پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
13 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااز عوارض مصرف دارو و گریپ فروت چه می‌دانیم؟

از عوارض مصرف دارو و گریپ فروت چه می‌دانیم؟

از عوارض مصرف دارو و گریپ فروت چه می‌دانیم؟

گریپ فروت یک میوه از خانواده مرکبات، سرشار از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است. تحقیقات نشان می‌دهند که گریپ فروت ممکن است فواید زیادی برای سلامتی از جمله کاهش وزن و کاهش خطر بیماری‌های قلبی/عروقی داشته باشد.

اما با تمام فواید گریپ فروت، این میوه یکی از شناخته‌شده‌ترین میوه‌هایی است که با داروهای رایج تداخل دارد. گریپ فروت و آب گریپ فروت حاوی ترکیباتی به‌نام فوماروکومارین هستند که فعالیت آنزیم خاصی به‌نام CYP۳A۴ را مهار می‌کنند. این آنزیم نقش مهمی در متابولیسم بسیاری از داروها ایفا می‌کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در این‌باره می‌گوید: گریپ فروت با مهار CYP۳A۴ می‌تواند از تجزیه برخی داروها به‌طور معمول جلوگیری کند.

چگونه گریپ فروت بر داروها تاثیر می‌گذارد؟

 *گریپ فروت ممکن است مانع جذب دارو شود

*گریپ فروت ممکن است سطح دارو را در خون افزایش دهد

*گریپ فروت ممکن است عوارض جانبی دارو را افزایش دهد

طبق مطالعه منتشر شده در Journal for Nurse Practitioners در سال ۲۰۲۰، این میوه می‌تواند در دوره مصرف دارو منجر به عوارض جانبی از جمله ریتم غیرطبیعی قلب، خونریزی معده، درد عضلانی، آسیب کلیه، کاهش فشار خون و مشکل در تنفس شود.

افرادی که گریپ فروت مصرف می‌کنند باید در مورد تداخلات احتمالی و فاصله زمانی بین مصرف دارو و گریپ فروت با ارئه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند و در صورت منع مصرف این میوه توسط پزشک، می‌توانند میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، نارنگی یافا، سیب، گلابی، و انواع توت‌ را جایگزین کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر