شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهازندگی سالم می‌تواند طول عمر افراد را تا ۵ سال افزایش دهد

زندگی سالم می‌تواند طول عمر افراد را تا ۵ سال افزایش دهد

زندگی سالم می‌تواند طول عمر افراد را تا ۵ سال افزایش دهد

دانشمندان دریافته‌اند که زندگی سالم می‌تواند بر ژن‌هایی که باعث می‌شوند برخی از انسان‌ها عمر کوتاه‌تری داشته باشند، تاثیر گذاشته و به طولانی‌تر شدن عمر آن‌ها تا پنج سال کمک کند.

در نخستین مطالعه از نوع خود، کارشناسان بررسی کردند که چگونه می‌توان شانس زنده‌ماندن را از طریق ورزش، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و سیگار نکشیدن، علی‌رغم تأثیر عظیم ژنتیک بهبود بخشید.

این مطالعه که شامل ۳۵۳۷۴۲ نفر از بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا (Biobank) بود، نشان داد افرادی که از نظر ژنتیکی در خطر بالای زندگی کوتاه‌تر هستند، در مقایسه با افرادی که در معرض خطر ژنتیکی پایینی‌اند، بدون در نظر گرفتن سبک زندگی، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دارند.

در همین حال، افرادی که سبک زندگی ناسالم دارند، بدون در نظر گرفتن خطر ژنتیکی، احتمال مرگ زودهنگام در آن‌ها ۷۸ درصد افزایش می‌یابد.

این مطالعه هم‌چنین نشان داد که داشتن سبک زندگی ناسالم و همزمان ژن‌های زندگی کوتاه‌تر در مقایسه با افرادی که ژن‌های خوش شانس‌تر و سبک زندگی سالم‌تری دارند، بیش از دو برابر خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

نتایج یافته‌های محققان حاکی از این است که خطر ژنتیکیِ کوتاه‌تر شدن عمر یا مرگ زودرس ممکن است با یک سبک زندگی مطلوب حدود ۶۲ درصد جبران شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر