت به سرطان و افزایش پاسخ بهتر به داروهای ایمنی‌درمانی داشتند. همین نتیجه در موش‌های اصلاح‌شده ژنتیکی نیز مشاهده شد که فاقد پروتئینی هستند که به ویتامین D در خون متصل شده و سلول‌های سرطان را از بافت‌ها دور نگه می‌دارد.

ویتامین D بر روی سلول‌های اِپیتلیال روده تأثیر می‌گذارد و در نتیجه تعداد بیشتری از باکتری‌های روده، باکتروئیدس فراژیلیس Bacteroides fragilis (B. fragilis) ایجاد می‌شوند. رشد این باکتری پاسخ ایمنی موش‌ها به سرطان را افزایش داد و رشد تومور را سرکوب کرد، اگرچه محققان هنوز مکانیسم اصلی این یافته را تعیین نکرده‌اند.

برای بررسی اثرات باکتروئیدس فراژیلیس و ویتامین D در انسان، محققان داده‌های ۱.۵ میلیون نفر در دانمارک را آنالیز کردند. آن‌ها دریافتند که کاهش سطح ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. تجزیه و تحلیل دیگری جمعیت بیماران سرطانی را مورد بررسی قرار داد و معلوم شد که آن‌هایی که سطوح ویتامین D بالاتری داشتند، احتمال بیشتری داشت که به داروهای سرطان مبتنی بر ایمنی‌درمانی پاسخ مثبت دهند.

اگرچه باکتری باکتروئیدس فراژیلیس در انسان یافت می‌شود، تحقیقات بیشتری برای نشان‌دادن این‌که آیا اثرات مقاوم به سرطان نیز از طریق همان مکانیسم عمل می‌کند یا خیر، مورد نیاز است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر